چگونه زن می تواند حق طلاق بگیرد ؟

چگونه زن می تواند حق طلاق بگیرد ؟

زن می تواند حق طلاق بگیرد که این حقی است که به موجب آن زوجه می تواند در زمانی که اراده کند اقدام به دریافت حکم طلاق بکند. در حقیقت وکالتنامه ای است که از جانب مرد به زن برای گرفتن طلاق داده می شود. دریافت حق طلاق و حتی شروط آن در اختیار مرد است. یعنی برای دریافت حق طلاق زن باید رضایت مرد را برای دادن این وکالتنامه دریافت کند. حق طلاق می تواند مطلق یا مشروط باشد. در حق طلاق مطلق ، هیچ شرطی برای دریافت حکم طلاق برای زوجه تعیین نشده است. اما ممکن برای این وکالتنامه شروطی تعیین شود که در این صورت حق طلاق مشروط می شود. برای مثال ذکر شود که زن حق طلاق دارد در صورتی که مهریه را ببخشد یا حق حضانت فرزندان را به مرد واگذار کند. در هر حال حق طلاق باید توسط مرد داده شود و اراده ی این کار با زوج می باشد.

در پاسخ به این سوال که چگونه زن می تواند حق طلاق بگیرد ، دو راه وجود دارد:

1-در ضمن عقد نامه : قانون گذار به ما اجازه داده است که در ضمن عقود لازم ، عقد یا شرط دیگری تنظیم کنیم. نکاح نیز یکی از عقود لازم است که می توان حق طلاق را در ضمن آن مطرح نمود. یعنی در عقدنامه ذکر می شود که زن مطلقا حق طلاق دارد ، یا در صورت بذل و بخشش مهریه حق طلاق دارد یا سایر شروط که مرد تعیین می کند. به موجب امضا زوجین در عقد نامه ، زن حق طلاق پیدا می کند و با انجام شرطی که در حق طلاق ذکر شده است می تواند حکم طلاق خود را دریافت کند.

2-حق طلاق محضری : حق طلاق در عقد نامه در زمان ازدواج داده می شود. اما حق طلاق محضری می تواند قبل یا بعد ازدواج داده شود. در این نوع حق طلاق زوجین به یکی از دفاتر ثبت و یا محضرخانه ها  مراجعه  می کنند و وکالتنامه از جانب مرد برای گرفتن حکم طلاق برای زن صادر می شود. این نوع حق طلاق نیز تماما وابسته به اختیار مرد است و می تواند مانند حق طلاق عقدنامه ای مشروط یا مطلق باشد.

نکته : حق طلاق محضری قابلیت فسخ دارد مگر آنکه در آن شرط شده باشد و ذکر شده باشد که این وکالتنامه قابلیت فسخ ندارد.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره حقوقی برای گرفتن حق طلاق ، طلاق توافقی یا غیر توافقی به سایت آوای وکیل مراجعه کنید.

 

4.5/5 - (111 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.