وکالت کاری ملک

یکی از رایج ترین انواع وکالت هایی که امروزه مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است وکالت کاری می باشد که انجام کار های زیادی را بسیار آسان کرده است. وکالت کاری می تواند در انواع بسیار متفاوتی صورت بگیرد که وکالت کاری ملک نیز یکی از آن ها می باشد. ما در این مطلب قصد داریم تا به طور کامل به این نکته که وکالت کاری ملک چیست و چه ویژگی هایی دارد بپردازیم پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه این صفحه را به هیچ عنوان از دست ندهید و با ما همراه باشید

منظور از وکالت کاری چیست ؟

وکالت کاری وکالتی می باشد که در آن انجام برخی از امور اعم از مالی , غیر مالی و یا حتی اداری به فرد دیگری واگذار می شود. در این وکالت وکیل نماینده کاملا موکل خود می باشد و در حقیقت در اموری که به او سپرده است حتی حق امضا نیز دارد. از این روست که وکالت کاری از اهمیت زیادی برخوردار می باشد و وکیلی که انتخاب می کنید باید فرد بسیار مطمئن باشد که به او اعتماد کامل دارید.

منظور وکالت کاری ملک چیست ؟

وکالت کاری ملک وکالتی می باشد که در آن انجام امور ملکی اعم از مالی , غیر مالی یا اداری به یک فرد واگذار می شود. در این حالت فرد می تواند به جای موکل خود در هر کاری دخل و تصرف داشته باشد البته در حدود اختیاراتی که موکل تعیین کرده است.

وکالت کاری ملک چیست

البته نباید فراموش کنید که وکالت کاری ملک یک عقد جایز می باشد ! یعنی موکل می تواند هر زمان که بخواهد وکیل خود را عزل کند مگر آن که وکالت به صورت بلاعزل صادر شده باشد !

تفاوت وکالت ملکی با وکالت کاری ملک چیست ؟

قطعا تا کنون نام وکیل ملکی را بار ها و بارها شنیده باشید و هم اکنون این سوال برای شما به وجود آمده باشد که آیا وکیل ملکی با همان وکالت کاری ملک به دست می آید ؟

باید گفت که خیر ! وکیل ملکی که در بین ما شناخته شده می باشد فردی است که دارای پروانه وکالت می باشد و تنها نماینده وکالت در دادگاه ها و مراجع قضایی و قانونی می باشد. این درحالی است که وکالت کاری را شما می توانید به هر کسی بدهید ! نه لزوما فردی که دارای پروانه وکالت دادگستری می باشد !

با این وجود در نظر داشته باشید که شما وکالت کاری ملک را می توانید به یک شخص عادی یا به یک وکیل دادگستری بدهید اما وکالت پرونده های ملکی را فقط به یک وکیل دادگستری می توانید بدهید.

ویژگی های وکالت کاری ملک چیست ؟

این نوع وکالت چند ویژگی دارد که در ادامه به آن می پردازیم :

  1. به طور کلی وکالت کاری جزئی باید باشد. یعنی شما باید در وکالتنامه خود مورد خاصی که وکیل شما نماینده آن است را ذکر کنید.
  2. وکالت هر لحظه از جانب موکل قابل برهم خوردن می باشد مگر آنکه بلاعزل می باشد.
  3. وکالت به موجب سفه یا جنون هر یک از طرفین از بین می رود.
  4. این نوع وکالت حتی اگر بلاعزل باشد با مرگ یکی از طرفین از بین می رود.
  5. موکل تنها در اموری می تواند به دیگران وکالت بدهد که خود قابلیت و اهلیت انجام آن را داشته باشد.
  6. وکیل تنها حق دارد در امور ملکی اعمالی انجام دهد که کاملا به نفع موکل خود باشد در غیر این صورت این امور نافذ نمی باشد.

