مشاوره حقوقی وصول مطالبات

داشتن وکیل از مهم ترین مواردی است که پیش از انجام هر عمل حقوقی باید بدان توجه داشت . دستگاه های قضایی و شیوه ی دادرسی و رسیدگی به درخواست های حقوقی معمولا از قوانین و روند مربوط به خود پیروی می کند و افراد غیر متخصص از این روند ها آگاهی ندارند . به همین علت وجود یک وکیل پیش از ورود به اقدامات حقوقی یکی از موارد واجب و ضروری است . وکلا بر حسب تخصص خود در حوزه و زمینه های متعددی به طور ویژه فعالیت میکنند. مانند وکیل طلاق ، وکیل شکایت از کلاهبرداری ، وکیل بانکی و … . فعالیت وکلا صرفا محدود به اقدامات حقوقی در دادگاه و دادسراها نیست . وکلا پیش از هر عملی به عنوان فرد اگاه به شما بهترین مشاوره حقوقی را ارائه میدهند و شما را در مسیر به طور درست راهنمایی میکنند . این مقاله به موضوع مطالبات حقوقی و وصول آنها اختصاص داد شده است .در صورت نیاز شما به مشاوره حقوقی وصول مطالبات و وکیل مرتبط به آن به سایت آوای وکیل مراجعه کنید .

وصول مطالبات

وصول مطالبات از منظر حقوقی به دریافت دین مالی از مدیون گفته می شود . البته شاید در ظاهر اینطور به نظر برسد که دریافت مطالبات امر پیچیده و سختی نباشد و هر فرد غیر متخصصی می تواند آن را انجام دهد . شاید در برخی از موارد وصول مطالبات بدون مشکل انجام شود . اما در مواردی که این کار به سادگی انجام نمی شود و طلبکار را مجبور به مراجعه به قانون میکند حضور یک فرد متخصص در کنار شما واجب می شود . مشاوره حقوقی وصول مطالبات تخصص این امر است .برای همین پیشنهاد می شود در مورد مطالبات خود با یک فرد متخصص مشاوره حقوقی وصول مطالبات انجام دهید و پس از کسب اطلاعات کافی از مورد خود به مراجع و دستگاه ذی صلاح  برای دادرسی مراجعه کنید . فواید این کار این است که ابتدا متوجه می شوید برای دریافت حق خود کدام مرجع قضایی ذی صلاح است و باید شکایت خود را به کجا ببرید. در ادامه متوجه می شوید که آیا برای مسئله ی شما متوسل شدن به وکیل برای کار حقوقی خود لازم است یا خیر. همچنین در مشاوره حقوقی وصول مطالبات ساده ترین مسیر به شما نشان داده می شود تا امور تا حد امکان تسهیل و تسریع شود . همه ی مواردی که ذکر شد تنها قسمتی از تمامی فواید انجام مشاوره ی حقوقی بود و شما پس از انجام این امر ضروری خود به تمامی مزایا ی آن پی می برید . در ادامه به توضیح برخی از انواع مطالبات مالی و شیوه ی طرح شکایت علیه آن می پردازیم .

مشاوره حقوقی وصول مطالبات یاری گر شما در این زمینه خواهد بود

نکته : دیون مال در ذیل کدام دسته از اموال قرار می گیرند؟

به موجب ماده ی 20 قانون مدنی :

“کلیه دیون از قبیل قرض و ثمن مبیع و مال‌الاجاره عین مستاجره از حیث صلاحیت محاکم در حکم منقول است ولو اینکه مبیع یا عین‌ مستاجره از اموال غیرمنقوله باشد.”

پس مطابق این ماده تمامی دیون مالی در از منظر صلاحیت دادرسی محاکم در ذیل اموال منقول به شمار می آیند که در اصطلاح به این اموال منقول حکمی گفته می شود .

برات

برات سند تجاری است که به موجب آن صادر کننده ، با صدور و تقدیم آن به دارنده ی برات اورا برای دریافت مبلغی پول به سوی شخص دیگری به نام برات گیر یا محال علیه می فرستد . بدین نحو که اگر برات گیر برات را قبول کند ، دارنده ی برات میتواند با ارائه ی برات به برات گیر مبلغی پول از او دریافت کند .

