اگر مرد طلاق ندهد زن می تواند طلاق بگیرد

اگر مرد طلاق ندهد زن می تواند طلاق بگیرد ؟

این سوال یکی از رایج ترین سوال هایی است که اکثرا بانوانی که به دنبال طلاق هستند به آن می اندیشند. طلاق غیر توافقی از جانب زن ممکن است و حتی اگر مرد رضایت نداده باشد و در دادگاه اعلام مخالفت کند با این وجود مانعی برای دریافت حکم طلاق نیست. اما دریافت حکم طلاق از جانب زن منوط به تحقق شرایطی است که در قانون معین شده است. با وجود تحقق این موارد حتی اگر مرد طلاق ندهد زن می تواند طلاق بگیرد.

در حقیقت در قانون هیچ شرطی برای دریافت حکم طلاق از جانب مرد تعیین نشده است. جز آن که مرد پیش از دریافت حکم طلاق باید تمامی حقوق زن را تادیه کند. اما اگر زن بخواهد طلاق بگیرد باید اثبات کند که شرایطی که قانون تعیین کرده است محقق شده است. در این مطلب به طور کامل به توضیح این شرایط می پردازیم.

می توانید جهت کسب اطلاعات دقیق تر از مشاوره حقوقی طلاق با وکیل مربوطه بهره گیرید.

اگر مرد طلاق ندهد زن می تواند طلاق بگیرد

اگر مرد طلاق ندهد چگونه زن می تواند طلاق بگیرد ؟

این مورد را می توان در ماده 1133 قانون مدنی جستجو کرد. در این ماده ذکر شده است که اگر مرد طلاق ندهد زن می تواند طلاق بگیرد که علاوه بر تحقق شروط ذکر شده در ماده 1119 ، 1129 و1130 راه های دیگری نیز دارد. در ادامه به توضیح کامل این موارد می پردازیم.

1-از طریق نفقه

در ماده ی 1129 تصریح داشته شده است که زن از طریق نفقه می تواند طلاق بگیرد. یعنی اگر مرد از دادن نفقه به زن امتناع بورزد و این حق زن را تادیه نکند ، زن می تواند حکم طلاق را دریافت کند. البته پیش از آن مرد یکبار محکوم به پرداخت می شود و اگر باز پرداخت نکرد زن میتواند طلاق بگیرد. برای کسب اطلاعات کامل به مشاوره با وکیل نفقه بپردازید.

ممکن است برای شما سوال شود اگر مرد طلاق ندهد زن می تواند طلاق بگیرد و این طلاق را از جانب مهریه پیگیری کند ؟ باید پاسخ داد خیر. اگر زن مهریه بگیرد یا نگیرد ، تاثیری در دریافت حکم طلاق نخواهد داشت. شاید از مهریه بتوان در توافقات میان زن و مرد استفاده کرد اما به تنهایی و از طریق قانون تاثیر گذار نخواهد بود.

اگر مرد طلاق ندهد زن می تواند طلاق بگیرد ؟

2-از طریق شروط مندرج عقد نامه

اگر مرد طلاق ندهد زن می تواند طلاق بگیرد با استناد به شروط مندرج در عقد نامه که به امضا طرفین رسیده است. در حقیقت در عقد نامه هر شرطی ذکر شود و توسط طرفین به امضا برسد لازم الاجراست و اگر انجام نشود میتوان آن را مورد پیگیری قانونی قرار داد.

برای مثال در شروط این عقد نامه ذکر شود که اگر مرد همسر دیگری اختیار کند یا اگر مدتی غیب بگردد و … زن حق طلاق خواهد داشت. در حقیقت در این جا زن می تواند با استناد به شروط مندرج در عقد نامه که توسط مرد زیر پا گذاشته شده ، اقدام به دریافت حکم طلاق کند.

3-از طریق حق طلاق

نوع دیگری از حق طلاق وجود دارد که حق طلاق محضری نام دارد که بعد از انعقاد نکاح در محضر و دفتر خانه ها به زن داده می شود. زوجه در این نوع از حق طلاق ، وکالتنامه برای جدایی دارد و حتی اگر مرد طلاق ندهد زن می تواند طلاق بگیرد . برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله حق طلاق محضری را مطالعه کنید.

حق طلاق می تواند در قالب شروط مندرج در عقد نامه هم بیاید. یعنی در عقد نامه ذکر شود که زن حق طلاق دارد. در این صورت با امضا عقد نامه از جانب طرفین ، زن حق جدایی خواهد داشت و حتی اگر مرد طلاق ندهد زن می تواند طلاق بگیرد.

