طلاق توافقی چقدر زمان می برد ؟

طلاق توافقی چقدر زمان می برد ؟

نکاح و ازدواج یکی از رایج تری عقود هر جامعه ای است. اما این عقد همیشه به پایان خوبی نمی رسد و گاهی با شکست روبه رو می شود. پس از آنکه ادامه زندگی برای هر یک از طرفین غیر ممکن شد ، زوجین به دنبال راهی برای جدایی قانونی هستند. طلاق راهی است که قانون برای جدایی پیش روی افراد می گذارد. از آنجا مشکلات زندگی زناشویی طرفین را تحت فشار میگذارد ، زوجین به دنبال یک راه سریع میگردند که طلاق توافقی بهترین گزینه است. ممکن است سوال شود که طلاق توافقی چقدر زمان می برد که در این مقاله ما به شرح کامل آن می پردازیم.

طلاق یک ایقاع تشریفاتی محسوب می شود که باید مراحلی را برای دریافت حکم آن طی کرد. طلاق چه توافقی باشد و چه غیرتوافقی ، تشریفاتی را دارد. اما طلاق توافقی به نسبت طلاق غیر توافقی تشریفات بسیار کمتری دارد و زمان بسیار کمتری می برد. هر کدام از مراحل طلاق توافقی مقداری زمان می برد. برخی از این مراحل اجباری است و باید طی شود و برخی دیگر را می توان انجام نداد تا زمان دریافت حکم طلاق کاهش بیابد. در ادامه توضیح می دهیم که هر کدام از مراحل طلاق توافقی چقدر طول می کشد.

مراحل طلاق توافقی چقدر زمان می برد ؟

1-درخواست طلاق و تعیین شعبه : در مرحله اول یکی از طرفین باید درخواست طلاق خود را در یکی از مراجع قضایی ثبت کنند. پس از درخواست این مورد برای شما پیامکی ارسال می شود و شعبه دادگاه خانواده مورد نظر دعوت می شوید. در پاسخ به این سوال که این مرحله از طلاق توافقی چقدر زمان می برد باید گفت نهایتا ظرف ده روز برای شما پیامکی ارسال می شود. زمان ارسال پیامک برای شما بسته به میزان شلوغی شعب دادگاه خانواده دارد.

اگر در طی ده روز برای شما ارسال نشده است بهتر است از طریق دفاتر قضایی درخواست خود را پیگیری کنید.

2-حضور در دادگاه : پس از تعیین وقت مراجعه که بر اساس میزان مراجعه کنندگان شعبه مورد نظر شما تعیین می شود، شما باید در تاریخ ذکر شده در دادگاه شرکت کنید. در نزد قاضی درخواست خود را که مبنی بر طلاق توافقی است بیان می کنید. پس از بیان اظهارات خود به مشاوره و داوری ارجاع داده می شوید. این مرحله از طلاق توافقی نیز زمان بسیار کمی می برد.

3-مشاوره و داوری : مشاوره و داوری در طلاق توافقی چقدر زمان می برد؟ داوری باید توسط نزدیکان شما صورت بگیرد. در حقیقت داوری یعنی نزدیکان شما اقدام به سازش میان شما بکنند. شما باید این افراد را به دادگاه معرفی کنید و گزارش آنها را مبنی برا عدم امکان سازش به دادگاه ارائه کنید. در مشاوره نیز باید توسط یکی از مشاوران مورد تایید قوه قضاییه مورد مشاوره قرار بگیرید. تعداد این جلسات توسط قاضی تعیین می شود ولی معمولا نهایتا جلسات مشاوره طلاق توافقی 5 جلسه طول می کشد.

نتیجه مشاوره نیز طی یک گزارش باید برای قاضی ارسال شود.

طلاق توافقی چقدر طول می کشد ؟

4-حضانت فرزندان و تادیه حقوق زن : در جلسه بعدی دادگاه شما باید مدارکی را ارائه کنید که نشان می دهد در مورد حقوق زن و حضانت فرزندان توافق دارید. اگر در مورد هر یک از این موارد توافق نداشته باشید طلاق توافقی بیشتر طول می کشد. پس از اینکه در مورد تمامی این موارد تعیین تکلیف شد قاضی حکم عدم سازش را صادر می کنید که باید به وسیله آن به دفاتر ثبت مراجعه کرد.

5-ثبت رسمی طلاق : پس از آنکه حکم عدم سازش صادر شد باید به یکی از دفاتر ثبت طلاق مراجعه کرد و اقدام به جاری کردن صیغه طلاق و ثبت رسمی آن کرد.

در کل در پاسخ به این سوال که طلاق توافقی چقدر زمان می برد باید گفت تمامی این مراحل در طولانی ترین حالت نهایتا تا یک ماه و نیم طول می کشد. البته شایان ذکر است اگر جدایی توسط وکیل پیگیری شود طلاق توافقی بسیار کمتر طول می کشد. شما می توانید برای انجام مشاوره حقوقی با تیم حقوقی آوای وکیل تماس بگیرید و برای اتخاذ وکیل طلاق توافقی ارزان به سایت آوای وکیل مراجعه کنید.

ثبت طلاق توافقی چقدر زمان می برد ؟

1-پس از صدور حکم عدم سازش میان زوجین تا 3 ماه فرصت است تا به دفاتر ثبت مراجعه کنید و طلاق خود را ثبت کنید. در حقیقت از بین رفتن حکم طلاق توافقی 3 ماه طول می کشد و پس از آن باید حکم را مجددا دریافت کرد.

2-اگر زن برای ثبت طلاق مراجعه نکند مرد می تواند صیغه طلاق را جاری کند. اما اگر مرد مراجعه نکند زن به تنهایی نمی تواند طلاق بگید. مرد 15 روز فرصت دارد تا برای امضا و جاری شدن صیغه به دفاتر ثبت طلاق مراجعه کند.

3-گر مرد پس از 15 روز برای ثبت طلاق مراجعه نکند ، زن به تنهایی می تواند اقدام به جاری کردن صیغه طلاق و ثبت آن بکند مگر آنکه مرد برای غیبت خود عذر موجهی داشته باشد.

4-اگر طلاق به وسیله وکیل پیگیری شود نیاز به حضور طرفین نیست و دریافت حکم عدم سازش و ثبت طلاق در زمان بسیار کوتاه تری و بسیار راحت تر صورت می گیرد.

شما میتوانید برای انجام مشاوره حقوقی و اتخاذ وکیل مناسب خود به تیم حقوقی آوای وکیل مراجعه کنید.

در این مقاله به طور کامل توضیح دادیم که طلاق توافقی چقدر طول می کشد و تمامی مراحل طلاق توافقی چقدر زمان می برد. لازم به ذکر است این نوع از طلاق بسیار سریع است اما با توجه به شرایط شما می تواند زمان های متغیری داشته باشد. اگر به دنبال کسب اطلاعات لازم درباره شرایط خود هستید کافی است از طریق آوای وکیل به مشاوره حقوقی بپردازید و در صورت نیاز به اتخاذ وکیل مناسب خود بپردازید.

 

 

4.4/5 - (104 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.