درخواست طلاق از طرف زن امکان پذیر است؟

به طور کل طلاق توسط زوج انجام می شود و با اراده زوج طلاق جاری می شود، اما مواردی وجود دارد که تحت شرایطی درخواست طلاق از طرف‌ زن نیز امکان پذیر می شود. (حتی شرایطی وجود دارد که در صورت ناراضی بودن زوج نیز می توان طلاق گرفت.) به طور کل طلاق به خاطر آن که در قانون به نام زوج است، طلاق گرفتن از طرف زوجه آسان نیست. ولی راه هایی وجود دارد که می تواند برای طلاق گرفتن کمک کننده باشد.

 

درخواست طلاق از طرف زن

نکته حائز اهمیت در دادخواست طلاق زوجه، صبور بودن و مراجعه به یک وکیل کارکشته می باشد. در قانون شرایط ویژه ای برای درخواست طلاق از طرف زن وجود دارد که استفاده درست از این شرایط و اعمال آن ها نیازمند یک وکیل ماهر و کارکشته است. به همین دلیل پیشنهاد می شود که اگر فرد در طلاق مصمم است، به یک وکیل مراجعه کند.

بهترین راه های درخواست طلاق از طرف زن چیست؟

شرایط گفته شده در قانون نصح شده اند و اگر طلاق توافقی صورت نگیرد، افراد می توانند از شرایط نصح شده استفاده کنند. حائز اهمیت است که بدانید، وکلا راهکار های خوبی را ارائه می دهند و می توانند بسیار در زمینه طلاق از سمت زوجه موفق باشند. به همین دلیل به هیچ عنوان خود درخواست طلاق را بدون مشورت با یک وکیل به دادگاه ارائه ندهید. حال به مواردی که در نصح صریح قانون آمده است، اشاره ای خواهیم داشت.

1. پرداخت نکردن نفقه از سمت زوج

ماده 1129 قانون مدنی
در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجراء حکم محکمه و الزام او به دادن نفقه زن می‌ تواند برای طلاق به حاکم ‌رجوع کند و حاکم شوهر او را اجبار به طلاق می نماید ‌همچنین است در صورت عجز شوهر از دادن نفقه.

درخواست طلاق از طرف زن

طبق این ماده در صورتی که زن امتناع شوهر از پرداخت نفقه را ثابت کند و یا ناتوانی آن را در پرداخت نفقه در دادگاه اثبات کند، دادگاه حکم به طلاق می دهد و زوج را مجبور به طلاق دادن می نماید. در صورتی که زوج، زوجه را طلاق ندهد و از اجرای آن سر باز زند، نماینده زوج یا خود دادگاه به جای زوج صیغه طلاق را جاری می نماید و در نهایت نیز سند طلاق را امضا خواهد کرد.

2. عسر و حرج زوجه

ماده 1130 قانون مدنی

در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی می‌تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند. چنان چه عسر و حرج مذکور در محکمه ثابت شود، دادگاه می‌تواند زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسر نباشد زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده می‌شود.

یکی از مهم ترین راه های درخواست طلاق از طرف زن این مورد می باشد. به طوری که زن یا همان زوجه بر اساس ماده قانونی این حق به او داده شده است، در صورتی که ادامه دادن زندگی مشترک برای زوجه سخت شده باشد و او به مشقت رسیده باشد، بتواند از دادگاه خانواده درخواست طلاق کند. این امر مشمول عسر و حرج (عسر و حرج یعنی مشقت و سختی و یا می توان آن را تنگی و ذیقه معنا کرد.) می شود.

درخواست طلاق از طرف زن

از مواردی که می توان آن را جزو عسر و حرج دانست، می توان به ترک زندگی مشترک خانوادگی از سمت مرد (زوج)، محکوم شدن قطعی زوج به حبس تا مدت 5 سال یا حتی بیشتر از 5 سال، معتاد بودن زوج به مواد مخدر، ضرب و شتم (به قولی دست به زن داشته باشد.)، سوء رفتار های مالی که نتوان آن را تحمل کرد و یا زوج به بیماری لاعلاج و غیر قابل درمان یا بیماری هایی که درمان آن ها سخت باشد، مبتلا شده باشد، اشاره کرد.

در واقع به طور کل تشخیص عسر و حرج با دادگاه است و فقط به مصادیق گفته شده محدود نمی شود. در نتیجه خیلی از مواردی که نام برده نشده است نیز می توانند جزو مصادیق عسر و حرج باشند. افراد می توانند جهت پی بردن به آن که مصادیق مورد نظر ان ها نیز جزو عسر و حرج محسوب می شوند یا خیر، از یک وکیل مجرب مشاوره بگیرند.

3. غیب شدن زوج

ماده 1029 قانون مدنی
هرگاه شخصی چهار سال تمام غایب مفقودالاثر باشد زن او می‌تواند تقاضای طلاق کند در این صورت با رعایت ماده ۱۰۲۳ حاکم او‌را طلاق می‌دهد.

