وکیل فروش مال غیر

سال های زیادی است که انسان ها دریافته اند برای رفاه بیشتر در زندگی به ذخیره و پس انداز اموال خویش نیاز دارند. پس با خرید انواع و اقسام مواردی همچون خانه ، املاک ، اراضی ، ماشین و … اقدام به اندوختن کردند . اما متاسفانه در همه ی زمان ها افرادی سودجو اقدام به انجام جرائم و بزه های متعدد علیه اموال کرده اند . امروزه یکی از انواع پرونده ای که در دادگاه های کیفری به وفور یافت می شود جرائم علیه اموال است . خوشبختانه با گسترش دستگاه ها و مراجع قضایی مردم برای دادرسی و شکایت علیه این افراد به قانون متوسل می شوند و قاضی نیز با تشخیص و صلاحدید خود این افراد به سزای اعمال خود میرسانند . اما اثبات جرائم علیه اموال مدارک و مستندات مورد نیاز خود را می طلبد. شما به عنوان شاکی باید با توسل به مدارک محکمه پسند اقدام به اثبات ادعای خویش کنید . اما گاهی مسائل به این سادگی نیستند . افرادی که جرائم علیه اموال را انجام میدهند با گفتن دروغ و انجام حیله و فریب راهی برای تبرئه ی خویش پیدا می کنند . از این رو است که به شاکیان علیه این جرائم پیشنهاد می شود به همراه یک وکیل پا به محکمه بگذارند . در ادامه انواع جرائم علیه اموال را به اختصار توضیح داده و به شرح جرم فروش  و انتقال مال غیر می پردازیم . اگر نمی دانید که چرا برای مسئله ی خود به یک وکیل فروش مال غیر احتیاج دارید ادامه ی این مقاله را از دست ندهید .

جرائم علیه اموال و کلاهبرداری

از مهم ترین جرائم علیه اموال میتوان به کلاهبرداری اشاره کرد . در مقاله ی دیگری در این سایت به تفصیل در مورد کلاهبرداری و شکایت از آن صحبت کرده ایم . اما به طور کلی به موجب ماده ی 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشائ ، اختلاس ، کلاهبرداری ، هرکس از راه حیله و تغلب و فریب دادن اقدام به ربودن مال غیر کند کلاهبردار شناخته شده و مجازات به تبع آن را نیز خواهد داشت. در ادامه به توضیح صور خاص کلاهبرداری که انتقال مال غیر نیز در ذیل آن است میپردازیم . همچنین به شما پیشنهاد میکنیم در صورت نیاز به وکیل فروش مال غیر به سایت آوای وکیل مراجعه کنید.

صور خاص کلاهبرداری

برخی از جرایم شبیه به کلاهبرداری هستند و یا حتی قانونگذار به صراحت آن ها را در حکم کلاهبرداری قرار داده است. برخی از این جرائم به شرح زیر است.

  1. انتقال مال غیر : در ادامه به شرح دقیق این مورد خواهیم پرداخت
  2. معامله ی معارض : این جرم گاهی با انتقال و فروش مال غیر اشتباه گرفته می شود .به موجب مادی 117 قانون ثبت اسناد و املاک :” هر کس به موجب سند رسمی یا عادی نسبت به عین یا منفعت مالی (اعم از منقول یا غیرمنقول) حقی به شخص یا اشخاص داده و بعد نسبت به‌‌ همان عین یا منفعت به موجب سند رسمی معامله یا تعهدی معارض با حق مزبور بنماید به حبس با اعمال شاقه از سه تا ده سال محکوم خواهد شد.”
  3. سوء استفاده از ضعف نفس شخصی : این جرم متوجه اشخاصی است که با سو استفاده از ضعف ، هوی یا هوس شخصی او ، یا حوائج شخصی افراد غیر رشید سندی(به ضرر شخص) اعم از رسمی یا غیر رسمی را برای وی می نویسند .
  4. تبانی برای بردن مال غیر : افرادی به همکاری یکدیگر اقدام به بردن و ربودن مال دیگری میکنند و …

