وکیل الزام به تنظیم سند رسمی

وکیل الزام به تنظیم سند رسمی

قطعا می‌دانید که یکی از معتبرترین اسناد و مدارک برای اثبات مالکیت هرنوع مالی اعم از منقول و غیرمنقول، سند رسمی آن مال می‌باشد. به همین علت است که همه ما پس از آنکه مالی را از شخصی خریداری می‌کنیم،‌ سریعا به دنبال انتقال سند مالکیت آن می‌باشیم تا در آینده با مشکلات بزرگتری روبرو نشویم. و از همین جهت به وکیل الزام به تنظیم سند رسمی نیاز حس می شود. حال گاهی پیش می‌آید که هریک از ما پس از انجام معامله و تنظیم قولنامه برای خرید هر مالی از جمله ملک، خودرو و…، طرف معامله حاضر به تنظیم سند رسمی نمی‌شود. حال در این صورت است که ناچارا باید به دادگاه مراجعه کرده و الزام وی به تنظیم سند رسمی را خواستار شویم. اینجاست که پای وکیل الزام به تنظیم سند رسمی به میان می آید.

الزام به تنظیم سند رسمی نیز نیازمند اثبات شرایط و مدارکی است و قطعا در این راستا استفاده از یک وکیل تنظیم سند رسمی نیز بسیار ضروری و حیاتی به نظر می‌رسد. در ادامه با ما همراه شوید تا در این خصوص اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

 

تنظیم سند رسمی

می‌دانید که معمولا در اکثر مواقع برای انجام هرگونه معامله از جمله خریدوفروش خودرو، ملک و… ابتدا میان طرفین قولنامه‌ای تنظیم می‌شود و در طی آن طرفین تعهد می‌کنند که در زمان خاصی اقدام به پرداخت مابقی ثمن معامله، تحویل مبیع، تنظیم سند رسمی و… نمایند. چرا که می‌دانید، قولنامه دلیل محکمی بر مالکیت فروشنده نبوده و تنها یک مدرک حاوی تعهد بشمار می‌رود. حال همان‌گونه که اشاره شد و احتمالا شما نیز در میان اطرافیان و آشنایان خود شاهد چنین مواردی بوده‌اید، گاهی شخص فروشنده پس از انجام معامله و تنظیم قولنامه بین خود و طرف مقابل که همان خریدار است به هر دلیلی جهت تنظیم سند رسمی مالکیت اقدام نمی‌کند. در این خصوص سوالی که مطرح می‌شود، آن است که حال تکلیف شخص خریدار چیست؟ و وی چگونه می‌تواند، فروشنده را ملزم به تنظیم سند رسمی نماید؟وکیل الزام به تنظیم سند رسمی از تمام موارد مطلع است.

 

بله. مثل همیشه در این مورد نیز لازم است که شخص به دادگاه مراجعه کرده و خواستار الزام فروشنده به تنظیم سند رسمی شود.

خریدار پس از مراجعه به دادگاه و تحویل انواع اسناد و مدارک لازم و اثبات مالکیت خود، می‌تواند رای الزام به تنظیم سند رسمی توسط فروشنده را اخذ نماید.‌ در این صورت فروشنده ملزم است که در مهلت ده روز پس از ابلاغ اجرائیه به وی اقدام به تنظیم سند رسمی نماید. حال ممکن است برایتان پرسش مطرح شود که چنانچه با صدور رأی دادگاه نیز فروشنده اقدام به تنظیم سند رسمی نکند یا حتی متواری شود،‌ تکلیف چیست؟ با ما همراه شوید.

 

چنانچه فروشنده با صدور رأی دادگاه نیز اقدام به تنظیم سند رسمی نکند، تکلیف چیست؟

همان‌طور که گفته شد، گاهی نیز ممکن است، حتی با صدور رأی دادگاه مبنی بر الزام فروشنده به تنظیم سند رسمی، وی در دفترخانه اسناد رسمی حاضر نشده یا حتی متواری گردد. در این صورت تکلیف خریدار چه می‌شود؟ خوب است بدانید که در صورت وجود چنین شرایطی برخلاف تصور عموم مردم، اصلا جای نگرانی وجود نداشته و دادگاه، نماینده‌ای را از طرف خود به دفترخانه اسناد رسمی معرفی کرده و نماینده نیز به‌جای فروشنده، اقدام به امضا کرده و سند رسمی را به نام شخص خریدار تنظیم می‌نماید.

