وکیل امور کیفیری

وکیل امور کیفری

وکیل امور کیفری کمک کننده حال افراد است. دعاوی مطرح شده در مراجع قضایی به دو دسته حقوقی و کیفری تقسیم می‌شوند. دعاوی حقوقی و کیفری از جهات مختلف با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند از جمله؛ نحوه شکایت، دادگاه صالح به رسیدگی،‌ روند دادرسی و…. اگر بخواهیم به طور کلی و عامیانه بگوییم، هرگونه اموری که نشأت گرفته از جرایم و مجازات‌ها باشد و به موجب آن جان، مال و آبروی شخصی به خطر بیفتد، دعوا از نوع کیفری می‌باشد. دعاوی کیفری به انواع مختلفی تقسیم شده و رسیدگی به این گونه دعاوی، مراحل و روند دادرسی مربوط به خود را به دنبال دارد. جهت حل‌وفصل امور کیفری به جهت اهمیت خاصی نیز که به همراه دارد، قطعا ضروری است که از یک وکیل امور کیفری استفاده شود.

در ادامه با ما همراه شوید تا مفصلا به امور کیفری و علت ضرورت استفاده از وکیل امور کیفری بپردازیم.

 

دعاوی کیفری

 همانگونه که اشاره شد دعاوی به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ کیفری و حقوقی. دعاوی کیفری در حقیقت شاخه‌ای از علوم جزا به حساب می‌آیند که جرایم، مجازات‌ها و قوانین جزایی را در بر می‌گیرند. دعاوی کیفری نیز خود به انواع مختلفی تقسیم شده و جرایم خاصی را به خود اختصاص می‌دهند که در ادامه به آن می‌پردازیم. وکیل امور کیفری همان شخصی ست که به دادتان خواهد رسید

 

انواع مختلف دعاوی کیفری

 با توجه به آنچه اشاره شد، دعاوی کیفری نیز خود انواع مختلفی دارند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد. وکیل امور کیفری کسی ست که در تمامی موارد ذیل همراهتان خواهد شد و کارتان را راه خواهد انداخت.

برخی جرایم کیفری عبارتند از:

  1. ربا
  2. قمار
  3. تهدید
  4. افترا
  5. کلاهبرداری
  6. آدم‌ربایی
  7. فساد فی‌الارض
  8. محاربه
  9. سرقت
  10. خیانت در امانت
  11. جعل
  12. معامله معارض
  13. سرقت رایانه‌ای
  14. انتقال مال غیر
  15. سقط جنین
  16. رابطه نامشروع
  17. تصرف عدوانی
  18. تغییر کاربری
  19. مزاحمت تلفنی
  20. تخریب
  21. خیانت در امانت
  22. تحصیل مال نامشروع
  23. توقیف و اخفای اشخاص
  24. ممانعت از حق
  25. استفاده از سند مجعول
  26. قتل عمد، غیرعمد و خطای محض
  27. بغی
  28. هتک حرمت منزل
  29. ترک انفاق
  30. تخریب
  31. جعل رایانه‌ای
  32. صدور چک پرداخت نشدنی
  33. جرح عمد، شبه عمد و خطای محض
  34. سقط جنین
  35. اخلال در نظم اقتصادی
  36. دسترسی غیرمجاز به حامل‌های داده
  37. سواستفاده از سفید امضا
  38. و….

حتی خواندن نامشان نیز بسیار است. و تنها یک وکیل امور کیفری ست که می توان راه های بسته تان را بگشاید.

طرح شکایت کیفری

می‌دانیم که طرح شکایت در دعاوی کیفری و دعاوی حقوقی با یکدیگر تفاوت‌های اساسی دارند. در امور کیفری طرح شکایت کاملا با امور حقوقی متفاوت بوده و قاعدتاً بسیار راحت‌تر و ساده‌تر می‌باشد، چرا که در امور کیفری برخلاف امور حقوقی هر شخص می‌تواند به راحتی شکایت خود را در یک برگ کاغذ معمولی قید نماید. شکایت در دعاوی کیفری، اصطلاحا شکوائیه نامیده می‌شود. جهت طرح شکایت کیفری می‌توان به دادسرای محل وقوع جرم یا کلانتری محل مراجعه نمود. البته توجه داشته باشید که در طی چند سال اخیر، جهت طرح و ارائه شکایات کیفری، لازم است که به دفاتر خدمات قضایی مراجعه گردد و وکیل امور کیفری استخدام نمود.

 

طرح شکایات کیفری مستلزم پرداخت هزینه دادرسی نیز می‌باشد که البته هزینه آن در مقایسه با ارائه دادخواست حقوقی، چندان مبلغ قابل توجهی نیست. و وکیل امور کیفری برترین انتخاب است.

 

 

مراحل رسیدگی در امور کیفری

همان‌طور که گفته شد، جهت رسیدگی به دعاوی کیفری لازم است که شخص شاکی به دادسرا یا دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و شکایت خود را مطرح و ثبت نماید. حال شاید برایتان جالب باشد که بدانید، رسیدگی در امور کیفری به چه صورت می‌باشد؟

رسیدگی در امور کیفری ابتدا در دادسرا انجام می‌شود. بدین ترتیب که ابتدا بازپرس و دادسرا اقدام به مطالعه و بررسی تمامی مدارک، دلایل و مستندات ارائه شده توسط شاکی کرده و همچنین تمامی تحقیقات لازم را بصورت مقدماتی از طریق متهم، شاکی و تمامی شهود به عمل می‌آورد.

