وکیل مطالبه وجه چک

وکیل مطالبه وجه چک

همه ما تا به حال با اسنادی چون چک و سفته و نیاز به وکیل مطالبه وجه چک سروکار داشته‌ایم و از اهمیت و کاربردی که در زندگی هریک از ما دارد تا حدودی باخبر هستیم. شاید در ابتدا کمی برایتان عجیب یا حتی غیرواقعی به نظر برسد اما به جرات می‌توان گفت، یکی از پرشمارترین دعاوی مطرح شده در مراجع مختلف دادگستری در ارتباط با اسنادی چون چک و سفته می‌باشد. اما به نظر شما علت آن چیست؟ چرا بسیار پیش می‌آید که افراد بر سر صدور چک یا دریافت آن از شخصی به مشکل برمیخورند؟ بله درست است. عدم آگاهی از بسیاری از قوانین و مقررات مرتبط با اسناد می‌تواند، بالاخره در جایی گریبانگیر ما شود. یکی از متعددترین دعاوی مربوط به چک نیز مطالبه وجه چک می‌باشد که در اینصورت، لازم است از یک وکیل مطالبه وجه چک برای حل مشکل استفاده کرد. پس با ما همراه شوید تا در این باره مفصل صحبت کنیم. وکیل مطالبه وجه چک با تجربیات خود همراه افراد خواهد بود.

 

چک و انواع آن

همه ما با معنا و مفهوم چک و تابع آن وکیل مطالبه وجه چک آشنا هستیم و شاید بارها نیز پیش آمده باشد که برای انجام بیشتر معاملات مالی خود از آن استفاده کرده باشیم. اما بهتر است، علاوه‌بر معنای عام چک که تقریبا همگی مردم با آن آشنا هستند، معنای حقوقی چک را نیز تعریف کنیم. براساس ماده ٣٣ قانون تجارت، چک در حقیقت نوشته‌ای می‌باشد که به واسطه آن، صادرکننده میزان مبلغی را که در نزد محال‌علیه دارد، بصورت کلی یا جزئی استرداد کرده یا آن مبلغ را به شخص دیگری منتقل می‌نماید.

چک‌ها در حقیقت، اسناد عادی تجاری به حساب می‌آیند که هم توسط بانک‌ها و هم توسط اشخاص قابلیت صدور دارند.

چک انواع مختلفی را شامل می‌شود که عبارتند از؛

  • چک تضمین شده
  • چک بین‌بانکی
  • چک مسافرتی
  • چک عادی
  • چک تأیید شده

وکیل مطالبه وجه چک در تمامی موارد ذکر شده دستی بر کار دارد.

 

وکیل مطالبه وجه چک

 

وکیل متخصص مطالبه وجه چک

تقریبا یکی از پرتکرارترین پرسش‌هایی که در خصوص مطالبه وجه چک برای چک‌های بلامحل یا برگشتی مطرح می‌شود، راه‌های مختلف مطالبه آن یا به عبارتی دیگر بهترین راه مطالبه وجه چک می‌باشد. حال در پاسخ به این پرسش باید بگوییم، راه‌ و روش‌های متعدد و مختلفی برای مطالبه وجه چک وجود دارد که با توجه به شرایط موجود، یکی از روش‌ها جهت حل این مشکل به کار گرفته می‌شود.‌ بالطبع برای پیدا کردن بهترین راه جهت مطالبه وجه چک تنها یک وکیل خبره و متخصص مطالبه وجه چک می‌تواند در این حیطه یاری‌رسان‌ شما باشد.‌ چرا که در غیر این صورت، احتمال مواجه شدن با اختلافات و مشکلات بیشتر یا انتخاب راهی نامناسب و صرف وقت و هزینه‌های گزاف وجود دارد. که برترین راه آن استفاده از وکیل مطالبه وجه چک، در واقع بودن وکیل مطالبه وجه چک کار یا دشوار است یا ناشدنی.

 

دعاوی مطالبه وجه چک

قطعا یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که جهت رفع هرگونه دعوا مطرح می‌شود، پیدا کردن راه‌های مختلف برای رفع مشکل یا طرح دعوا می‌باشد. مطالبه وجه چک نیز مانند هرگونه دعوای قضایی دیگر که راه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد، روش‌های مختلفی برای طرح دعوا و درنتیجه احقاق حق وجود دارد.