ظهر نویسی برات : امری است که به موجب آن شخصی که سابقا دارنده ی برات بوده ، برات را به شخص دیگری واگذار می کند .

برای مثال شخص الف به شخص ب مبلغی را بدهکار است . همچنین شخص ب به آقای د نیز دین مال دارد . در این هنگامی شخص ب که از طرفی بدهکار و از طرف دیگر طلبکار است براتی را برای آقای د صادر می کند که برای وصول مطالبه ی خود به آقای الف مراجعه و مطالبات خود را دریافت کند . برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت آوای وکیل برای انجام مشاوره حقوقی وصول مطالبات مراجعه کنید .

دادگاه ذی صلاح برای طرح دعوا برای مطالبه برات : در ابتدا لازم است برات و محل تادیه وجه برات توضیح داده شود .محل تادیه وجه جایی است پول در انجا پرداخت میشود. بر خلاف سفته و چک در سند برات باید مکان تادیه وجه آن درج شود . مطابق ماده ی 13 قانون آیین دادرسی مدنی : “در دعاوی بازرگانی و دعاوی راجع به اموال منقول که از عقود و قراردادها ناشی شده باشد خواهان می تواند به دادگاهی رجوع کند که عقد یا قرارداد در حوزه آن واقع شده است یا تعهد می بایست در انجا انجام شود .”

پس مطابق این ماده درج محل پرداخت در صدور برات جهت رسیدگی به دعوای مطالبه وجه برات ، برای دادگاه آن محل، صلاحیت محلی ایجاد میکند . زیرا یکی از دادگاه هایی که میتوان در آنجا برای تعهدات منقول ناشی از قرارداد طرح دعوا کرد همان محل انجام تعهدات است .مشاوره حقوقی وصول مطالبات می تواند شمارا یاری نماید

برات از آن دسته اسناد تجاری است که قوانین مربوط به آن تا حدودی می تواند پیچیده باشد . اگر شما به واسطه ی برات طلبکار هستید و به دنبال وصول مطالبه ی خود هستید بهتر است پیش از طرح دعوا و انجام هر گونه شکایت یک مشاوره حقوقی وصول مطالبات دقیق انجام دهید که از طریق آوای وکیل می توانید وکیل برای کار حقوقی خود در هر زمینه ای داشته باشید.

مشاوره حقوقی وصول مطالبات

سفته یا فته طلب

به موجب ماده ی 307 قانون تجارت سفته این گونه تعریف گشته است:

” فته‌طلب سندی است که به موجب آن امضاکننده تعهد می‌کند مبلغی در موعد معین یا عندالمطالبه در وجه حامل یا شخص معین و یا به ‌حواله‌ کرد آن شخص کارسازی نماید .”

نکته : سفته بر خلاف برات و چک ، متضمن تعهد پرداخت است و در آن دستور پرداختی صورت نگرفته است . به عبارت دیگر در سفته کسی که آن را صادر میکند دستور به پرداخت آن نمیدهد . بلکه خود متعهد می شود وجه سند تجاری را بپردازد.

مشاوره حقوقی وصول مطالبات را از عدل و حق بخواهید

همچنین به موجب ماده ی 38 :

فته‌طلب علاوه بر امضاء یا مهر باید دارای تاریخ و متضمن مراتب ذیل باشد:

  • مبلغی که باید تادیه شود با تمام حروف
  • گیرنده وجه
  • تاریخ پرداخت

قوانین و مقررات مربوط به سفته نیز به موجب مادهی 309 این قانون با مواد قانونی مربوط به بروات تجاری در تطابق است و مقررات مربوط به برات برای سفته نیز لازم الرعایه و لازم الاجراست. برای انجام مشاوره حقوقی وصول مطالبات از طریق سایت آوای وکیل اقدام کنید.

نکته : 1- اگر سفته عند المطالبه باشد دارنده ی سفته باید نهایتا ظرف یک سال اقدام به دریافت وجه آن کند مگر آنکه به موجب توافق در سفته مدت زمان آن زیاد تر یا کمتر شده باشد .

