وکیل خلع ید

وکیل خلع ید یا وکیل تخلیه

 نمی‌دانم تا به حال اصطلاح حقوقی خلع ید و وکیل خلع ید را شنیده‌اید یا نه.‌ اما چنانچه حتی این عبارت به گوشتان هم نخورده باشد، قطع به یقین مفهوم آن را عملاً در زندگی یا در میان اطرافیان خود مشاهده کرده‌اید.‌ شاید کمی عبارت خلع ید برایتان پیچیده و مبهم به نظر برسد. خلع ید در حقیقت به معنای رفع استیلا و تصرف دیگری از ملک مالک می‌باشد. به عبارتی دیگر چنانچه شخصی از روی عمد و دشمنی و بدون اخذ اذن و رضایت دیگری اقدام به تصرف در ملک دیگری نماید، مالک جهت رفع این تصرف می‌تواند، دعوای خلع ید مطرح کند. وکیل خلع ید در این نقطه به دادتان خواهد رسید.

حال که تا حدودی دریافتید، قضیه از چه قرار است و در ادامه می‌خواهیم در رابطه با چه موضوعی صحبت کنیم با ما همراه شوید.

در ادامه به تفسیر و بررسی کامل مفهوم خلع ید، شرایط اقامه دعوای خلع ید، دیوان دعوای خلع ید و تصرف عدوانی و تخلیه ید، وظایف و مزایای استفاده از وکیل خلع ید و هرآنچه را که در این حوزه مهم و کاربردی است،‌ می‌پردازیم. چرا که بدون وکیل خلع ید نمی توان کاری را پیش برد.

 

منظور از خلع ید چیست؟

پیش از هرچیز بهتر است که به مفهوم لغوی عبارت خلع ید بپردازیم.‌ کلمه خلع در لغت به معنای بیرون کردن، خارج کردن و عزل می‌باشد. عبارت خلع ید نیز بالطبع به معنای رفع تصرف و استیلای دیگری است. به عبارتی دیگر می‌توان گفت، چنانچه شخصی بدون اذن و رضایت مالک وارد ملک یا منزل وی شود و در حقیقت ملک دیگری را به تصرف خود در آورد، مالک نیز حق خواهد داشت که رفع تصرف وی را از مرجع قضایی صالح درخواست نماید و برای این کار می‌تواند، دعوای خلع ید را اقامه کند.‌ وکیل خلع ید در اینجا به دادتان خواهد رسید.

توجه داشته باشید که دعوای خلع ید و استفاده از وکیل خلع ید تنها در اموال غیرمنقول چون ملک، مسکن و… قابل طرح خواهد بود.‌‌

 

شرایط لازم جهت اقامه دعوای

خوب است بدانید، اقامه دعوای خلع ید نیازمند وجود شرایطی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.‌

  1. ابتدا لازم است که خوانده دعوا متصرف ملک باشد.
  2. غصبی بودن تصرف؛ زمانی شما می‌توانید، دعوای خلع ید را مطرح نمایید که تصرف شخص متصرف بصورت غیرقانونی، غیرمجاز و عدوانی یعنی از روی عمد، دشمنی و سونیت باشد.
  3. شخص خواهان باید مالک ملک باشد؛ چنانچه قصد داشته باشید که دعوای خلع ید را علیه متصرف اقامه نمایید، باید مالک ملک بوده و سند رسمی ملک را با خود به همراه داشته باشید.‌

توجه داشته باشید که چنانچه بخواهید، دعوای خلع ید را مطرح کنید، لازم است که شرایط مذکور را داشته باشید و سپس برای دعوت وکیل خلع ید اقدام نمایید.

 

نکات قابل توجه

در رابطه با طرح دعوای خلع ید و ارائه آن به وکیل خلع ید، توجه به نکاتی مهم و ضروری می‌باشد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

  1. دعوای خلع ید مالی می‌باشد.
  2. هزینه دادرسی در دعوای خلع ید بصورت مالی به حساب آمده و با توجه به ارزش معاملاتی ملک در منطقه تعیین می‌شود.
  3. در دعوای خلع ید، تشریفات دادرسی باید رعایت گردد.
  4. اجرای دعوای خلع ید تنها پس از قطعی شدن رای می‌باشد.
  5. دعوای خلع ید باید بصورت حقوقی مطرح گردد.
  6. دعوای خلع ید را تنها مالک ملک می‌تواند، اقامه کند و طرح دعوا توسط مستاجر و… امکان‌پذیر نمی‌باشد.
  7. دعوای خلع ید خارج از نوبت انجام می‌شود.
  8. اجرای حکم خلع ید فوری است.
  9. وکیل خلع ید باید تجربه داشته باشد.