 

آیا با تنظیم سند رسمی، مبیع نیز منتقل می‌شود؟

خیر. معمولا ممکن است، عده زیادی بر این باور باشند که با تنظیم سند رسمی، مبیع یعنی همان مال مورد معامله قرار گرفته نیز به خریدار منتقل خواهد شد. اما خوب است بدانید که چنین تصوری اشتباه بوده و تسلیم مبیع، دعوای جداگانه‌ای از تنظیم سند رسمی به حساب می‌آید و بالطبع نیازمند طرح دادخواست دعوای جداگانه‌ای می‌باشد.

 

جهت الزام به تنظیم سند رسمی چه مدارکی لازم است؟

چنانچه بخواهید یا مراجعه به مراجع قضایی، فروشنده را ملزم به تنظیم سند رسمی نمایید، لازم است که تمامی مدارک هویتی خود و قولنامه یا توافقاتی که بین شما و فروشنده تنظیم شده است و همچنین، هرگونه سند و مدرکی که در این خصوص وجود دارد را ارائه نمایید.

 

درخواست الزام تنظیم سند رسمی در فروش مال غیر چگونه است؟

یکی از نکته حایز اهمیت در خصوص تنظیم سند رسمی، آن است که چنانچه پس از فروش مال مشخص شود که مال متعلق به غیر بوده و به عبارتی فروشنده مال غیر را فروخته‌است به علت آنکه معامله بطور کلی باطل خواهدبود، درخواست الزام تنظیم سند رسمی نیز امکان‌پذیر نمی‌باشد.

 

چنانچه ملکی در رهن باشد، تکلیف الزام به تنظیم سند رسمی آن چیست؟

توجه داشته باشید، چنانچه ملکی را که شما خریداری کرده‌اید در رهن یا در بازداشت دیگری باشد، امکان الزام به تنظیم سند رسمی آن را نخواهید داشت. چرا که دادگاه رای الزام به تنظیم سند ملکی که در رهن یا بازداشت شخص، بانک و… باشد را صادر نخواهد کرد.‌ بدین ترتیب، شما پیش از هرگونه اقدامی مبنی بر تنظیم سند رسمی ملک باید ابتدا درخواست فک رهن ملک را ارائه دهید.

 

نکات مهم در راستای الزام به تنظیم سند رسمی

دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی دارای نکات و مسائل بسیار ضروری و مهم حقوقی است که قطعا فهم و دانستن آن کمک شایانی به شما در جهت ارائه دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی خواهد کرد.‌

برخی از این نکات قابل توجه عبارتند از:

  1. دعوای الزام به تنظیم سند رسمی یک دعوای مالی به حساب آمده و در نتیجه هزینه دادرسی آن نیز بصورت مالی محاسبه می‌گردد.
  2. هزینه دادرسی الزام به تنظیم سند رسمی ملک، ۵/٣ درصد ارزش منطقه‌ای ملک می‌باشد.وکیل الزام به تنظیم سند رسمی راهنمای شماست.
  3. جهت درخواست الزام به تنظیم سند رسمی، لازم است که حتما شما سند و مدرکی کتبی از جمله قولنامه، مبایعه نامه و… از مالکیت خود به دادگاه ارائه نمایید، چرا که در غیر اینصورت علی‌الاصول دعوای شما مورد توجه و بررسی قرار نخواهد گرفت.
  4. چنانچه در خصوص یک معامله یکی از طرفین فوت نماید، این تعهد از بین نرفته و الزام به تنظیم سند رسمی علیه وراث وی انجام می‌شود.
  5. مرجع قضایی صالح جهت درخواست الزام به تنظیم سند رسمی در اموال غیرمنقول، دادگاه محل وقوع ملک و در اموال منقول، دادگاه محل اقامت خوانده می‌باشد. وکیل الزام به تنظیم سند رسمی کمک کننده حال شما می باشد.
  6. چنانچه حکم قطعی مبنی بر الزام فروشنده به تنظیم سند رسمی صادر شده و اجرائیه به وی ابلاغ گردد، وی مدت ١٠ روز مهلت دارد تا نسبت به تنظیم سند اقدام نماید.

