آیا طلاق توافقی قابل اعتراض است؟

آیا طلاق توافقی قابل اعتراض است؟

پاسخ این سوال در تعریف طلاق توافقی نهفته است. طلاق توافقی ، نوعی از طلاق است که طرفین برای طلاق با یکدیگر توافق داشته و هر دو به جدایی رضایت داده اند. در اینجا دادگاه با توجه به رضایت طرفین حکم طلاق را سریع تر ساده می کند. پس اعتراض داشتن به طلاق توافقی امری بی مفهوم است و در مورد این سوال که آیا طلاق توافقی قابل اعتراض است باید گفت خیر. اما در روند گرفتن حکم طلاق توافقی ممکن است یکی از طرفین به طلاق گرفتن اعتراض کند و ادعا کند که نمی خواهد طلاق بگیرد. در این صورت روند طلاق گرفتن به کلی متفاوت خواهد بود.

زمانی که فردی ادعا می کند که نمی خواهد طلاق بگیرد ، فورا طلاق از زمره ی طلاق توافقی خارج خواهد شد و در ذیل پرونده های مربوط به طلاق غیر توافقی برسی خواهد شد. که در این صورت اگر طلاق غیر توافقی از جانب مرد باشد ، حکم آسان تر صادر می شود و کافی است تمامی حقوق زن یعنی مهریه و اجرت المثل ایام زوجیت را بپردازد تا حکم طلاق را دریافت کند. اما اگر طلاق از جانب زن باشد ، روند طولانی در انتظار وی خواهد بود. اعتراض دیگری که ممکن است به طلاق توافقی صورت بگیرد ،اعتراض رفتاری زوجین است. یعنی طرفین برای جاری شده صیغه طلاق مراجعه نکنند یا برای ثبت آن به دفاتر ثبت طلاق رجوع نکنند.

  • در صورتی که زن برای جاری شدن صیغه طلاق و ثبت آن رجوع نکند ، مرد یا وکیل وی به راحتی میتواند به تنهایی و بدون حضور زن ، صیغه طلاق را جاری کنند و یک طرفه اقدام به ثبت طلاق کنند.
  • اما اگر مرد برای ثبت طلاق و جاری شدن صیغه طلاق به دفاتر ثبت مراجعه نکند ، زن نمی تواند طلاق بگیرد. برای جاری شدن صیغه طلاق و ثبت شدن آن مرد باید حضور داشته باشد وگرنه طلاق ثبت نمی شود.

در طلاق غیر توافقی بر عکس طلاق توافقی اعتراض معنی پیدا می کند. زیرا یکی از طرفین به تنهایی با اظهارات خود حکم طلاق را دریافت می کنند ، طرف دیگر میتواند به صادر شدن حکم اعتراض کند. که در این صورت اعتراض زن چندان راه به جایی نمی برد زیرا ، مرد  میتواند با پرداخت حقوق وی حکم طلاق را دریافت کند. اما مرد میتواند به صدور حکم طلاق در طلاق غیر توافقی اعتراض کند و حکم را برگرداند. لازم به ذکر است برسی تمامی پرونده های فوق در صلاحیت دادگاه خانواده است.

طلاق توافقی و قابل اعتراض بودن امری بی مفهوم است و برعکس در طلاق غیر توافقی معنی پیدا می کند. شما میتواند برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره حقوقی به سایت آوای وکیل مراجعه کنید.

4.6/5 - (114 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.