این جرائم همگی از صور خاص کلاهبرداری هستند و مجازات های مربوط به آن ها نیز نزدیک به کلاهبرداری است . اما فروش مال غیر که قصد داریم در ادامه به طور کامل در مورد آن توضیح داده و نحوه ی شکایت از آن ، دادگاه صالح برای دادرسی و مجازات تعیین شده برای آن را ذکر میکنیم . برای کسب اطلاعات بیشتر ، انجام مشاوره و اتخاذ وکیل فروش مال غیر به سایت آوای وکیل مراجعه کنید .

انتقال مال غیر

تعریف : کسی که مال غیر را با علم به اینکه مال دیگری است به نحوی از انحاء عینا یا منفعتا بدون مجوز قانونی به دیگری منتقل کند کلاهبردار محسوب می شود و مطابق ماده ی 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء ، اختلاس ، کلاهبرداری محکوم میشود و همچنین است انتقال گیرنده که در حین معامله عالم عدم مالکیت انتقال دهنده باشد .

مطابق این تعریف شروط اصلی مرتکب شدن به جرم فروش مال غیر اطلاع انتقال دهنده و گیرنده از تعلق مال به شخص دیگر است . اگر گیرنده بر این موضوع اگاه نباشد مجرم شناخته نمیشود و حتی میتواند از انتقال دهنده شکایت کند . البته  بهتر است است برای انجام این کار از یک وکیل فروش مال غیر کمک بگیرد. چه هر دو عالم بر تعلق مال به دیگری باشند و چه گیرنده نباشد ، عالم مطابق ماده زیر مجازات می شود :

” … از اين راه مقداري از اموال ديگري را بخورد به حبس تأديبي از شش ماه تا دو سال و يا به تأديه غرامت از پنجاه الي پانصد تومان و يا به هر دو مجازات محكوم خواهد شد. و اگر شروع به اين كار كرده ولي تمام نكرده باشد به حبس تأديبي از دو ماه تا يك سال و يا به غرامت از بيست الي دويست تومان محكوم خواهد شد و ممكن است در صورت تكرار مرتكب را در مدت يك تا پنج سال از اقامت در محل مخصوص منع نمود . ”

پس از نظر مجازات مرتکبین ، مجازات این دسته از افراد مطابق ماده ی مربوط به کلاهبرداری خواهد بود .

نکته:

  • 1-منظور از انتقال در این ماده انتقال حقوقی میباشد مانند بیع (فروش) و اجاره. بنابراین اگر شخصی مالی را به روش های غیر حقوقی به دیگری انتقال بدهد دیگر مرتکب فروش مال غیر نشده است.
  • 2-برخلاف کلاهبرداری در فروش یا انتقال مال غیر نیاز به متوسل شدن به حیله و فریب نیست و صرف انتقال حقوقی مال غیر با علم بر عدم مالکیت موجب ارتکاب این جرم میشود .
  • 3-انتقال اعم است است از عین یا منفعت از این رو اجاره ی مال غیر نیز در زمره ی این جرم به شمار میرود.
  • 4-اگر مالی مشاء باشد و چند نفر مشترکا بر آن مالک باشند و در این حین یکی از شرکا بیشتر از سهم خود یا کل مال را به شخص دیگری انتقال بدهد فروش یا انتقال مال غیر را انجام نداده است ولی اگر خریدار به شریکی بودن مال علم نداشته باشد در این حین کلاهبرداری صورت گرفته است.

البته پرونده های کیفری هیچگاه به سادگی نکات ذکر شده نیستند و پیچیدگی هایی خارج از مواد قانونی دارند. به همین منظور اگر قصد طرح دعوا در مورد این جرم دارید حتما به وکیل فروش مال غیر متوسل شوید.

