حق طلاق محضری

در جوامع  امروزی واژه ی طلاق را بارها شنیده اید . در گذشته این امر از طرف جامعه بسیار مورد مذمت و سرزنش قرار می گرفت و زوجین حتی اگر قادر به ادامه ی زندگی نبودند ناچارا به خاطر واکنش جامعه از انجام آن خود داری میکردند. اما امروزه انجام طلاق واکنش های سابق خویش را ندارد و زوجین زیادی اقدام به جدایی از هم  میکنند. طلاق در واژه به معنی پایان قانون زندگی مشترک زن و مرد است. راه های زیادی برای صدور حکم طلاق وجود دارد . طلاق توافقی غیر توافقی یا  طلاق از طریق حق طلاق محضری از راه هایی هستند که امروزه از طریق آن میتوان اقدام به جدایی کرد. طلاق غیر توافقی به علت معایب بسیار زیادی که دارد از جمله زمان بر بودن پیشنهاد نمی شود. مخصوصا اگر این طلاق از طرف زن باشد انجام آن بسیار سخت تر از زمانی است که مرد اقدام به طلاق غیر توافقی می کند. راه دیگری که برای وجود دارد طلاق توافقی است. این طلاق از طریق توافق میان زوجین صورت میگیرد و از نوع قبلی طلاق سریع تر و راحت تر است . اما معمولا برای طلاق توافقی طرفین مجبور به صرف نظر از برخی حقوق خود کنند. برای مثال زن برای گرفتن سریع تر حکم جدایی با بخشش مهریه خود با مرد توافق می کند. اما نوع دیگری از طلاق وجود دارد که نسبت به موارد فوق آسان تر است و در زمان کوتاهی انجام می شود و برای طلاق نیاز به گذشتن از حقوق نیست. این جدایی از طریق حق طلاق محضری صورت می گیرد. برای کسب اطلاعات در مورد انواع حق طلاق و شیوه ی دریافت آن ها ادامه ی این مقاله را از دست ندهید.

می توانید جهت کسب اطلاعات تخصصی و دقیق تر از مشاوره حقوقی طلاق بهره مند گردید..در صورتی که جهت دریافت مشاوره و اطلاعاتی که لازم است بدانید عجله دارید می توانید از مشاوره حقوقی تلفنی آوای وکیل استفاده کنید.

اعطای وکالت طلاق یا حق طلاق

در وهله ی اول لازم به ذکر است که هر شخصی میتواند به هر فرد دیگری وکالت برای انجام کاری را بدهد. منظور از وکالت دادن به شخص این است که فرد مذکور نماینده ی انجام کاری در یک امر جزئی باشد. از مصادیق دادن وکالت به شخصی ، دادن حق طلاق به زن است. به موجب این وکالت زن میتواند بدون نیاز به توافق مرد اقدام به گرفتن حکم طلاق کند. البته لازم به ذکر است پیش از اعطای وکالت طلاق باید میان مرد و زن توافق صورت بگیرد. یعنی مرد موافقت کند که زن وکالت در طلاق خویش داشته باشد. ممکن است افراد زیادی با این امر مخالفت کنند به این علت که فکر میکنند دادن حق طلاق محضری یا در ضمن عقد نامه به معنی متزلزل کردن پایه های زندگی مشترک است. در حالی که چنین نیست. زن زمانی اقدام به جدایی می کند که برای ادامه ی زندگی خود را در عسر و حرج ببیند و داشتن حق طلاق به این معنی نیست که زن بی علت اقدام به گرفتن طلاق می کند.

اعطای وکالت طلاق به دو صورت انجام  میگرد. اعطای حق طلاق محضری و دادن حق طلاق در ضمن عقدنامه. در ادامه به توضیح دقیق هر کدام می پردازیم.