انواع وکالت کاری ملک چیست ؟

خوب است بدانید که این نوع وکالت انواع مختلفی دارد که در هزینه تنظیم و صدور آن تفاوت ایجاد می کند. با این وجود از حیث ویژگی هایی که فوقا برای شما ذکر کردیم این وکالت ها تفاوتی با یکدیگر ندارند و کاملا یکسان می باشند. تنها در نوع اموراتی که به یکدیگر واگذار می شود متفاوت هستند که در ادامه انواع آن را برای شما برسی می کنیم :

وکالت کاری ملک چیست

وکالت مالی ملک

در این نوع وکالت امورات مالی به موکل سپرده می شود. از این رو از اهمیت زیادی برخوردار می باشد و باید با دقت آن را انتخاب کرد. همچنین فراموش نکنید که هزینه ثبت این نوع وکالتنامه نیز بیشتر می باشد. از انواع وکالت کاری ملک که در امور مالی دیده می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. فروش ملک
  2. رهن ملک
  3. اجاره ملک
  4. دریافت ثمن مربوط به ملک
  5. و…

البته بدون شک حوزه امور مالی ملکی گسترده تر از این موارد می باشد.

وکالت غیر مالی ملک

این وکالت در اموری داده می شود که جنبه مالی ندارد و جنبه اداره کردن ملک را دارد. این حوزه وکالتی نیز از اهمیت زیادی برخوردار می باشد و از این رو باید به افراد مطمئن داده شود چرا که در غیر این صورت بدون شک امکان تعدی و تفریط در ملک وجود دارد. از امور غیر مالی این حوزه می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

  1. موارد اداری مربوط به ملک
  2. انجام امور ثبتی ملک
  3. انجام کار های مربوط به انتقال ملک
  4. دریافت سند و … ملک
  5. و…

در زمان تنظیم سند در خصوص نوع وکالت به شما اطلاعات لازم داده می شود.

مرجع تنظیم وکالت کاری ملک چیست ؟

شما برای تنظیم وکالت کاری ملک باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید. مدارک وکالت کاری ملک چیست ؟ در این دفاتر حتما این مدارک را به همراه داشته باشید :

  1. وکیل و هم موکل
  2. شناسنامه
  3. کارت ملی
  4. سند مالکیت ملک (کپی و اصل آن)

البته بهتر است قبل از مراجعه به دفتر اسناد حتما مدرک مورد نیاز خود دفاتر را مورد برسی قرار دهید و طی یک تماس آن را مشخص نمایید.

وکالت کاری ملک چیست

هزینه وکالت کاری ملک چقدر است ؟ (سال جدید)

هزینه وکالت کاری بر اساس نوع وکالتنامه ای که تعیین می کنید متفاوت می باشد. هزینه وکالت کاری ملک در سال جدید به این شرح می باشد :

  1. هزینه وکالتنامه مالی : هزینه ثبت این وکالتنامه ها در سال جدید معادل 150 هزار تومان می باشد.
  2. هزینه وکالت ملک غیر مالی : هزینه ثبت این وکالت در سال جدید 100 هزار تومان می باشد.

همچنین برای ثبت این وکالت از خارج از کشور باید از سایت کنسول گری (بر روی این لینک کلیک کنید : سامانه میخک) اقدام نمایید و هزینه آن باید به واحد پول همان کشور پرداخت شود.

سخن آخر در خصوص وکالت کاری ملک

ما در این مطلب سعی کردیم تا هر آنچه در خصوص وکالت کاری ملک نیاز داشتید را در اختیار شما قرار دهیم که در آخر امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. در صورتی که در خصوص وکالت کاری ملک نیاز به کسب اطلاعات بیشتر دارید می توانید از خدمات مشاوره حقوقی ما در این زمینه بهره مند شوید و به تمامی سوالات حقوقی خود پاسخ دهید.

آوای وکیل با ارائه بهترین خدمات حقوقی در تهران آماده خدمات به شما می باشد.

آیا وکالت کاری ملک وکالت دادگستری است ؟

خیر این دو وکالت در حقیقت تفاوت های بسیار زیادی دارند.

برای گرفتن وکالت کاری ملک باید به کجا مراجعه کنیم ؟

وکالت کاری ملک در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می شوند.

آیا وکالت کاری ملک بلاعزل می باشد ؟

این وکالت می توان قابل عزل یا بلاعزل باشد.

اولین نفری باشید که امتیاز می دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.