آیا در طلاق توافقی مهریه تعلق میگیرد ؟

آیا در طلاق توافقی مهریه تعلق می گیرد  ؟

بله – مهریه حق مسلم زن است و هیچ شرطی برای اسقاط این حق وجود ندارد. زن در هر صورتی چه در طلاق توافقی و چه در طلاق غیر توافقی حق دریافت مهریه خود را دارد و می تواند آن را مطالبه کند. در قانون حمایت از خانواده تصریح داشته شده است که قاضی حکم طلاق را صادر نمی کند تا زمانی که درباره حق حضانت فرزند و حقوق زن از جمله مهریه ، نفقه و اجرت المثل ایام زوجیت تعیین تکلیف شود. در قانون تصریح داشته شده است که  به موجب عقد نکاح ، زن مالک مهریه خود می شود. در طلاق توافقی مهریه به زن تعلق می گیرد مگر آنکه طرفین به نحو دیگر تراضی کرده باشند. از آنجا که مهریه یک حق است ، زن می تواند از این حق خود چشم پوشی کند.

در حقیقت ، در طلاق توافقی ، مبنی طلاق بر پایه ی توافق طرفین است. این طلاق بر اساس رضایت دو طرف انجام می شود و این رضایت ممکن است که از طرق مختلفی ایجاد شود. از آنجا که طلاق یک طرفه از جانب زن ممکن است سخت و طولانی شود ، اکثر افراد ترجیح میدهند با توافق به دریافت حکم طلاق اقدام کنند. این توافق ممکن است به شیوه های مختلف انجام شود برای مثال در ازای دادن حضانت فرزند به پدر ، مرد به طلاق رضایت دهد. در بسیاری از موارد میان زن و مرد توافق می شود که در ازای بذل و بخشش مهریه ، طلاق توافقی صورت بگیرد. در حقیقت مرد می گوید “به شرطی بر طلاق توافق دارم و به آن رضایت می دهم ، که از مهریه ی خود بگذری.” در این صورت از آنجا که زن با میل و خواسته ی خود از حق خود گذشته است ، مهریه پرداخت و دریافت نمی شود.

  1. شایان ذکر است بخشش مهریه باید ثبت شود. در غیر این صورت ممکن است زن پس از طلاق مجددا آن را مطالبه کند.
  2. در صورتی که مهریه توسط زن بخشیده شود ، دیگر نمیتوان آن را دوباره مطالبه کرد. حقی که بخشیده شود مجددا قابل مطالبه نیست.
  3. زن میتواند مقدار از مهریه خود را مطالبه کند و ما بقی آن را ببخشد که در این صورت مقدار دریافت شده و مقدار بخشیده شده نیز باید مورد ثبت قرار بگیرد.

پس در این مورد که آیا در طلاق توافقی مهریه تعلق می گیرد باید گفت بله و هیچ امری نمی تواند این حق را از بین ببرد مگر در صورتی که زوجین به نحو دیگری تراضی و توافق کرده باشند که این مورد در طلاق توافقی رایج است.

4.6/5 - (102 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.