حق طلاق محضری

حق طلاق در ضمن عقد نامه

مطابق قوانین قانون مدنی در ضمن عقود لازم میتوان هر عقد لازم و جایز دیگری منعقد کرد. حق طلاق زن یا وکالت طلاق نیز یکی از عقودی است که میتوان در ضمن عقد نکاح آن را مطرح کرد. برای این کار کافی است که مرد در هنگام نوشتن متن عقد نامه تصریح کند که حق طلاق به همسر خویش میدهد و عاقد نیز آن را در متن عقد نامه وارد کند.

اعطای حق طلاق از طریق عقدنامه به هیچ عنوان قابلیت عزل از جانب مرد را ندارد و از زمان امضای عقد نامه توسط طرفین ، غیر قابل برهم خوردن است.

اگر از طریق عقد نامه قصد گرفتن حق طلاق را دارید باید دقت کنید که هیچ شرطی در ضمن اعطای حق طلاق ذکر نشود. برای مثال شرط نشود زن حق طلاق دارد در صورت بخشش مهریه خویش. در این صورت شما از این حق نمی توانید استفاده کنید مگر با بخشش مهریه خود. چنانچه با توافق شروطی را در ضمن اعطای حق طلاق ذکر کردید اما پس از امضا ی عقد از این توافق پشیمان شدید متاسفانه راهی برای عزل این عقد پیش روی شما نیست .یا باید از طریق عمل به شروط ،اقدام به گرفتن طلاق کنید یا از حق طلاق مشروط خود استفاده نکنید و از طرق دیگر مانند درخواست طلاق به صورت غیر توافقی می توانید اقدام به دریافت حکم طلاق کنید.

حق طلاق محضری

حق طلاق محضری پس از انعقاد عقد نکاح اسلامی صورت میگیرد و شیوه ی اعطای آن نیز مانند اعطای سایر وکالت نامه هست. به این صورت که طرفین با در دست داشتن مدارک مورد نیاز مانند شناسنامه و کارت ملی به محضر یا دفتر خانه مراجعه کرده و اقدام به تنطیم وکالتنامه می کنند. در حق طلاق محضری نیز مرد میتواند شروطی را ذکر کند و حق طلاق را مشروط کند . همچنین حق طلاق میتواند مدت دار باشد و همچنین این حق طلاق میتواند بلاعزل باشد یا قابلیت عزل نیز داشته باشد که متاسفانه این امر از معایب حق طلاق محضری است. زیرا در حق طلاق محضری تمام شروط بسته به اراده و خواست مرد است.

ممکن است حق طلاق مشروط باشد. وجود شرط در هم حق طلاق محضری و هم در حق طلاق عقدنامه ای ممکن است و این بسته به توافق طرفین است. برای مثال شرط شود که حق طلاق به زن داده می شود در ازای اعطای حضانت فرزندان . در این صورت زن فقط زمانی میتواند از طریق وکالتنامه اقدام به گرفتن حکم طلاق کند که حضانت فرزندان را به زوج خود واگذار کند.

  • نکته : مرد برای اعطای حق طلاق در خارج کشور کافی است به کنسولگری یا سفارت ایران مراجعه کند و وکالتنامه را صادر کند.
  • برای اعطای حق طلاق محضری نیازی به حضور زوجه نیست. برای تنظیم وکالت نامه حضور موکل کافی است.
  • حدود اختیارات زوجه در حق طلاق محضری از اهمیت بسیاری برخوردار است و در حقیقت تعیین کننده است. یعنی تعیین می کند که زن به چه قیمتی میتواند حکم طلاق را دریافت کند. به همین علت دقت نظر بسیار در زمان نوشتن متن وکالتنامه نیاز است.

ممکن است این سوال مطرح شود که آیا زوجه میتواند به همسر خود حق طلاق محضری بدهد ؟ در این باره لازم به ذکر است نیاز به صدور چنین حق طلاقی چندان حس نمی شود. چرا که به موجب قانون مرد می تواند هر زمان که بخواهد با تسویه ی حقوق کامل زن اقدام به گرفتن حکم طلاق کند . به همین علت این نوع از حق طلاق محضری چندان دیده نمی شود .اما لازم به ذکر است گاهی حق طلاق مشروط به مرد داده می شود. به این صورت که در ضمن عقد نامه ذکر می شود مرد حق طلاق دارد به شرط اعطای حق حضانت فرزندان که در این صورت ، این امر نه تنها بی فایده نیست بلکه در مواردی بسیار مفید و سودمند است.