اگر مرد طلاق ندهد زن می تواند طلاق بگیرد

4-در چه شرایطی اگر مرد طلاق ندهد زن می تواند طلاق بگیرد ؟ (راه پیگیری از دادگاه)

علاوه بر موارد فوق راه دیگری نیز برای طلاق از طرف زن وجود دارد که به این شرح می باشد :

تعریفی در قانون مدنی وجود دارد که از آن با نام عسر و حرج نام می شود. منظور از عسر و حرج این است که فرد به قدری به سختی بیوفتد که امکان ادامه دادن برای او وجود نداشته باشد. این مورد برای طلاق نیز وجود دارد. یعنی اگر شرایطی در زندگی به وجود بیاید که زن به سختی بیوفتد به طوری که ادامه زندگی برای او ممکن نباشد ، حتی اگر مرد طلاق ندهد زن می تواند طلاق بگیرد. موارد عسر و حرج در قانون و در ماده ی 1130 قانون مدنی ذکر شده است . در ماده 1130 قانون مدنی چنین نوشته شده است :

در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی می‌تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند. چنان چه عسر و حرج مذکور در محکمه ثابت شود، دادگاه می‌تواند زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسر نباشد زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده می‌شود. مصادیق عسر و حرج به شرح زیر می باشد :

  • ۱- ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت شش ماه متوالی و یا نه ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه.
  • ۲- اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلا وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است.
  • ۳- محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر.
  • ۴- ضرب و شتم یا هرگونه سوءرفتار مستمر زوج که عرفاً با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد.
  • ۵- ابتلای زوج به بیماری‌های صعب‌العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه‌ی صعب‌العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید.

شایان ذکر است موارد بالا تنها مصادیقی از عسر و حرج است. یعنی اگر موارد و شرایط دیگری احراز شود و دادگاه تشخیص دهد که از مصادیق عسر و حرج است ، زن می تواند طلاق بگیرد. در تعیین عسر و حرج عرف جامعه تاثیر بسزایی دارد.

همانطور که در این مقاله ذکر کردیم برای طلاق غیر توافقی از جانب زن قوانین تعیین شده است که برای دریافت حکم باید احراز شود . اگر مرد طلاق ندهد زن می تواند طلاق بگیرد اما باید شرایط تعیین شده در قانون احراز شود تا حکم طلاق صادر شود. همچنین باید مدارک مستندی به دادگاه ارائه شود تا ادعا های زوجه ثابت شود.

اگر مرد طلاق ندهد زن می تواند طلاق بگیرد ؟

اگر مرد طلاق ندهد آیا طلاق گرفتن زن دشوار است ؟

تا حدودی باید گفت که هر طرف اگر به ازدواج رضایت ندهند گرفتن حکم طلاق سخت می باشد و این هم برای بانوان و هم برای آقایان می باشد. در حقیقت با توجه به اینکه بالا رفتن آمار طلاق برای هر جامعه ای منفی می باشد باید سیستم قضایی از همه توان خود استفاده کند تا از طلاق جلوگیری کند و از این رو اگر مرد طلاق ندهد زن می تواند طلاق بگیرد اما به سختی !

اما خوب است بدانید که گرفتن یک وکیل خوب طلاق در این زمینه می تواند کمک زیادی به شما کند که پروسه طلاق گرفتن را به مرور ساده تر و آسان تر کند.

چگونه طلاق گرفتن را آسان تر کنیم ؟

همانطور که گفتیم اگر مرد طلاق ندهد زن می تواند طلاق بگیرد اما کمی دشوار تر است ! اما چطوری این روند را برای خود آسان تر کنیم ؟ در ادامه چند راهکار در این زمینه به شما ارائه می کنیم :

  1. به توافق بپردازید ! بدون شک اگر توافق به درستی صورت بگیرد این امکان برای شما میسر می شود.
  2. مدارک و دلایل مناسب برای طلاق پیدا کنید ! مصادیق عسر و حرج توسط دادگاه تعیین می شود و کافیست دادگاه را قانع کنید که واقعا نمی توانید به زندگی ادامه دهید.
  3. بهتر است از دیون مالی خود به عنوان اهرم استفاده نکنید چرا که می تواند شرایط را بدتر کند.
  4. دلایلی که می تواند از مصادیق عسر و حرج باشد را از قبل جست و جو کنید و با مدرک ضمن دادخواست طلاق خود ارائه کنید.
  5. با یک وکیل خوب طلاق در این زمینه مشورت کنید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن راهنمایی شوید.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و اتخاذ وکیل مناسب به آوای وکیل مراجعه کنید. آوای وکیل به همراه تیم مجرب خود آماده خدمت رسانی است و به شما در حل مشکلات حقوقی کمک خواهد کرد. کافی است با ما تماس بگیرید.

 

آیا زن می تواند بدون رضایت مرد طلاق بگیرد ؟

بله ! در این صفحه به طور کامل به این موضوع پرداخته ایم.

آیا برای طلاق غیر توافقی به وکیل نیاز داریم ؟

بدون شک یک وکیل می تواند مسیر را برای شما بسیار ساده تر کند.

آیا می توان هم طلاق گرفت و هم مهریه ؟

گرفتن طلاق و مهریه هیچ تعارضی با یکدیگر ندارد و شما می توانید هر دو را مطالبه کنید.

4.5/5 - (146 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.