2- به موجب ماده 280 قانون تجارت :

“امتناع از تادیه وجه برات باید در ظرف ده روز از تاریخ وعده به وسیله نوشته که اعتراض عدم تادیه نامیده می‌شود معلوم گردد .” این ماده صراحتا متذکر می شود دارنده ی سفته باید طی 10 از تاریخ وعده یا موعد پرداخت سقته به عدم پرداخت آن اعتراض کند . از اعتراضات با شرایط زیر همراه است:

  • اگر روز دهم تعطیل باشد دارنده در اولین روز غیر تعطیل بعد از آن نیز میتواند اعتراض عدم تادیه را به عمل آورد .
  • هیچ نوشته ای نمیتواند جایگزین اعتراض نامه باشد .
  • فوت صادر کننده سفته و ورشکستگی او دارنده را از اعتراض عدم تادیه بی نیاز نمی کند .
  • وجه سفته در سررسید از صادر کننده ی سفته مطالبه می شود و واخواست نیز باید خطاب به او صورت بگیرد.

3-اگر محل تادیه سفته در ایران است باید ظرف یک سال از تاریخ اعتراض عدم تادیه اقامه ی دعوا صورت بگیرد در غیر این صورت اگر محل تادیه خارج از ایران از است برای طرح دعوا تا دو سال از زمان اعتراض عدم تادیه مهلت است .

شایان ذکر است در سفته بر خلاف برات نیاز به ذکر محل تادیه وجود ندارد. حال اگر محل تادیه در این سند ذکر شده باشد که باید مطابق آن عمل شود در غیر این صورت محل تادیه سفته در داخل ایران فرض می شود مگر آنکه خلاف این مورد به هر طریقی اثبات شود . برای انجام مشاوره حقوقی وصول مطالبات و طرح دعوا در خصوص سفته به سایت آوای وکیل و تیم حقوقی آن مراجعه کنید .

نتیجه گیری

قاعدتا دعاوی حقوقی به سادگی توسط قوانین قابل حل نیستند و در اکثر موارد پیچیدگی های مربوط به خود را به همراه دارند . وصول مطالبات نیز از این قاعده مستثنی نیست . این امر گاهی بسیار مهم و حساس می شود به طوری که شاید ورشکستگی یک تاجر بزرگ بسته به دریافت این وجوه باشد . از این رو در برخی از پرونده ها شخص نیازمند وجود بهترین وکیل حقوقی است . همانطور که فوقا ذکر شد حتی در موارد ساده تر با مبالغ اندک تر نیز نیاز به انجام مشاوره حقوقی وصول مطالبات است . دیون مالی صرفا محدود به مواردی همچون برات یا سفته نیست و دامنه ی آنها بسیار گسترده تر از موارد ذکر شده است . یک وکیل وصول مطالبات با آگاهی کامل از تمامی این موارد پرونده ی شمارا از منظر قانونی برسی می کند و با دقت نظر مشاوره حقوقی وصول مطالبات را برای شما انجام می دهد و در نهایت پرونده ی شمارا در مسیر قانونی درست خود پیش میبرد .

برات چیست ؟

برات سند تجاری است که به موجب آن صادر کننده ، با صدور و تقدیم آن به دارنده ی برات اورا برای دریافت مبلغی پول به سوی شخص دیگری به نام برات گیر یا محال علیه می فرستد . بدین نحو که اگر برات گیر برات را قبول کند ، دارنده ی برات میتواند با ارائه ی برات به برات گیر مبلغی پول از او دریافت کند .

سفته چیست؟

" فته‌طلب سندی است که به موجب آن امضاکننده تعهد می‌کند مبلغی در موعد معین یا عندالمطالبه در وجه حامل یا شخص معین و یا به ‌حواله‌ کرد آن شخص کارسازی نماید .

اموال منقول حکمی چیست ؟

تمامی دیون مال در از منظر صلاحیت دادرسی محاکم در ذیل اموال منقول به شمار می آیند که در اصطلاح به این اموال منقول حکمی می گویند .

مدت اعتبار سفته چقدر است؟

اگر سفته عند المطالبه باشد دارنده ی سفته باید نهایتا ظرف یک سال اقدام به دریافت وجه آن کند مگر آنکه به موجب ذکر موردی در سفته مدت زمان آن زیاد تر یا کمتر شده باشد.

4.6/5 - (164 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.