انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه

انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه

قطعا تا به حال دعاوی بسیاری را در ارتباط با مهریه و مطالبه آن از آشنایان و اطرافیان خود شنیده‌اید. مهریه در حقیقت جز حق قانونی زنان به حساب آمده و معمولا تحت هر شرایطی زنان می‌توانند، آن را از همسر خویش دریافت نمایند. حال خوب است بدانید این روزها مردان برای فرار از پرداخت مهریه به همسران خود معمولا به دنبال راه‌های مختلفی بوده و ممکن است برای فرار از آن دست به هر کاری بزنند ! یکی از اقداماتی که معمولا مردان جهت عدم پرداخت مهریه انجام می‌دهند، انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه می‌باشد. در ادامه به بررسی کامل این موضوع خواهیم پرداخت. با ما همراه شوید.

شایان ذکر است می توانید برای آگاهی از شرایط و وضعیت خود از  منظر قانونی با گروه آوای وکیل تماس بگیرید و به مشاوره حقوقی تلفنی بپردازید.

آیا انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه جرم تلقی می شود ؟

در قانون معامله برای فرار از دین جرم تلقی می شود و برای آن مجازات تعیین می شود. بر اساس ماده ۴ نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، چنانچه شخصی به قصد فرار از دین و تعهدات مالی خویش مال را به شخص دیگری انتقال دهد، عمل وی جرم محسوب شده و مجازات وی حبس تعزیری می باشد و چنانچه فرد انتقال گیرنده نیز با علم و اطلاع قبلی چنین معامله ای را انجام داده باشد، وی نیز شریک جرم تلقی می گردد که در این صورت باید عین مال و چنانچه مال تلف یا انتقال شده باشد، مثل یا قیمت آن را از اموال انتقال گیرنده به عنوان جریمه گرفته شده و به شخص متقاضی بدهد. با این وجود طبق توضیحات ذیل، انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه ، فرار از دین محسوب نمی شود پس جرم و مجازاتی نیز ندارد.

انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه

آیا انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه، فرار از دین به حساب می‌آید؟

خیر. خوب است بدانید، چنانچه اموال مرد قبل از دادن دادخواست مهریه یا همان مطالبه مهریه از جانب زن بوقوع بپیوندد، معامله فرار از دین به حساب نمی‌آید. در حقیقت همانطور که مهریه یک حق است و بانوان حق دارند که آن را مطالبه کنند ، مالکیت بر اموال نیز این حق را ایجاد می کند که هرگونه تصرفی که مالک بخواهد در آن انجام دهد. پس اینکه انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه صورت بگیرد ، فرار از دین محسوب نمی شود.

آیا انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه، معامله صوری است؟

خوب است بدانید، تحت شرایطی می‌توان، انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه را معامله صوری به حساب آورد. پیش از آن بهتر است به بررسی مفهوم معامله صوری بپردازیم.

منظور از معامله صوری در انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه چیست ؟

در حقیقت به معامله‌ای صوری گفته می شود که به شکل واقعی آن انجام نشود و همچنین پولی میان طرفین معامله رد و بدل نگردد و در نتیجه، هیچ یک از طرفین معامله قصد و هدف انجام معامله را نداشته باشند. در صورت وجود چنین شرایطی، می توان اثبات کرد که معامله یک معامله صوری می باشد و پس از طی مراحل آن دادگاه دستور ابطال چنین معامله ای را صادر خواهد کرد.

حال چنانچه مردی پس از آنکه همسرش مهریه خود را به اجرا گذاشت، اقدام به معامله اموال خویش نماید، گفته می‌شود که معامله صوری است و دادگاه آن را باطل خواهد کرد. حال ممکن است برایتان پرسش ایجاد شود که چنانچه مردی به انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه از طرف زن بپردازد تکلیف چیست؟ آیا میتوان آن معامله را هم صوری به حساب آورد؟ توجه داشته باشید در صورت وجود چنین شرایطی یعنی زمانی که مرد با همسر خود به علت مهریه بدهکار می‌باشد، چنانچه معامله‌ای انجام دهد و به طور مثال، اموال خود را به یکی از خویشان خود انتقال دهد، این معامله علی‌الاصول صوری به حساب می‌آید، مگر آنکه بتواند صوری نبودن آن را به هر طریقی چون پرداخت وجه و… به اثبات برساند.

با توجه به آنچه گفته شد، معمولا اثبات صوری بودن معامله‌ای که پیش از مطالبه مهریه انجام گرفته است، کار چندان آسانی نیست اما چنانچه این قبیل از معاملات پس از مطالبه مهریه انجام گردد، معمولا اثبات صوری بودن معامله راحت‌تر بوده و دادگاه نیز راحت‌تر این قبیل معاملات را ابطال خواهد کرد.

انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه

در چه صورت قرار توقیف اموال مرد به میزان بدهی وی صادر می‌شود؟

خوب است بدانید که در صورت وجود شرایطی، دادگاه به درخواست زوجه قرار توقیف اموال مرد را به میزان بدهی وی صادر خواهد کرد شرایطی از جمله؛

  1. به طور کلی مالی وجود داشته باشد.
  2. فرد انتقال گیرنده نیز از هدف و سونیت مرد آگاه بوده باشد.
  3. زوجه بتواند ثابت کند که معامله انجام شده توسط مرد غیرواقعی بوده است.
  4. زوجه ثابت کند که هدف مرد از انجام معامله فرار از دین بوده است.

با توقیف اموال دیگر انتقال اموال قبل از دریافت مهریه امکان پذیر نیست .

وکیل مطالبه مهریه

همانطور که شاهد بودید در این نوشتار به بررسی معامله صوری و همچنین معامله فرار از دین و نحوه اثبات آن پرداخته شد. انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه یا پس از آن به جهت فرار از دین معمولاً بسیار مشاهده می شود. اثبات صوری بودن معامله نیز چندان کار آسانی نبوده و لازم است که حتماً از یک وکیل پایه یک دادگستری خبره و متبحر استفاده شود.

در آخر…

از همراهی شما خوبان متشکریم. چنانچه در خصوص انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه سوال یا ابهامی در ذهن دارید با ما تماس بگیرید و از طریق مشاوره حقوقی به کسب اطلاعات بپردازید. شما همچنین می توانید برای اتخاذ وکیل مناسب خود به گروه حقوقی آوای وکیل مراجعه کنید و مشکلات حقوقی خود را به بهترین نحو حل کنید.

معامله صوری چیست؟

در حقیقت به معامله‌ای صوری گفته می شود که به شکل واقعی آن انجام نشود و همچنین پولی میان طرفین معامله رد و بدل نگردد و در نتیجه، هیچ یک از طرفین معامله قصد و هدف انجام معامله را نداشته باشند.

مجازات معامله فرار از دین چیست؟

مجازات در نظر گرفته شده برای شخصی که معامله فرار از دین انجام می‌دهد، حبس تعزیری می‌باشد.

در چه صورت دادگاه قرار توقیف اموال مرد را صادر میکند؟

به طور کلی مالی وجود داشته باشد. فرد انتقال گیرنده نیز از هدف و سونیت مرد آگاه بوده باشد. زوجه بتواند ثابت کند که معامله انجام شده توسط مرد غیرواقعی بوده است. زوجه ثابت کند که هدف مرد از انجام معامله فرار از دین بوده است.

4.4/5 - (137 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.