پس از طی تمامی مراحل گفته شده، چنانچه بر بازپرس اثبات گردد که عمل واقع شده در زمره جرایم قرار دارد، قرار جلب دادرسی صادر کرده و پرونده را در اولین فرصت به دادستان ابلاغ خواهد کرد.

پس از آن نیز لازم است که دادستان پرونده و تمامی اسناد و مدارک و مستندات را مجددا مورد بررسی قرار داده و چنانچه، وی نیز عمل ارتکاب یافته را جرم کیفری تشخیص بدهد، اقدام به صدور کیفرخواست می‌نماید و پس از آن نیز پرونده به دادگاه کیفری ارسال خواهد شد.

در دادگاه کیفری نیز بالطبع تمامی تحقیقات لازم انجام شده و پس از آن توسط قاضی دادگاه کیفری رای صادر خواهد شد.

لازم به ذکر است که بعضی دعاوی نیز به علت اهمیت و حساسیت خاصی که دارند از همان ابتدا به دادگاه کیفری ارسال شده و پیش از این به دادسرا ابلاغ نخواهد شد که در ادامه در رابطه با این دعاوی صحبت خواهیم کرد. و سپس به وکیل امور کیفری خواهیم پرداخت.

 

 

کدام دعاوی مستقیما به دادگاه کیفری ارسال می‌شوند؟

همان گونه که اشاره شد، برخی دعاوی بطور مستقیم به دادگاه کیفری ارسال خواهند شد که عبارتند از؛

  1. جرایمی که در شهرهای فاقد دادسرا به وقوع می‌پیوندند.
  2. جرایم منافی عفت
  3. جرایمی که مجازات آن‌ها حداکثر تا ۶ ماه حبس تعزیری می‌باشد.
  4. جرایمی که توسط اطفال زیر ١۵ سال ارتکاب یافته است.

وکیل امور کیفری در تمامی موارد در کار است.

 

دادگاه‌های کیفری انواع مختلفی دارند!

بهتر است بدانید که در امور کیفری برخلاف امور حقوقی، مراجع ذیصلاح قضایی متفاوتی وجود دارند و بسته به نوع جرم کیفری که بوقوع پیوسته و میزان اهمیت آن، مرجع قضایی صالح آن نیز انتخاب می‌شود.

انواع دادگاه‌های کیفری عبارتند از؛

  1. دادگاه کیفری یک
  2. دادگاه کیفری دو
  3. دادگاه اطفال و نوجوانان
  4. دادگاه نظامی
  5. دادگاه انقلاب
  6. دادگاه روحانیت

   

وکیل امور کیفری کیست؟

شاید تا به حال در جاهای مختلف، عباراتی چون وکیل امور کیفری، وکیل متخصص کیفری و از این قبیل عبارات را شنیده باشید و برایتان سوال باشد که منظور از آن چیست؟ توجه داشته باشید که وکیل امور کیفری یا وکیل متخصص کیفری در حقیقت یک وکیل مدافع دادگستری است که در امور کیفری متخصص و متبحر بوده و درحقیقت حیطه کاری خود را تنها در حوزه کیفری قرار داده و در تمامی سال‌های کاری خود توانسته در این زمینه تجارب، مهارت‌ها و تخصص‌های لازم را بدست آورد. بدین ترتیب،‌ چنانچه در دعاوی و جرایم کیفری نیازمند کمک و راهنمایی باشید، لازم است که به یک وکیل مدافع دادگستری امور کیفری مراجعه نمایید.

  

لزوم مراجعه به وکیل امور کیفری

با امور کیفری و انواع دعاوی مربوط به امور کیفری تا حدودی آشنا شدیم. همان‌طور که شاهد بودید، دعاوی کیفری از اهمیت و حساسیت خاصی برخوردار می‌باشند. بدین ترتیب، لازم است که برای حل‌وفصل انواع اختلافات و دعاوی امور کیفری حتما از یک وکیل خبره، حرفه‌ای و متخصص در امور کیفری استفاده شود تا بتوان در کوتاهترین زمان ممکن به بهترین نتیجه دلخواه رسید. چرا که در غیر اینصورت، یعنی چنانچه برای پیگیری و طی روند دادرسی از یک وکیل خبره و متبحر در امور کیفری استفاده نشود، قطعا زمان بسیار طولانی و همچنین هزینه‌های گزافی صرف شده و نتیجه موردنظر نیز بدست نخواهد آمد.

 

 

در نهایت…

از همراهی شما عزیزان سپاسگزاریم. امید است که مطالب موجود که در این نوشتار در خصوص دعاوی و جرایم کیفری و وکیل امور کیفری مورد بررسی قرار گرفت،‌ برایتان مفید و کارساز واقع شده باشد.‌ چنانچه در خصوص دعاوی کیفری،‌ طرح شکایت کیفری، مراحل دادرسی در امور کیفری و… نیازمند کمک و راهنمایی بوده یا چنانچه نیازمند اخذ وکیل دادگستری متخصص در امور کیفری باشید با ما تماس حاصل فرمایید.

 

دعاوی حقوقی و کیفری از چه جهاتی با هم تفاوت دارند؟

دعاوی حقوقی و کیفری از جهات مختلف با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند از جمله؛ نحوه شکایت، دادگاه صالح به رسیدگی،‌ روند دادرسی و....

دعاوی کیفری به چه دعاوی گفته می شود؟

دعاوی کیفری در حقیقت شاخه‌ای از علوم جزا به حساب می‌آیند که جرایم، مجازات‌ها و قوانین جزایی را در بر می‌گیرند.

جهت طرح شکایت کیفری باید چه کرد؟

جهت طرح شکایت کیفری می‌توان به دادسرای محل وقوع جرم یا کلانتری محل مراجعه نمود.

4.8/5 - (146 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.