 

 

نمونه دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی

چنانچه قصد داشته باشید که دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی را ارائه نمایید، لازم است که به موارد و شرایط مهم آن توجه نمایید. در ادامه نمونه‌ای از دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی را برای شما آورده‌ایم؛

خواهان: نام و مشخصات کامل وی.

خوانده: نام و مشخصات کامل وی.

وکیل یا نماینده قانونی خواهان: نام و مشخصات کامل وی.

موضوع خواسته: الزام خوانده به حضور در دفترخانه و تنظیم سند رسمی به انضمام کلیه خسارات قانونی.

دلایل و منضمات: هرگونه اسناد و مدارکی که مصدق ادعای شخص خواهان باشد از جمله کپی قولنامه منعقد شده بین طرفین و….

شرح خواسته:

 

ریاست محترم دادگاه

 

با سلام

 

احتراما به استحضار می‌رساند؛

اینجانب در تاریخ …… در طی یک مبایعه‌نامه عادی شش دانگ از یک واحد تجاری با پلاک…… بخش …….. شهرستان ……… واقع در ……… از خوانده محترم خریداری کرده‌ام.

حال تقاضای رسیدگی و صدور حکم مبنی بر الزام خوانده به حضور در دفترخانه و تنظیم سند رسمی را با استناد به مواد ١٠، ٢٢٠ و ٢٢۵ قانون مدنی و ماده ١٩٨ قانون آیین دادرسی مدنی با انضمام کلیه خسارات قانونی مورد استدعا می‌باشد.

 

 مزایای استفاده از وکیل الزام به تنظیم سند رسمی 

شاید برایتان پرسش ایجاد شود که آیا برای درخواست الزام به تنظیم سند رسمی نیز حضور وکیل الزامی است یا خیر؟ همان‌طور که در متن نوشتار پیش رو به تفسیر کامل این مسئله پرداخته شد، دانستید که تقاضای الزام فروشنده یا مالک به تنظیم سند رسمی نیز دارای نکات ریز حقوقی و مسایل فراوانی در این حیطه می‌باشد که قطعا انجام آن و همچنین طی روند دادرسی آن نیازمند بهره‌گیری و استفاده از وکیل خبره دادگستری در حوزه تنظیم سند رسمی می‌باشد. چرا که قطعا استفاده از وکیل در این زمینه می‌تواند، شما را هرچه سریعتر و با صرف زمان و حتی هزینه کمتری به حق قانونی خود برساند. بدین ترتیب، استفاده از یک وکیل متخصص و متبحر در زمینه تنظیم سند رسمی بسیار توصیه می‌گردد.

 

در آخر…

از همراهی شما خوبان متشکریم. همان‌طور که شاهد بودید در طی این مقاله به بررسی هرآنچه که لازم بود در زمینه الزام به تنظیم سند رسمی بدانیم، آشنا شدیم. چنانچه در این خصوص مشکلی برایتان ایجاد شده یا سوالی دارید با ما در تماس باشید.

چنانچه فروشنده با صدور رأی دادگاه نیز اقدام به تنظیم سند رسمی نکند، تکلیف چیست؟

دادگاه، نماینده‌ای را از طرف خود به دفترخانه اسناد رسمی معرفی کرده و نماینده نیز به‌جای فروشنده، اقدام به امضا کرده و سند رسمی را به نام شخص خریدار تنظیم می‌نماید.

جهت الزام به تنظیم سند رسمی چه مدارکی لازم است؟

چنانچه بخواهید یا مراجعه به مراجع قضایی، فروشنده را ملزم به تنظیم سند رسمی نمایید، لازم است که تمامی مدارک هویتی خود و قولنامه یا توافقاتی که بین شما و فروشنده تنظیم شده است و همچنین، هرگونه سند و مدرکی که در این خصوص وجود دارد را ارائه نمایید.

چنانچه ملکی در رهن باشد، تکلیف الزام به تنظیم سند رسمی آن چیست؟

چنانچه ملکی را که شما خریداری کرده‌اید در رهن یا در بازداشت دیگری باشد، امکان الزام به تنظیم سند رسمی آن را نخواهید داشت

4.7/5 - (189 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.