وکیل تصرف عدوانی

وکیل تصرف عدوانی

همان‌طور که می‌دانید، مسایل حقوقی و قضایی دارای پیچیدگی‌ها و همچنین اصطلاحات خاص مربوط به خود می‌باشد که گاهی تنها شخص وکیل یا متخصص در مسایل حقوقی از آن مطلع می‌باشد.‌ به همین علت صراحتا لازم است که هر شخصی جهت انجام امورات مختلف پرونده و روند دادرسی خود، حتما از یک وکیل خبره و کاردان دادگستری یا مشاور متخصص حقوقی بهره ببرد. دعاوی ملکی همچون سایر دعاوی مطرح شده در مراجع قضایی دارای پیچیدگی‌های مختص به خود بوده و علاوه‌بر آن انواع مختلفی را شامل می‌شود. تصرف عدوانی نیز یکی از دعاوی مربوط به امورات ملکی می‌باشد که پیگیری روند دادرسی آن نیازمند بهره‌گیری از یک وکیل تصرف عدوانی است.

چرا که در غیر اینصورت با ناآگاهی و جهل به قوانین و مسایل مربوط به آن،‌علاوه‌بر مواجه شدن با مشکلات بیشتر و صرف هزینه‌های بسیار، حتی گاهی فرد نمی‌تواند به حق و حقوق قانونی خود نیز دست پیدا کند. دعاوی ملکی نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشند.

در ادامه با گروه حقوقی آوای وکیل همراه باشید تا هرآنچه لازم است در رابطه با تصرف عدوانی، وکیل تصرف عدوانی و ضرورت داشتن آن، انواع تصرف عدوانی و… بدانید را با شما در میان بگذاریم.‌

پیشاپیش از همراهی تان متشکریم.

 

تصرف عدوانی به چه معناست؟

در ابتدا بهتر است، تفسیری از مفهوم تصرف عدوانی را با هم بررسی کنیم. کلمه عدوان از نظر لغوی به معنای دشمنی، خصومت، تجاوز و تهاجم می‌باشد.‌ بدین ترتیب،‌ چنانچه شخصی مال دیگری را بدون رضایت مالک آن از روی دشمنی و به همراه زور و اجبار به تصرف خود درآورد، مرتکب جرم تصرف عدوانی شده است. توجه داشته باشید که جرم تصرف عدوانی تنها برای اموال غیرمنقول ( زمین، خانه، آپارتمان و …) بوقوع می‌پیوندد، نه اموال منقول چون ماشین و….

 

وکیل تصرف عدوانی

 

مثال برای تصرف عدوانی

تا حدودی با معنای تصرف عدوانی آشنا شدیم.‌ حال بهتر است، جهت درک هرچه بیشتر مفهوم آن مثالی را خدمتتان ذکر کنیم.‌

فرض کنید، شما صاحب یک خانه مسکونی هستید و مدتهاست که خانه بدون سکنه مانده‌است.‌ حال پس از مدتی وقتی به منزل خود سر می‌زنید، متوجه می‌شوید که شخص دیگری ان را به تصرف خود در آورده و بدون اذن و رضایت شما در منزل زندگی می‌کند. حال تکلیف چیست؟ چه دعوایی را در این زمینه باید مطرح نمود؟

آری درست است. شما در این خصوص می‌توانید، دعوای تصرف عدوانی را در مرجع قضایی مربوطه مطرح کنید.

 

انواع تصرف عدوانی

خوب است بدانید که تصرف عدوانی، انواع مختلفی دارد. تصرف عدوانی به دو نوع تصرف عدوانی حقوقی و تصرف عدوانی کیفری تقسیم می‌شود.‌ در ادامه به بررسی مفهوم هریک و تفاوت‌های آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.‌

 

تصرف عدوانی حقوقی

همان‌طور که اشاره شد، تصرف عدوانی به معنای تصرف در ملک دیگری از روی عمد و دشمنی آن هم بدون اذن و رضایت مالک می‌باشد. حال چنانچه بخواهید، دعوای تصرف عدوانی را بصورت حقوقی مطرح کنید، اقدامات و روند دادرسی بطور حقوقی یعنی با ارائه دادخواست در دادگاه حقوقی انجام می‌شود و در این نوع از دعوا نیز اثبات مالکیت اهمیتی ندارد. بدین معنا که شخص مستاجر نیز حق طرح دعوای تصرف عدوانی را خواهد داشت.

