مشاوره حقوقی طلاق

در جوامع امروزی خانواده و امور مربوط به خانواده از مهم ترین مواردی است که رسیدگی به مسائل آن در اولویت قرار داده میشود . تشکیل خانواده اصولا از ازدواج زن و مرد شروع میشود و در نتیجه ی فرزند آوری گسترش داده میشود . اما هر ازدواجی ممکن است به دلایل مختلف از جمله عدم تفاهم اخلافی ، دعواها و مسائل زناشویی و حتی مسائل برون خانوادگی دچار ایراد شود . گاهی این مشکلات با مراجعه به مشاور تا حدودی حل می شوند . اما گاهی نیز پیش میاید که با وجود تمامی تلاش های طرفین برای برقراری پیوند مجدد موفقیتی حاصل نمی شود و ازدواج با شکست مواجه می شود . در اینجا است که سخن از امر طلاق به میدان می آید و طرفین به صورت توافی و حتی شاید غیر توافقی اقدام به گرفتن آن کنند. امر طلاق هنوز در جامعه ی ما مورد مذمت و سرزنش قرار میگیرد هر چند که در سال های اخیر گام های مثبتی در جهت پذیرش این امر توسط جامعه برداشته شده است . در ادامه به تعریف طلاق ، نحوه ی اقدام و روند پیگیری آن میپردازیم و دلیل نیاز شما به مشاوره حقوقی طلاق پیش از هر اقدامی را ذکر میکنیم.

طلاق چیست ؟

به موجب ماده ی 1120 قانون مدنی :

“عقد نکاح به فسخ یا به طلاق یا به بذل مدت در عقد انقطاع منحل میشود . ”

طلاق به معنی پایان قانونی ازدواج و جدا شدن زوجین از یکدیگر است . این بدان معنی است که راه زندگی مشترک زوجین به سر رسیده است و تمامی حقوق و تکالیف همسری (مانند تمکین زن از مرد و پرداخت نفقه ایام زوجیت ) در طول زندگی زناشویی نیز از گردن طرفین ساقط می شود .

تفاوت طلاق و بطلان نکاح

طلاق بدین معنی است که عقد نکاح مقرر شده به درخواست طرفین از بین برود . بطلان نکاح بدین معنا است که شرایط نکاح از ابتدا به درستی برقرار نشده و عقد نکاحی موجودیت نیافته است است . به عبارت دیگر در طلاق عقد نکاح به درستی و با شرایط مقرر شده انجام میگیرد و سپس با تصمیم یک یا هر دو طرفین اعتبار خود را از دست داده ، از بین میرود. در حالی که در بطلان طلاق به علت نبود شرایط لازم ، عقد نکاحی اصلا منعقد نشده است. همچنین در طلاق باید حقوق طرفین ازدواج کاملا پرداخت بشود و زوجین تا زمان جاری شدن صیغه ی طلاق موظف به انجام وظایف همسری خود نسبت به یکدیگر هستند . در حالی که در بطلان نکاح هیچ کدام از اثرات نکاح اسلامی بر طرفین وارد نمیشود و آن دو هیچ وظیفه یا تکلیفی نسبت به یکدیگر ندارند . برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره حقوقی طلاق به سایت آوای وکیل مراجعه کنید .

