وکیل جرائم غیر عمد

شکل گیری و توسعه ی دستگاهای قضایی از مهم ترین تکاملات بشریت تا کنون بوده است . اعاده ی حق و مطالبه ی آن همواره در طول تاریخ از دغدغه های انسان بوده و هست و همواره مردمان در تلاشند جوامعی بر اساس عدالت بنا کنند که هر کسی بتواند مالک حق خود باشد و در صورت از دست دادن آن اعاده ی حق کند . ولی ممکن است در هر حوزه ای تضییع حقی نه به خواسته ی انسان نا خلف بلکه صرفا بر اساس اتفاق یا حادثه رخ دهد . یکی از اتفاقاتی که ممکن است در اثر حادثه رخ دهد جرائم غیر عمد است . از آنجا که در جرائم غیر عمد فرد با سو نیت اقدام به عملی نکرده است و هرچه رخ داده صرفا اتفاق تلقی میشود ، قانون گذار بدین نتیجه رسیده است که از عدالت به دور است اگر مرتکب جرائم عمد و غیر عمد به یک میزان مجازات شوند . با وجود اینکه خود قانون گذار به این نکته پی برده است اما مسئله بسیار مهم تری در این حین مطرح میشود و آن اثبات غیر عمدی بودن جرم است. در این هنگام یک وکیل جرائم غیر عمد باید به میدان بیاید و با استفاده از ادله ی درست و محکمه پسند حکم تخفیف مجازات  و حتی گاهی تبرئه ی مقصر را بگیرد . برای اطلاعات بیشتر در مورد وکیل جرائم غیر عمد ادامه ی مطلب را از دست ندهید .

تعریف قانونی جرم

به موجب ماده ی 2 قانون مجازات اسلامی : هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است جرم محسوب میشود . وکیل جرائم غیر عمد از تمامی موارد آگاه است

وکیل جرائم غیر عمد

عناصر تشکیل دهنده جرم

عنصر قانونی

در مرحله ی اول باید توجه کرد که عمل انجام شده به موجب قانون جرم تلقی شود . بر طبق اصل 35 قانون اساسی : ” حکم به مجازات و اجرای آن تنها از طریق دادگاه صالح و به موجب قانون باشد .” در این اصل صراحتا ذکر شده که عمل انجام شده یا ترک عملی باید به موجب مواد قانونی نهی شده باشد و برای آن مجازات تعیین گشته باشد در غیر این صورت محاکم و دادگاه ها اجازه ی مجرم شناختن و مجازات فردی را ندارند. وکیل جرائم غیر عمد به دادتان خواهد رسید.

عنصر مادی

عنصر مادی مشتمل میشود از عمل مجرمانه فرد . در سرقت عمل برداشتن مال غیر بدون رضایت مالک ، در قتل عمل کشتن فرد و در ارتشاء عمل دادن رشوه عناصر مادی جرم هستند . این رکن از جرم جنبه ی محسوس دارد و توسط مقامات ذی صلاح قابلیت تشخیص دارد . اگر این عنصر در جرم شکل نگیرد بدان معنی است که به علت موانعی جرم کامل صورت نگرفته و فرد مستحق مجازات نیست. برای مثال فردی به قصد کشتن فرد دیگری اسلحه ای میخرد . اما به هنگام شلیک به وی تیر در تفنگ گیر میکند ، و یا حتی به خطا میرود . در این صورت فرد حتی در صورت دستگیری و محکامه ،مطابق با مجازات قتل کیفر داده نمیشود زیرا عنصر مادی که کشته شدن فرد دیگر می باشد صورت نگرفته است و مجرم با تشخیص قاضی به حکمی مانند حبس (به علت عمل اسلحه ) متهم میشود . برای اتخاذ وکیل جرائم غیر عمد در تهران به سایت آوای وکیل مراجعه کنید .

عنصر معنوی

این عنصر به جنبه ی ذهنی مرتکب اشاره دارد . عمد و یا غیر عمد بودن جرائم تا حدود زیادی بسته به این عنصر جرم هستند . عنصر معنوی عبارت است از داشتن قصد ، نیت ، و انگیزه برای انجام عمل مجرمانه . اگر این عنصر موجود نباشد هرچند که فرد تقصیر دارد ولی مجازات وی به دلیل قرار گرفتن در دسته ی جرائم غیر عمدی خفیف تر میشود . مثال قبل را متصور شوید که فردی به قصد کشت کسی به او شلیک میکند ولی تیر در تفنگ گیر کرده و خارج نمیشود. حال در هنگامی که تفنگ در زاویه دیگری قرار دارد گلوله ازاد می شود و به فرد حاضر دیگری برخورد می کند و او را به کام مرگ میکشاند . در اینجا به علت آن که قاتل تیر را به قصد کشت مقتول شلیک نکرده است عنصر معنوی شکل نمیگیرد و فرد محکوم به انجام قتل عمد نمیشود . پرونده های چنینی در دادگاه های ما به وفور یافت میشوند و گاهی حتی مرتکب خیلی کمتر از مثال ذکر شده مقصر است . در اینجا یک وکیل جرائم غیر عمد می تواند به داد وی برسد و فرد را از مهلکه ای که در نتیجه ی یک اتفاق در آن افتاده است نجات دهد .