 

تصرف عدوانی کیفری

یکی دیگر از انواع تصرف عدوانی نیز، تصرف عدوانی بصورت کیفری می‌باشد. در تصرف عدوانی کیفری، لازم است که شخص مالکیت خود را اثبات نماید یا به عبارتی دیگر تنها مالک است که حق طرح دعوا را دارد، نه فرد دیگری چون مستأجر. در این نوع از طرح دعوا جهت تصرف عدوانی، بالطبع نیازی به طرح دادخواست حقوقی نبوده و ارائه شکایت کیفری کفایت می‌کند.

 

مجازات جرم تصرف عدوانی کیفری

یکی از مسایل مهم در بحث دعاوی مختلف از جمله دعاوی ملکی، مجازات فرد مجرم می‌باشد.‌ مجازات فرد مجرم در تصرف عدوانی کیفری، حبس از یک ماه تا یک سال می‌باشد.

 

تفاوت‌های تصرف عدوانی حقوقی و کیفری

همان‌طور که پیش از این نیز مطالعه کردیم، تصرف عدوانی دارای انواع مختلف بوده که تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند.‌ در ادامه برخی از این تفاوت‌ها را با هم بر می‌شماریم.

  • جهت طرح دعوای تصرف عدوانی حقوقی، طرح دادخواست حقوقی لازم بوده و بر خلاف آن در تصرف عدوانی کیفری، طرح شکایت کیفری کافی است که قاعدتاً طرح دادخواست حقوقی و شکایت کیفری با هم تفاوت‌های بسیار اساسی دارد.
  • در طرح دعوای تصرف عدوانی کیفری، شخص موظف است که مالکیت خود را در مرجع قضایی به اثبات برساند، اما در تصرف عدوانی حقوقی نیازی به اثبات مالکیت وجود ندارد.
  • در تصرف عدوانی کیفری لازم است که اثبات شود، مجرم دارای سونیت و قصد شوم بوده اما در تصرف عدوانی حقوقی اثبات چنین مسئله‌ای فاقد اهمیت می‌باشد.
  • مرجع قضایی صالح جهت طرح دعوای تصرف عدوانی کیفری، دادسرای محل وقوع ملک می‌باشد و جهت طرح دعوای تصرف عدوانی حقوقی، دادگاه حقوقی محل وقوع ملک صالح به رسیدگی است.‌

 

خلع ید از ملک مشاع به چه معناست؟

شاید تا به حال عبارت خلع ید به گوشتان خورده باشد، در غیر اینصورت حتما عبارت ملک  مشاع را شنیده‌اید.‌ در ادامه قرار است به مفهوم عبارت خلع ید از ملک مشاع بپردازیم. جهت اطلاع هرچه بیشتر شما عزیزان، بهتر است به تعریف معنای خلع ید و همچنین ملک مشاع که قطعا تمامی شما عزیزان تا حدودی با آن آشنا هستید، بپردازیم.

 

خلع ید به چه معناست؟

شاید عبارت خلع ید کمی برایتان مبهم و نااشنا به نظر برسد. خلع ید از نظر لغوی به معنای اخراج، طرد کردن، سلب مالکیت، جلوگیری از غصب و رفع تصرف می‌باشد. در خلع ید، شخص مجرم بطور غیرقانونی، بدون اذن و رضایت مالک و بدون آنکه ادعا یا دلیلی بر مالکیت وی وجود داشته باشد، ملک دیگری را به تصرف خود در می‌آورد.

 

منظور از ملک مشاع چیست؟

کلمه مشاع یا اشاعه را قطعا تا به حال شنیده و تا حدودی به معنای آن آگاه هستید. مشاع در لغت به معنای مشترک، جدا نشده و تقسیم نشده می‌باشد. بدین ترتیب، کاملا واضح و آشکار است که ملک مشاع به ملکی گفته می‌شود که دارای دو یا چند مالک بوده و درحقیقت بین آن‌ها مشترک می‌باشد. در ملک مشاع درواقع سهم تمامی مالکین در کل ملک وجود داشته، حد و مرزی بین سهم هریک نبوده و درواقع ملک مشاع در اختیار همه آن‌ها بصورت مشترک می‌باشد. 

 

خلع ید ملک مشاعی

حال که با مفهوم خلع ید و همچنین ملک مشاع آشنا شدید، بهتر است که به بررسی مفهوم این دو عبارت در کنار هم یعنی خلع ید ملک مشاعی بپردازیم. همان‌طور که از نام آن نیز می‌توان دریافت، چنانچه در یک ملک مشاع که بالطبع دارای دو یا چند مالک می‌باشد، یک یا تعدادی از مالکین کل ملک را به تصرف خود در آورند، در این جا درخواست خلع ید ملک مشاعی مطرح می‌شود.