  • 5-اگر کسی مال دیگری را به خود انتقال داده باشد انتقال مال غیر انجام نداده است بلکه مرتکب تحصیل نامشروع مال گشته است .
  • 6-نقل و انتقالات آگاهانه ی کالاهایی که از طریق جرائم علیه اموال (غیر از سرقت) به دست آمده فروش مال غیر است و مجازات آن را به دنبال خود دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره با وکیل فروش مال غیر سایت آوای وکیل را از دست ندهید.

وکیل فروش مال غیر

معاونت در فروش مال غیر توسط مالک

اگر مالک از وقوع معامله مطلع بگردد و تا یک ماه پس دریافت اطلاع اظهاریه برای ابلاغ به انتقال گیرنده و مطلع کردن او از مالکیت خود به اداره ی ثبت اسناد یا سایر دفاتر دولتی مربوطه تسلیم نکند معاون جرم محسوب می شود . درست است که مطابق قانون برای معاون شدن در جرمی به تقدم یا تقارن زمانی نیاز است ولی در این مورد استثنائا عمل مالک معاونت در جرم شناخته می شود .

 

فرق معامله فضولی و انتقال مال غیر

در معامله ی فضولی جنبه ی کلاهبرداری عمل از بین میرود و شاید انتقال دهنده از انتقال مال سو نیت نداشته باشد و حتی به دنبال منفعت مالک نیز باشد . اما در انتقال و فروش مال غیر قصد انتقال دهنده سوء بوده است . برای کسب اطلاعات بیشتر و دسترسی به وکیل فروش مال غیر به سایت آوای وکیل رجوع کنید.

شایان ذکر است دادگاه و دادسرای ذی صلاح برای رسیدگی به جرم فروش مال غیر دادگاه محل وقوع جرم است.

وکیل فروش مال غیر

در اینجا این سوال مطرح می شود که چرا وجود همچون وکیلی انقدر واجب است ؟ در چنین پرونده های تضییع حق امری است که ممکن است رخ بدهد زیرا یک فرد غیر متخصص نمیتواند مدارک لازم برای قانع سازی دادگاه را ارائه دهد . از طرفی حتی اگر دادگاه به راحتی قانع شود و در موارد نمونه رای به نفع شاکی صادر کند بازهم ممکن است بازگیری مال مدت زمانی طول بکشد . از این رو یک وکیل فروش مال غیر نیاز است تا مدارک را (مانند مبایعه نامه یا سند رسمی و… ) در جای درست ارائه دهد و روند دادرسی را تا حد امکان تسریع کند. لازم به ذکر است این جرم علیه مال اعم از منقول و غیر منقول است برای وکیل فروش مال غیر خودرو ، زمین یا خانه و … فرقی نمی کند. وکیل میتواند با هوشمندی حکم جلب و یا حکم توقف اموال مجرم را نیز از دادگاه دریافت کند و شما را هرچه سریع تر در پرونده ی مد نظر خود به نتیجه برساند . تیم حقوقی آوای وکیل متشکل از متخصصان مجرب در این مسیر به شما کمک کرده و تا رسیدن به نتیجه ی مطلوب شمارا  همراهی خواهند کرد.

فروش مال غیر به چه معناست؟

انتقال مال غیر با علم به اینکه مال دیگری است به نحوی از انحاء عینا یا منفعتا بدون مجوز قانونی به دیگری.

مجازات فروش مال غیر چیست ؟

مطابق ماده ی مجازات مربوط به کلاهبرداری مجازات تعیین می شود؟

فروش مال غیر برای اموال منقول است یا غیر منقول ؟

اعم از منقول و غیر منقول است.

منظور از انتقال مال غیر چیست ؟

انتقال اعم است از عین یا منفعت از این رو اجاره ی مال غیر نیز در زمره ی این جرم به شمار میرود.

4.8/5 - (116 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.