خوب است بدانید که مطالبه وجه چک درحقیقت از سه طریق امکان‌پذیر می‌باشد:

  1. شکایت کیفری
  2. دادخواست حقوقی و استفاده از وکیل مطالبه وجه چک
  3. از طریق اداره اجرای ثبت

البته لازم به ذکر است که با توجه به تصویب قوانین جدید در خصوص چک و ملزم شدن افراد به استفاده از چک‌های صیادی، جهت دریافت مطالبه وجه چک بصورت حقوقی دیگر نیازی به طرح دعوای حقوقی در مراجع عمومی نبوده و در این خصوص می‌توان به اجرای احکام دادگستری مراجعه نمود.

 

مطالبه وجه چک صیادی

قطعا شما نیز تا به حال متوجه صدور قوانین جدیدی که در سال ١٣٩٧ تصویب و از ابتدای سال ١۴٠٠ لازم‌الاجرا گردید، شده‌اید. با روی کار آمدن چک‌های جدید تحت عنوان چک‌های صیادی و قوانین جدید آن، تقریبا می‌شود گفت که از بسیاری از مشکلات و دردسرهای عظیم چون کلاه‌برداری‌ها و صدور چک‌های بلامحل و افزایش طرح دعاوی در خصوص چک و… جلوگیری شد و این موضوع خبر خوبی برای تجار، کاسبان و… به حساب آمد. چرا که با اجرایی شدن قوانین جدید چک با خیال راحت‌تری می‌توانند، نسبت به صدور و دریافت چک اقدام نمایند. آن هم به این علت که با روی کارآمدن چک‌های صیادی، تقریبا مانعی جدی برای کلاهبرداران بوجود آمد و مطالبه وجه چک را تا حدودی سهل‌تر و سریع‌تر نمود.

اما با این حال متأسفانه بازهم شاهد وقوع تعداد زیادی از درگیری‌ها در خصوص دریافت وجه چک می‌باشیم.‌ حال با این تفاسیر، ممکن است برایتان سوال باشد که با در دست داشتن چک صیادی و عدم پرداخت آن توسط صادرکننده تکلیفمان چیست؟ با ما همراه باشید تا مراحل مختلف مطالبه وجه چک صیادی را با هم مرور کنیم.

چنانچه شما چک صیاد در دست داشته باشید، اما با مراجعه به بانک با کسری موجودی صاحب حساب یا حتی خالی بودن حساب وی مواجه شوید، ابتدا باید از بانک مربوطه گواهی کسری موجودی یا عدم پرداخت را دریافت نمایید که در اینجا بانک نیز با مراجعه به سامانه چک‌های برگشتی بانک مرکزی و ثبت اطلاعات مربوط به چک در آن، کد رهگیری از سامانه دریافت در گواهی قید کرده و به شما اعلام می‌دارد.

حال پس از دریافت گواهی گفته شده، نوبت به مراجعه به دفاتر خدمات قضایی و ثبت درخواست صدوراجرائیه مبنی بر مطالبه وجه چک برگشتی می‌رسد. حال پس از ابلاغ دادخواست به مرجع صالح قضایی و بررسی تمامی شرایط و جوانب توسط قاضی مربوطه، اجرائیه را علیه صادرکننده چک، صاحب حساب یا گاهی هردو آن‌ها صادر می‌نماید.

پس از صدور اجرائیه نیز صادرکننده چک ملزم است، ظرف مدت ده روز نسبت به پرداخت وجه چک اقدام نماید.

حال در نظر بگیرید با طی تمامی مراحل گفته شده و صدور اجرائیه توسط مقام محترم قضایی، بازهم صادرکننده نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام نکند، حال تکلیف چیست؟ در اینجا دارنده چک برگشتی یا همان طلبکار می‌تواند درخواست به اجرا گذاشتن حکم صادرشده را از اجرای احکام دادگستری داشته و با این اقدام اموال بدهکار را توقیف یا حتی اقدام به دریافت حکم جلب وی نماید.‌

در صورتی که فرد از وکیل مطالبه وجه چک چنین مشکلاتی پیش نخواهند آمد.