 

 

حکم خلع ید چگونه اجرا می‌شود؟

همان‌طور که گفته شد، اجرای حکم خلع ید و پیگیری آن توسط وکیل خلع ید تنها پس از قطعی شدن رأی می‌باشد و پیش از آن امکان اجرا کردن حکم وجود ندارد. پس از آنکه حکم قطعی گردد، این مسئله به خواهان دعوا اطلاع داده می‌شود تا وی بتواند با مراجعه به اجرای احکام مدنی، اجرای حکم صادره را تقاضا کند.‌ بدین ترتیب، اجرائیه صادر خواهد شد و مأمور مربوطه اقدام به انجام عملیات اجرایی خواهد کرد.

 

مرجع قضایی صالح در دعوای خلع ید

شایان ذکر است که مرجع قضایی صالح جهت طرح دعوای خلع ید، دادگاه محل وقوع مال غیرمنقول یعنی همان ملک می‌باشد. در غیر این صورت از دست وکیل خلع ید نیز کاری ساخته نیست.

 

خلع ید یا تصرف عدوانی!

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، دعوای دیگری وجود دارد که تقریبا مشابه دعوای خلع ید می‌باشد. دعوای تصرف عدوانی نیز تقریبا مفهوم یکسانی با دعوای خلع ید دارد، اما به جهت تفاوت روشن و آشکاری که بین این دو نوع دعوا وجود دارد، این دو نوع دعوا را از هم متمایز ساخته است.‌ بدین ترتیب، شما در صورت وجود شرایطی تنها می‌توانید، دعوای خلع ید را مطرح نمایید و بالعکس. بطور مثال، دعوای خلع ید را تنها شخص مالک می‌تواند اقامه نماید، اما دعوای تصرف عدوانی نیازی به اثبات مالکیت خواهان ندارد یا آنکه دعوای تصرف عدوانی را هم بصورت کیفری و هم بصورت حقوقی می‌توان مطرح نمود، اما دعوای خلع ید تنها بصورت حقوقی قابل اقامه می‌باشد و….

پس بدین ترتیب، دعوای خلع ید و تصرف عدوانی با توجه به شباهت‌های آن‌ها دارای تفاوت‌های بسیار اساسی نیز می‌باشند و چنانچه شما بخواهید، دعوایی را جهت رفع تصرف از ملک خود مطرح کنید، توجه به تفاوت‌های این دو نوع دعوا بسیار حیاتی است.

 

خلع ید یا تخلیه ید! 

شاید تا به حال عبارت تخلیه ید را شنیده باشید. دعوای تخیله ید نیز مفهومی تقریبا یکسان با دعوای خلع ید دارد، اما این دو نوع دعوا دارای تفاوت‌های اساسی بیشتری با یکدیگر هستند و به همین علت نیز نمی‌توان، این دو نوع دعوا را به جای هم به کار برد. دعوای تخلیه ید نیز مانند دعوای خلع ید زمانی مطرح می‌گردد که رفع تصرف غیرقانونی دیگری از مال مورد تقاضا باشد، اما تفاوت آشکاری که بین این دو نوع دعوا وجود دارد، آن است که دعوای تخلیه ید زمانی استفاده می‌شود که بین خواهان و خوانده دعوا قرارداد اجاره ملک منعقد شده باشد. بطور مثال چنانچه مالکی، ملک خود را با تنظیم قرارداد اجاره در تصرف دیگری قرار بدهد، اما پس از اتمام انقضای مدت اجاره، مستاجر نسبت به تخلیه ملک اقدام نکند، موجر دعوای تخلیه ید را مطرح خواهد کرد.

