وکیل شکایت از کلاهبرداری

همواره در طول ادوار تاریخی افرادی وجود داشته اند که به حق خویش قانع نبوده ، با استفاده و توسل به ابزار سعی در تصرف اموال سایرین داشته اند . وجود این افراد سبب شده است که قانونگذاران همواره در صذد این برایند که این اعمال را به موجب قانون نهی و برای انجام مجازات تعیین کنند . یکی از مواردی که امروزه متاسفانه افراد زیادی به دام آن می افتند کلاهبرداری است . تعداد افرادی که این عمل را انجام میدهند کم نیست به همین علت قانون مشخصا به آن پرداخته برای مرتکبین آن بسته به شدت و مقدار آن مجازاتی تعیین کرده است . این قانون گذاری موجب شده است تا مردم برای برگرداندن اموال خود به دستگاه های قضایی متوسل شوند . ولی از آنجا که برخی از این کلاهبرداری ها با مقادیر مالی هنگفتی صورت میگیرد ، پرونده های مربوط به آن و بازپس گیری مال سخت تر میشود . در این صورت است که نیاز به یک فرد متخصص در این حوزه کاملا حس میشود و افراد زیان دیده برای نوشتن دادخواست و طرح دعوا به سراغ وکیل شکایت از کلاهبرداری میروند . برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کلاهبرداری ادامه ی مطلب را از دست ندهید . داشتن وکیل شکایت از کلاهبرداری از بهترین راه های شکایت است.

کلاهبرداری و تعریف آن

به موجب ماده ی 1 قانون تشدید مجازت مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری (مصوب ۲۸/۶/۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و ۱۵/۹/۱۳۶۷ مجمع تشخیص مصلحت نظام) کلاهبرداری این گونه تعریف می شود :

” هرکس از راه حیله و تقلب مردم را به وجود شرکتها یا تجارتخانه ها یا کارخانه ها یا موسسات موهوم یا به داشتن اموال و اختیارات واهی فریب دهد یا به امور غیر واقع امیدوار نماید یا از حوادث و پیشآمدهای غیر واقع بترساند و یا اسم و یا عنوان مجعول اختیار کند و به یکی از وسایل مذکور و یا وسایل تقلبی دیگر وجوه و یا اموال یا اسناد یا حوالجات یا قبوض یا مفاصا حساب و امثال آنها تحصیل کرده و از این راه مال دیگری را ببرد کلاهبردار محسوب میشود . ”

عمل کلاهبرداری از دسته جرائم علیه اموال است و شرایطی برای ارتکاب دارد که در ادامه ذکر میشود.برای طرح دعوا علیه پرونده کلاهبرداری به وکیل شکایت از کلاهبردادی مراجعه و برای اموال از دست رفته ی خویش اعاده ی حق کنید .

کلاهبرداری از جرایم مرکب است که با تحقق سه امر به وقوع میپیوندد :

1-توسل به وسایل متقلبانه (حیله و تقلب) : در کلاهبرداری نحوه ی ارتکاب جرم موضوعیت دارد و تحصیل مال حتما باید با توسل به وسایل متقلبانه باشد و اگر مرتکب مال را بدون توسل به وسایل متقلبانه گرفته باشد کلاهبرداری محقق نمیشود .

2-فریب دیگری : برخلاف متقلبانه بودن وسایل که با معیار نوعی سنجیده میشود در اغفال و فریب خوردن قربانی، جنبه شخصی برسی میشود . این بدان معناست که کلاهبرداری زمانی محقق میشود که مال باخته عملا فریب کلاهبردار را خورده باشد .

3-بردن مال دیگری : اگر در متوسل شدن به ابزار متقلبانه و فریب دادن دیگری ،مال تحصیل و ربوده نشود کلاهبرداری محقق نشده است . به عبارت دیگر کلاهبرداری مانند سرقت جرم مقید به نتیجه است یعنی حتما باید در آن تحصیل مال دیگری صورت بگیرد.