طلاق توافقی و غیر توافقی

طلاق توافقی طلاقی است که هر دو طرف با توافق یکدیگر درخواست طلاق میدهند و هر دو رضایت به جدایی از هم را دارند.  این در حالی است که در طلاق غیر توافقی یکی از طرفین مصر به جدایی و طرف دیگر ناراضی از این عمل است . از آنجا که طلاق یک ایقاع تشریفاتی است در هر صورت در هر دو نوع از طلاق باید مراحل و تشریفات قانونی طی شود تا حکم  طلاق از سوی دادگاه خانواده صادر و صیغه ی طلاق جاری شود  . اما در کل طلاق توافقی راحت تر و سریع تر از طلاق غیر توافقی صورت میگیرد . به خاطر داشته باشید طلاق توافقی به این منزله نیست که بعد از تقاضای طرفین فورا صورت بگیرد زیرا در هر صورت دادگاه خانواده مراحل خود را تا صدور حکم طلاق طی میکند و توافق طرفین تاثیری در طی کردن این روند ندارد . اگر شما و همسرتان برای طلاق توافق دارید باز بهتر است قبل از هر عملی مشاوره طلاق توافقی انجام دهید و سپس درخواست طلاق کنید . برای آگاهی از مراحل طلاق توافقی از طریق تیم حقوقی سایت آوای وکیل مشاوره حقوقی طلاق را انجام دهید تا با کسب اطلاعات از روند دادگاه آگاهانه تر اقدام به طلاق کنید .

مشاوره حقوقی طلاق

اما در طلاق های غیر توافقی شرایط تقاضای طلاق کمی متفاوت است . در طلاق توافقی از آنجا که یکی از طرفین رضایت به انجام این امر ندارد ، کسی که خواستار طلاق است باید بتواند قاضی و دادگاه خانواده را قانع سازد که با توجه به شرایط موجود ادامه ی زندگی غیر ممکن است . البته این قانع سازی باید با دلایلی باشد که از منظر قانون و قاضی منطقی و درست باشد . به همین علت در طلاق غیر توافقی نیاز به وکیل طلاق بیشتر احساس میشود . در ادامه با استناد به مواد قانون مدنی ، چند مورد از شرایطی که طرفین با تکیه بر ان میتوانند درخواست طلاق کنند را ذکر میکنیم همچنین برای درخواست مشاوره حقوقی طلاق ادامه ی مطلب و تیم حقوقی آوای وکیل را از دست ندهید .مشاوره حقوقی طلاق از مهم ترین مسائل روز جامعه است.

به موجب ماده ی 1119 قانون مدنی :

“طرفین عقد ازدواج میتوانند هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر بنمایند مثل اینکه شرط شود هر گاه شوهر زن دیگر بگیرد یا درمدت معینی غائب شود یا ترک انفاق نماید یا بر علیه حیات زن سوء قصد کند یا سوء رفتاری نماید که‌ زندگانی آن ها با یکدیگر غیر قابل تحمل شود زن وکیل و وکیل در توکیل باشد که از اثبات تحقق شرط در محکمه و صدور حکم نهائی خود را مطلقه‌ سازد.”

این ماده توضیح میدهد که طرفین میتوانند عقدی را ضمن عقد نکاح خود برقرار سازند در صورتی که با شرایط ذکر شده در عقدنامه متفاوت نباشد . حال اگر شرایط عقود ضمن شده بر عقد نکاح توسط  زوج انجام نشود ، زن میتواند با مراجعه به دادگاه درخواست طلاق کرده و با ثابت کردن ادعا ی خویش مبنا بر عدم رعایت شرایط  ذکر شده در عقد ضمنی یا لازم توسط زوج ، حکم طلاق را اخذ کند . برای مشاوره حقوقی طلاق با وکیل مشاوره طلاق به سایت آوای وکیل مراجعه کنید .

به موجب ماده ی 1129 قانون مدنی :

” در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجراء حکم محکمه و الزام او بدادن نفقه زن می‌ تواند برای طلاق به حاکم ‌رجوع کند و حاکم شوهر او را اجبار به طلاق مینماید ‌همچنین است در صورت عجز شوهر از دادن نفقه ”

در این ماده صراحتا به یکی از حقوق غیر قابل انکار زن در نکاح که نفقه ی ایام زوجیت است اشاره شده است . به موجب این قانون اگر مرد توانایی دادن نفقه ی زن را نداشته باشد ، زوجه با استناد به این قانون میتواند از دادگاه حکم طلاق دریافت کند . البته دادخواست طلاق و گرفتن این حکم بدون رضایت مرد امری نیست که به سهولت یا توسط شخص غیر متخصص انجام شود . از این رو شما به مشاوره حقوقی طلاق نیاز دارید تا شمارا در مسیر درست هدایت کند .