نمونه دادخواست

چنانچه شما نیز قصد دارید، دادخواست مبنی بر مطالبه وجه چک تنظیم نمایید در ادامه نمونه‌ای از دادخواست مطالبه وجه چک را با شما در میان میگذاریم.‌ البته توجه داشته باشید که تنظیم دادخواست جهت طرح هرگونه دعوا نیازمند بررسی کلی مدارک و پرونده موجود بوده و در هر دعوای خاص، شرایط و ضوابط خاص خود را می‌طلبد.‌ که وکیل مطالبه وجه چک در اختیارتان قرار خواهد داد

خواهان : نام و نام خانوادگی، نام پدر، شغل، نشانی

خوانده نام و نام خانوادگی، نام پدر، شغل، نشانی

وکیل یا نماینده: (مشخصات وی)

تعیین خواسته و بهای آن

1- مطالبه وجه چک

2- خسارت تاخیر تادیه

3- صدور قرار تامین خواسته (توقیف اموال)

دلایل و منضمات :

دادخواست

1- وکالت نامه وکیل

2- رونوشت چک

3- رونوشت گواهینامه عدم پرداخت بانک

 

شرح دادخواست مطالبه وجه چک و توقیف اموال

ریاست محترم دادگاه……

با سلام احتراما اینجانب به استحضار عالی می رساند به موجب یک فقره چک به شماره…… بانک……  شعبه …….. به تاریخ ……… مبلغ…….. معادل ………. طلبکار می‌باشم. لازم به ذکر است، چک به موجب گواهینامه عدم پرداخت شماره …….. در تاریخ……. برگشت خورده است. فلذا به موجب دادخواست تقدیمی تقاضای صدور حکم محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ چک و همچنین خسارت تاخیر تادیه از تاریخ صدور گواهینامه عدم پرداخت و هزینه‌های دادرسی مورد استدعاست.

با تشکر

امضا و اثرانگشت

 

وکیل مطالبه وجه چک و سفته کیست؟

با توجه به آنچه در این نوشتار مورد بررسی قرار گرفت با چک و مقررات و ضوابط مرتبط با آن و همچنین نحوه مطالبه وجه چک آشنا شدیم. دانستیم که مطالبه وجه چک نیز مانند هرگونه طرح دعوای دیگری، آگاهی از مقررات مربوط به خود را می‌طلبد. چرا که در غیر اینصورت، حقیقتا می‌تواند ما را با مشکلات عدیده‌ای روبرو نماید. بدین ترتیب، چنانچه در خصوص مطالبه وجه چک و سفته و سایر دعاوی مرتبط با آن، مشکلی برایتان پیش آمده یا نیازمند دریافت مشاوره‌های تخصصی در این حیطه باشید، بهتر است از یک وکیل خبره و متخصص مطالبه وجه چک و سفته بهره ببرید.‌ شایان ذکر است، گروه تخصصی حقوقی آوای وکیل با سال‌ها تجربه کاری موفق توسط بهترین مشاوران و وکلای پایه یک دادگستری که در زمینه مطالبه وجه چک (وکیل مطالبه وجه چک) و سفته متخصص و متبحرند در خدمت شما عزیزان می‌باشند. برای این کار می توانید با ما تماس بگیرید.

چک چیست؟

چک‌ها در حقیقت، اسناد عادی تجاری به حساب می‌آیند که هم توسط بانک‌ها و هم توسط اشخاص قابلیت صدور دارند.

برای پیدا کردن بهترین راه جهت مطالبه وجه چک باید چه کنیم؟

بالطبع برای پیدا کردن بهترین راه جهت مطالبه وجه چک تنها یک وکیل خبره و متخصص مطالبه وجه چک می‌تواند در این حیطه یاری‌رسان‌ شما باشد.‌

مطالبه وجه چک از چه راه هایی امکان پذیر است؟

مطالبه وجه چک درحقیقت از سه طریق امکان‌پذیر می‌باشد:
شکایت کیفری
دادخواست حقوقی
از طریق اداره اجرای ثبت

4.7/5 - (153 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.