انواع جرم غیر عمد

قانون جرم و جنایت غیر عمدی را به دو دسته ی شبه عمد و خطای محض تقسیم کرده است که در ادامه به تعریف آن ها و علت نیاز به وکیل جرائم غیر عمد در پرونده  های آن می پردازیم .

به موجب ماده ی291 قانون مجازات اسلامی :

جنایت در موارد زیر شبه عمدی محسوب می شود :

الف- هرگاه مرتکب نسبت به مجنیٌ علیه قصد رفتاری را داشته لکن قصد جنایت واقع شده یا نظیر آن را نداشته باشد و از مواردی که مشمول تعریف جنایات عمدی می گردد، نباشد .

ب- هرگاه مرتکب، جهل به موضوع داشته باشد مانند آنکه جنایتی را با اعتقاد به اینکه موضوع رفتار وی شیء یا حیوان و یا افراد مشمول ماده(۳۰۲) این قانون است به مجنیٌ علیه وارد کند، سپس خلاف آن معلوم گردد .

پ- هرگاه جنایت به سبب تقصیر مرتکب واقع شود، مشروط بر اینکه جنایت واقع شده یا نظیر آن مشمول تعریف جنایت عمدی نباشد .

در مورد بند الف باری مثال معلم به قصد تنبیه با دست به پس گردن شاگرد خود میکوبد و شاگرد فوت میشود . در باب بند ب برای مثال فردی بدون علم به اینکه فردی مشکل قلب دارد اورا بترساند و فرد سکته کرده و فوت کند . (اگر با علم به بیماری مقتول باز وی را بترساند قتل عمدی محسوب میشود .)

برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در باب پرونده ی خود به سایت آوای وکیل برای دستیابی به یک وکیل جرائم غیر عمد مراجعه کنید .

به موجب مادی 292 قانون مجازات :

جنایت در موارد زیر خطای محض محسوب می شود :

الف- در حال خواب و بیهوشی و مانند آنها واقع شود

ب- به وسیله صغیر و مجنون ارتکاب یابد .

پ- جنایتی که در آن مرتکب نه قصد جنایت بر مجنیٌ علیه را داشته باشد و نه قصد ایراد فعل واقع شده بر او را، مانند آنکه تیری به قصد شکار رها کند و به فردی برخورد نماید.

تبصره- در مورد بندهای(الف) و(پ) هرگاه مرتکب آگاه و متوجه باشد که اقدام او نوعاً موجب جنایت بر دیگری می گردد، جنایت عمدی محسوب می شود.

وکیل جرائم غیر عمد

در مطالبی که فوقا ذکر شد سعی کردیم تا انواع جرائم را تعریف کنیم و این بدان علت است که برای شما علت نیاز به یک وکیل محرز شود . اگر علم به این دارید که مقصر پرونده ی شما اتفاقی مرتکب جرمی شده است ولی نمیتوانید به دادگاه اثبات کنید به یک وکیل جرائم غیر عمد نیاز دارید . این در حالی است که معمولا پرونده هایی با چنین موضوعاتی به سادگی مفاد مواد قانونی نیستند و با پیچیدگی های بسیار زیادی همراه اند . اگر در پرونده ی جرائم این چنینی به یک وکیل مجرب متوسل نشوید ریسک بزرگی کرده اید زیرا مجازات این گونه جرائم گاهی به حبس های بسیار طولانی مدت و یا حتی قصاص منجر میشود . برای اینکه پرونده ی شما عاقبت به خیر از دادگاه بیرون  بیاید از یک وکیل جرائم غیر عمد کمک بگیرید تا دچار پشیمانی و خسارات غیر قابل جبران نشوید .

جرم چیست ؟

به موجب ماده ی 2 قانون مجازات اسلامی : هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است جرم محسوب میشود .

ارکان تشکیل دهنده ی جرم چیست ؟

رکن مادی - رکن معنوی - رکن قانونی

جرائم غیر عمد به چند دسته تقسیم میشوند ؟

دو دسته - خطای محض - جرم شبه عمد

در تعیین جرم عمد یا غیر عمد کدام عنصر مهم تر است ؟

عمد و یا غیر عمد بودن جرائم تا حدود زیادی بسته به رکن معنوی جرم هستند .

4.7/5 - (116 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.