اخرین شرطی که در اینجا قصد برسی ان را داریم موضوعی است که زندگی های زیادی را درگیر خود کرده که آن سختی و مشقت وارد بر زوجه است . گاهی زندگی زناشویی به قدری زن را در تنگنا قرار میدهد که برای وی راهی جز طلاق نمیماند.

برطبق ماده 1130 قانون مدنی :

در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی می‌تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند. چنان چه عسر و حرج مذکور در محکمه ثابت شود، دادگاه می‌تواند زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسر نباشد زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده می‌شود.

تبصره (۱۳۸۱/۴/۲۹) – عسر و حرج موضوع این ماده عبارت است از به وجود آمدن وضعیتی که ادامه‌ی زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد مشاوره حقوقی طلاق نیاز آن هاست و موارد ذیل در صورت احراز توسط دادگاه صالح از مصادیق عسر و حرج محسوب می‌گردد :

  1.   ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت شش ماه متوالی و یا نه ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه.
  2.   اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلا وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است .
  3.   محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر.
  4.  ضرب و شتم یا هرگونه سوءرفتار مستمر زوج که عرفاً با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد.
  5.   ابتلای زوج به بیماری‌های صعب‌العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه‌ی صعب‌العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید .

موارد مندرج در این ماده مانع از آن نیست که دادگاه در سایر مواردی که عسر و حرج زن در دادگاه احراز شود، حکم طلاق صادر نماید .

با مفهوم سختی یا مشقت از دیدگاه قانون آشنا شدیم . اما همانطور که به صراحت ذکر شد زوجه در هر صورت باید بتواند ادعای خویش را به دادگاه ذی صلاح اثبات کند . اگر مدارک ارائه شده قانع کننده نباشد و دادگاه حکم طلاق را صادر نکند زن مجبور به بازگشت به زندگی سابق است و طی کردن روند دوباره برای گرفتن طلاق میتواند به یک عمل طاقت فرسا تبدیل شود . از این رو شما با انجام یک مشاوره حقوقی طلاق و پیش رفتن با یک وکیل مجرب نه تنها میتوانید روند طلاق را سریع تر طی کنید بلکه این روند طاقت فرسا را برای خود بسیار تسهیل میکنید . تیم حقوقی آوای وکیل با ارائه ی مشاوره حقوقی طلاق به شما در این مسیر کمک خواهد کرد .

فرق طلاق غیر توافقی و طلاق توافقی چیست ؟

طلاق توافقی طلاقی است که هر دو طرف با توافق یکدیگر درخواست طلاق میدهند و هر دو رضایت به جدایی از هم را دارند.  این در حالی است که در طلاق غیر توافقی یکی از طرفین مصر به جدایی و طرف دیگر نا راضی از این عمل است .

بطلان نکاح چیست ؟

بطلان نکاح بدین معنا است که شرایط نکاح از ابتدا به درستی برقرار نشده و عقد نکاحی موجودیت نیافته است است .

آیا طلاق توافقی سریع انجام میشود ؟

در کل در طلاق توافقی راحت تر و سریع تر از طلاق غیر توافقی صورت میگیرد . به خاطر داشته باشید طلاق توافقی به این منزله نیست که بعد از تقاضای طرفین فورا صورت بگیرد زیرا در هر صورت دادگاه خانواده مراحل خود را تا صدور حکم طلاق طی میکند.

عقد نکاح چگونه منحل می شود ؟

به موجب ماده ی 1120 قانون مدنی :

"عقد نکاح به فسخ یا به طلاق یا به بذل مدت در عقد انقطاع منحل میشود . "

4.6/5 - (109 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.