 

تفاوت‌های دعوای خلع ید و تخلیه ید

همان گونه که اشاره شد، دعاوی خلع ید و تخیله ید تقریبا معنا و مفهوم یکسانی را در بر دارند، اما تفاوت‌های بین این دو نوع دعوا نیز کم نمی‌باشد که در ادامه بدان خواهیم پرداخت.

  1. دعوای خلع ید، مالی بوده و دعوای تخلیه ید یک دعوای غیرمالی می‌باشد.
  2. در دعوای خلع ید حکم صادر می‌شود و در دعوای تخلیه ید، دستور صادر می‌گردد.
  3. مرجع قضایی صالح در دعوای خلع ید، دادگاه محل وقوع ملک می‌باشد و مرجع قضایی صالح در دعوای تخلیه ید، شورای حل اختلاف می‌باشد.
  4. دعوای تخلیه ید علیه کسی است که قبلاً هیچ حق تصرفی نسبت به ملک نداشته اما دعوای تخلیه ید کاملا بالعکس می‌باشد و معمولا خوانده در این دعوا، مستاجر سابق ملک خواهد بود.
  5. هزینه دادرسی در دعوای تخلیه ید، غیرمالی بوده و بالطبع کمتر از دعوای خلع ید می‌باشد.
  6. دعوای خلع ید، تنها در اموال غیرمنقول قابلیت مطرح شدن دارد، اما دعوا تخلیه ید هم در اموال غیرمنقول و هم منقول قابل طرح است.

 

وکیل خلع ید و وظایف او

همان‌طور که در متن این نوشتار مورد بررسی قرار گرفت، دعاوی رفع تصرف از مال بسیار متعدد بوده و انواع مختلفی را در بر می‌گیرد. دعاوی خلع ید، تصرف عدوانی، تخلیه ید و… گرچه دارای شباهت‌هایی بوده و منشا یکسانی دارد، اما تفاوت‌های آشکار و روشن بین آن‌ها به قدری است که نمی‌توان این دعاوی را به جای هم اقامه نمود، چرا که در غیر اینصورت دعوا با صدور قرار عدم استماع مواجه خواهد شد. بدین ترتیب، جهت طرح هرگونه دعوا بهتر است که با یک وکیل خبره و کاردان در این زمینه مشورت شود.

وکیل خلع ید نیز شخصی است که بالطبع در زمینه دعاوی رفع تصرف چون دعوای خلع ید دارای تجارب و تخصص فراوان بوده و قطعا می‌تواند، راهنمای خوبی برای اقامه دعوا و طی مراحل دادرسی در پرونده شما باشد. وکیل خلع ید با توجه به مهارت‌هایی که در این زمینه دارد، بهترین راهکارهای ممکن را به شما ارائه داده و با صرف کوتاهترین زمان ممکن نسبت به رفع تصرف از ملک شما اقدام کرده و در نهایت شما را به حق قانونی خود می‌رساند.

 

در نهایت…

از همراهی شما خوبان متشکریم. چنانچه در زمینه اقامه دعوای خلع ید و دعاوی مشابه آن، پرسشی داشته یا نیازمند استفاده از وکیل خبره و متخصص دادگستری در زمینه دعوای خلع ید و دعاوی مشابه هستید با ما تماس بگیرید.

 

خلع ید چیست؟

چنانچه شخصی بدون اذن و رضایت مالک وارد ملک یا منزل وی شود و در حقیقت ملک دیگری را به تصرف خود در آورد، مالک نیز حق خواهد داشت که رفع تصرف وی را از مرجع قضایی صالح درخواست نماید و برای این کار می‌تواند، دعوای خلع ید را اقامه کند.‌

مرجع قضایی صالح در دعوای خلع ید کجاست؟

مرجع قضایی صالح جهت طرح دعوای خلع ید، دادگاه محل وقوع مال غیرمنقول یعنی همان ملک می‌باشد.

وکیل خلع ید چه کمکی به ما می کند؟

وکیل خلع ید با توجه به مهارت‌هایی که در این زمینه دارد، بهترین راهکارهای ممکن را به شما ارائه داده و با صرف کوتاهترین زمان ممکن نسبت به رفع تصرف از ملک شما اقدام کرده و در نهایت شما را به حق قانونی خود می‌رساند.

4.5/5 - (111 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.