 

تفاوت تصرف عدوانی و خلع ید

حال با توصیفی که از عبارات خلع ید و تصرف عدوانی داشتیم، ممکن است که برایتان پرسش مطرح شود، پس تفاوت این دو نوع دعوا چیست؟ و چه موقع هر کدام از این دعاوی را می‌توان، مطرح نمود؟

خوب است بدانید که دعوای خلع ید و تصرف عدوانی، دارای تفاوت‌هایی اساسی می‌باشد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که بین این دو نوع دعوا وجود دارد، آن است که طرح دعوای تصرف عدوانی همان‌طور که گفته شد، تنها برای اموال غیرمنقول قابل انجام است، اما دعوای خلع ید علاوه‌بر اموال غیرمنقول در اموال منقول نیز قابل طرح می‌باشد.
  • هزینه دادرسی در دعوای تصرف عدوانی بصورت غیرمالی قابل محاسبه می‌باشد، آما در خلع ید بصورت مالی محاسبه می‌گردد.
  • در تصرف عدوانی گاهی دعوا خارج از نوبت رسیدگی می‌شود، اما در دعوای خلع ید اینگونه نیست.
  • دعوای خلع ید صرفا بصورت حقوقی قابل طرح است، اما دعوای تصرف عدوانی هم بصورت حقوقی و هم بصورت کیفری مطرح می‌گردد.

و غیره.

 

وکیل تصرف عدوانی و علت ضرورت استفاده از آن

تا به اینجا مختصراً با دعوای ملکی چون، دعوای تصرف عدوانی و خلع ید آشنا شدیم و تا حدودی دانستیم که اوضاع از چه قرار است! اما قاعدتاً در پیگیری اکثر پرونده‌های قضایی چون دعاوی تصرف عدوانی که از پیچیدگی و حساسیت‌های خاص خود برخوردار است، قطعا نیاز است که از یک وکیل خبره و کاربلد دادگستری که در این حیطه متخصص و متبحر است، بهره بگیریم.‌

چرا که بسیار پیش آمده دوستان زیادی به هر دلیل ممکن از جمله ناآگاهی از قوانین مختلف حقوقی که البته بسیار طبیعی است یا آگاه نبودن نسبت به ضرورت استفاده از وکیل دادگستری جهت انجام مراحل مختلف روند پرونده، دچار اختلافات و مشکلات بسیاری در مراجع قضایی شده و علاوه‌بر طولانی شدن روند دادرسی و پرداخت هزینه‌های گزاف آن، متاسفانه به حق و حقوق قانونی خود نیز نرسیده‌اند که در اینجا، علت اهمیت فراوان استفاده از وکیل خبره دادگستری به وضوح قابل مشاهده می‌باشد.‌

 

در نهایت…

از همراهی همه شما دوستان و سروران گرامی متشکریم. همان گونه که شاهد بودید در این نوشتار سعی شد، هر چه بیشتر به تعریف مفاهیم مهمی چون تصرف عدوانی، انواع تصرف عدوانی، وکیل تصرف عدوانی و علت ضرورت استفاده از ان، خلع ید ملک مشاعی و تفاوت‌های آن با تصرف عدوانی و هرانچه لازم بود در این حیطه بررسی شود، بپردازیم. چرا که تمامی تلاش و هدف ما، افزایش اطلاعات شما مردم شریف و عزیز کشورمان در حیطه قوانین و آشنایی هرچه بیشتر شما با حق و حقوق قانونی خود جهت جلوگیری از هرگونه تضییع حقوق شما خوبان می‌باشد.

حال چنانچه در خصوص دعاوی ملکی چون تصرف عدوانی و تمامی دعاوی مربوط به آن، پرسش یا ابهامی برایتان مطرح بود یا در این زمینه نیازمند بهره‌گیری از یک وکیل خبره و کاردان تصرف عدوانی باشید، تیم حقوقی آوای وکیل با بهره‌گیری از بهترین و باتجربه‌ترین وکلای پایه یک دادگستری و مشاورین متبحر و متخصص حقوقی در خدمت شما عزیزان می‌باشند. با ما در ارتباط باشید.  

تصرف عدوانی به چه معناست؟

چنانچه شخصی مال دیگری را بدون رضایت مالک آن از روی دشمنی و به همراه زور و اجبار به تصرف خود درآورد، مرتکب جرم تصرف عدوانی شده است

انواع تصرف عدوانی چیست؟

تصرف عدوانی به دو نوع تصرف عدوانی حقوقی و تصرف عدوانی کیفری تقسیم می‌شود

مجازات جرم تصرف عدوانی کیفری چیست؟

مجازات فرد مجرم در تصرف عدوانی کیفری، حبس از یک ماه تا یک سال می‌باشد.

4.5/5 - (109 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.