اگر شخصی با توسل به وسایل ذکر شده مال شما را ربوده است نیاز به طرح دادخواست دارید که انجام آن به وسیله ی فرد غیر متخصص امکان پذیر نیست . از این رو پیشنهاد آوای وکیل به شما گرفتن یک وکیل شکایت از کلاهبرداری است که از شما به عنوان یک مال باخته دفاع کند و حق شمارا باز پس گیرد .وکیل شکایت از کلاهبرداری تمامی موانع را بر می دارد.

مجازات کلاهبرداری

در ادامه ی ماده ی 1 قانون تشدید مجازات مرتکیبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبردادی مجازات مربوط به کلاهبرداری را این گونه تعیین کرده است .

“…علاوه بر رد اصل مال به صاحبش ، به حبس از یک تا 7 سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است محکوم می‌شود. ”

همچنی در باب مجازات کلاهبرداران در امور دولتی این گونه نوشته شده است :

” در صورتی که شخص مرتکب بر خلاف واقع عنوان یا سمت ماموریت از طرف سازمانها و موسسات دولتی یا وابسته به دولت یا شرکتهای دولتی یا شوراها یا شهرداریها یا نهادهای انقلابی و به طور کلی قوای سه گانه و همچنین نیروهای مسلح و نهادها و موسسات مامور به خدمت عمومی اتخاذ کرده یا اینکه جرم با استفاده از تبلیغ عامه از طریق وسایل ارتباط جمعی از قبیل رادیو ، تلویزیون ، روزنامه و مجله یا نطق در مجامع و یا انتشار آگهی چاپی یا خطی صورت گرفته باشد یا مرتکب از کارکنان دولت یا موسسات و سازمانهای دولتی یا وابسته به دولت یا شهرداریها یا نهادهای انقلابی و یا به طور کلی از قوای سه گانه و همچنین نیروهای مسلح و مامورین به خدمت عمومی باشد علاوه بر رد اصل مال به صاحبش به حبس از 2 تا ده سال و انفصال ابد از خدمات دولتی و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است محکوم می‌شود .” وکیل شکایت از کلاهبرداری همواره در کنار شما خواهد بود.

در تبصره ی 1 این ماده درباب تخفیف و یا کاهش مجازات چنین گفته شده است : ” در کلیه موارد مذکور در این ماده در صورت وجود جهات و کیفیات مخففه دادگاه میتواند با اعمال ضوابط مربوط به تخفیف ، مجازات مرتکب را فقط تا حداقل مجازات مقرر در این ماده (حبس) و انفصال ابد از خدمات دولتی تقلیل دهد ولی نمیتواند به تعلیق اجرای کیفر حکم دهد. ”

همچنین در تبصره ی 2 این ماده نیز ذکر شده است : “مجازات شروع به کلاهبرداری حسب مورد حداقل مجازات مقرر در همان مورد خواهد بود و در صورتی که نفس عمل انجام شده نیز جرم باشد ، شروع کننده به مجازات آن جرم نیز محکوم میشود.

البته گاهی ممکن فردی در هر پست یا هر عنوانی است به غلط متهم به کلاهبرداری شود . از آنجا که مجازات تعیین شده برای کلاهبرداری به هیچ وجه سبک نیست و متهمین به آن را تا آخر حیات خویش درگیر میکند لازم است با مدارک و مستندات کافی به دفاع از اتهام کلاهبرداری پرداخته شود . برای مشاوره با وکیل شکایت از کلاهبرداری به سایت آوای وکیل مراجعه کنید .

وکیل شکایت از کلاهبرداری

سرقت و کلاهبرداری مرتبط با رایانه

با پیشرفت شبکه های مرتبط با رایانه و اینترنت ، قطعا افرادی سود جو پیدا میشوند که به قصد ربودن مال غیر از طریق شبکه ها به فریب دادن مردم پرداخته ، اموال آن هارا به یغما میبرند .

در این مورد در ماده ی 741 قانون مجازات اسلامی چنین آمده است :

” هرکس به طور غیرمجاز از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‎ها یا مختل کردن سامانه، وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا یکصد میلیون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد .

اگر افرادی از طریق فضای مجازی و غیره با تبلیغ جعلی ، وعده ی دروغ و … به اموال شما دستبرد زدند باید به شکایت از آن ها پرداخته و اعاده ی حق کنید . برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق سایت آوای وکیل به مشاوره با وکیل شکایت از کلاهبرداری بپردازید .

نکاتی در مورد کلاهبرداری

1-صرف دروغگویی بدون استفاده از وسایل متقلبانه موجبب تحقق جرم کلاهبرداری نمی شود زیرا عرفا تنها دروغگویی حیله و تقلب شناخته نمی شود .

2-حیله و تقلب در کلاهبرداری با ترک فعل محقق نمیشود . اگر کسی شرکتی را در حین ضرر و زیان بفروشد ولی از گفتن وضعیت شرکت به خریدار خودداری کند شخص مرتکب کلاهبرداری نمیشود . اما اگر همین شخص با توسل به حیله و تقلب شرکت خود را در وضعیت عالی مالی نشان دهد و شرکت خود را بفروشد در اینجا مرتکب  کلاهبرداری گشته و میتوان از وی طرح دعوا کرد . برای دسترسی به وکیل شکایت از کلاهبرداری به سایت آوای وکیل مراجعه کنید .وکیل شکایت از کلاهبرداری راهنمای شماست

3-بردن مال دیگری در کلاهبرداری مستلزم تحقق 2 امر است :

  • ورود ضرر مالی به قربانی
  • انتفاع مالی کلاهبردار یا شخص مورد نظر وی

بنابر شرایط ذکر شده اگر فردی طی عملی به مال کسی ضربه بزند ولو اینکه با توسل به وسائل متقلبانه باشد اگر خود منفعت مالی نبرد کلاهبرداری انجام نداده است . متصور شوید که شخصی فرد دیگر را با ابزار متقلبانه فریب می دهد که مالی که خریده است تقلبی بوده و ارزش چندانی ندارد. اگر خریدار مال را از بین ببرد یا از آن اعراض کند کلاهبرداری صورت نگرفته است ولی اگر فرد متقلب با حیله و مکر مال را از خریدار آن تحصیل کند به علت منفعت مالی که وی میبرد کلاهبردار محسوب میشود .

 شکایت از پرونده ی کلاهبرداری

در ابتدا لازم به ذکر است مرجع قضایی ذی صلاح برای رسیدگی به پرونده ی کلاهبرداری محل وقوع جرم است . پس از مراجعه و ثبت شکایت از کلاهبرداری صورت گرفته و طی کردن مراحل قانونی ثبت شکایت برای برسی اظهارات شاکی و انجام تحقیق های مربوط به شکایت ، پرونده ی مورد نظر به کلانتری محل وقوع جرم ارجاع داده می شود .پس از انجام تحقیقات لازم از سوی کلانتری پرونده به دادسرا فرستاده شده و بعد آن نیز به شعبه بازپرسی ارجاع داده میشود. پس از انکه بازپرس پرونده بعد از احضار شاکی سوالاتی را در باب شکایت و اظهارات وی پرسید نوبت به آوردن کلاهبردار به پای میز محاکمه میشود. البته بهتر است شما به عنوان شاکی به تنهایی اقدام به شکایت نکنید و با استفاده از وکیل شکایت از کلاهبرداری اقدام به طرح دعوا کنید تا خواسته ی شما هر چه سریع تر به نتیجه برسد .

کلاهبرداری چیست ؟

تحصیل مال دیگران به موجب توسل به ابزار متقلبانه وفریب دادن آنها.

کدام مرجع قضایی برای رسیدگی به پرونده ی کلاهبرداری صالح است؟

دادگاه محل وقوع جرم .

برای تحقق کلاهبرداری کدام امور باید اتفاق بیوفتد ؟

ورود ضرر مالی به قربانی
انتفاع مالی کلاهبردار یا شخص مورد نظر وی

4.7/5 - (125 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.