معایب و مزایا حق طلاق محضری

همانطور که فوقا ذکر شد شرایط موجود در حق طلاق همچنین مدت یا بلا عزل بودن آن تماما به اراده مرد بستگی دارد. از این نظر ممکن است برای توافق در این امر مجبور به گذشت از برخی حقوق خود شوید.

اما مزایا حق طلاق محضری یا عقد نامه ای بسیار زیاد تر از طلاق غیر توافقی یا حتی توافقی می باشد. با در دست داشتن حق طلاق سرعت و روند گرفتن حکم طلاق سریع تر و آسان تر است. معمولا زمان طلاق از طریق حق طلاق در تهران به اندازه ی زمان گرفتن حکم طلاق توافقی است و از یک هفته تا بیست روز متغیر است.

از مهم تریم مزایا استفاده از حق طلاق محضری عدم نیاز به حضور زوج است. یعنی شما یا وکیلتان بدون نیاز به حضور مرد میتوانید تمام مراحل گرفتن حکم طلاق را در پیش بگیرید و در نهایت خود را مطلقه بسازید.

در ادامه اگر حق طلاق شما بدون قید و شرط باشد نسبت به طلاق توافقی نیز مزایا بسیاری دارد. در طلاق توافقی معمولا توافق با صرف نظر کردن از برخی حقوق صورت میگیرد. برای مثال با مرد توافق می شود در نتیجه ی بذل مهریه طلاق صورت بگیرد. اما اگر در متن وکالتنامه هیچ شرطی ذکر نشده باشد در این صورت نه تنها شما می توانید با سهولت و به سادگی حکم طلاق را دریافت کنید بلکه مرد نیز ملزم به پرداخت تمامی حقوق شما نیز می شود.

آیا زن پس از استفاده از حق طلاق امکان رجوع دارد؟

در این باره لازم به ذکر است رجوع زن ارتباطی به استفاده از حق طلاق محضری ندارد. در مورد اینکه پس از رجوع از طلاق امکان استفاده ی مجدد از حق طلاق موجود است یا خیر ، هیات عمومی دیوان عدالت کشور تصریح داشته است که در صورت رجوع زن ، استفاده ی مجدد از حق طلاق صحیح و بلا مانع است.

ممکن است به نظر بیاید که برای حق طلاق محضری نیازی به وکیل نیست . اما شایان ذکر است در زمان انعقاد هر حقی در وهله اول نیاز به کسب اطلاعات کافی است و دوما مشاوره های فرد متخصص در زمان انعقاد عقد می تواند شما را از نتایج و عواقب تمامی اقدامات خود مطلع سازد . به همین علت حضور یک وکیل لازم است تا متن وکالتنامه را مورد ارزیابی و برسی قرار بدهد و صحت و درستی آن را تایید کند. به همین منظور به شما پیشنهاد می شود در صورتی که به دنبال دریافت و تنظیم حق طلاق محضری هستید حتما از طریق وکیل اقدام به آن کنید.

حق طلاق به چند صورت اعطا می شود ؟

از طرق عقد نامه و به صورت محضری اعطا می شود.

حق طلاق محضری به چه صورت اعطا می شود؟

زوج با مراجعه به دفتر خانه اقدام به تنطیم وکالتنامه طلاق میکند.

حق طلاق عقدنامه ای به چه صورت ؟

در ضمن عقد نامه حق طلاق به زن داده می شود.

آیا زوجه نیز میتواند به زوج حق طلاق بدهد ؟

بله . منع قانونی وجود ندارد ولی چندان متداول نیست.

4.5/5 - (101 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.