ماده ۱۰۲۳ قانون مدنی
محکمه وقتی میتواند حکم موت فرضی غایب را صادر نماید که در یکی از جرائد محل و یکی ‌از روزنامه های کثیرالانتشار طهران اعلانی در سه دفعه متوالی هر کدام به فاصله 1 ماه منتشر کرده و اشخاصی را که ممکن است از غایب خبری داشته‌ باشند دعوت نماید که اگر خبر دارند به اطلاع محکمه برسانند هر گاه یکسال از تاریخ اولین اعلان بگذرد و حیات غایب ثابت نشود حکم موت‌ فرضی او داده میشود.

درخواست طلاق از طرف زن

بر اساس این دو ماده می توان در نظر داشت که دادگاه وقتی می تواند بعد از چهار سال حکم به طلاق دهد که در روزنامه هایی که خوانندگان بیشتری دارند و معروف هستند، سه بار متوالی آن هم در صورتی که هر کدام یک ماه با هم فاصله داشته باشند، اشخاصی که احتمالا از مکان آن فرد با خبر هستند را دعوت کند. در صورتی که یک سال از اولین اعلان در روزنامه بگذرد، دادگاه حکم را صادر می کند.

4. شروط ضمن عقد ازدواج

این شروط در ضمن عقد نوشته شده و در صورتی که هر کدام از آن ها تحقق پیدا کند، زوجه می تواند درخواست طلاق بدهد و امکان درخواست طلاق از طرف زن را محیا می کند. از جمله شروط ضمن عقد می توان به حق تحصیل نمودن، حق اشتغال، حق حضانت فرزندان، تعیین کردن مسکن، وکالت در طلاق، حق خروج از کشور و تصنیف دارایی اشاره کرد که می توان آن ها را از مهم ترین شروط ضمن عقد دانست.

 

درخواست طلاق از طرف زن

البته نکته مهم درباره طلاق از طریق شروط ضمن عقد این است که کمی طلاق گرفتن با دلایل شروط ضمن عقد سخت می باشد.

5. وکالت در طلاق

زوجه با داشتن حق طلاق یا همان وکالت در طلاق (حال آن که در شروط ضمن عقد ذکر شده باشد و یا بر اساس عقد لازم دیگری این حق داده شده باشد.) می تواند بدون آن که حتی زوج حضور داشته باشد، درخواست طلاق دهد. در این مورد داشتن یک وکیل الزامی و اجباری است. حضور وکیل برای دفاع کردن و یا مدافع زوج نیست، این وکیل به صورت فردی از طرف زوج امضا می کند.

برای آن که وکالت در طلاق به زن داده شود، باید هر دوی زوج و زوجه به یکی از دفتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کنند و دوتا سندی که درباره بخشش مهریه و وکالت طلاق زن را امضا کنند. هنگامی که زوجه حق طلاق یا همان وکالت در طلاق داشته باشد، رویه طلاق حدودا به صورت طلاق توافقی انجام می گیرد ولی با این وجود که اگر حق طلاق داشته باشد، حضور فرد در جلسات غربالگری و مشاوره اجباری نخواهد بود.

درخواست طلاق از طرف زن

اگر زن نیز از قبل حق طلاق داشته باشد، بدون نیاز به امضا زوج می تواند طلاق بگیرد و حتی می تواند دادخواست دریافت مهریه را داشته باشد و زوج باید مهریه را پرداخت کند. حدودا طلاق وقتی حق طلاق وجود داشته باشد، بین 6 تا 9 ماه به طول می انجامد.

از جمله مدارکی که برای طلاق به صورت حق طلاق لازم است، می توان به وکالتنامه ای که وکالت در طلاق به زوجه داده شده، سند ازدواج، شناسنامه و کارت ملی آقا به همراه کپی و وکالت نامه بین زوجه و وکیل اشاره کرد. به طور کل از مواردی که زن با وجود تحقق آن ها می تواند درخواست طلاق داشته باشد، به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • ندادن نفقه و سر باز زدن نفقه شوهر
  • بدرفتاری زوج با زوجه به شرطی که زندگی تنگ و سخت شده باشد.
  • بیماری لاعلاج و یا خطرناک و صعب العلاج
  • جنون و دیوانگی شوهر
  • اشتغال زوج به کاری که حیثیت و آبرو زوجه در خطر باشد.
  • محکومیت قطعی زوج به پنج سال یا بیشتر
  • اعتیاد داشتن زوج
  • ترک زوج تا چهار سال
  • بچه دار نشدن زوج پس از گذشت پنج سال زندگی
  • داشتن وکالت در طلاق

6. مراجعه به وکیل (بهترین راه)

افراد شاید گمان کنند اگر هیچ یک از موارد گفته شده را نداشته باشند، نمی توانند طلاق بگیرند، اما این گمان اشتباه است. گرچه شاید کمی تعجب آور برسد که این مورد را نیز در زیر شاخه راه های درخواست طلاق از طرف زن ذکر کرده ایم، اما این مورد نیز حقیقت دارد.

درخواست طلاق از طرف زن

اگر فرد هیچ یک از دلایل گفته شده در طلاق را ندارد، جای نگران نیست. چرا که اگر وکیلی که به آن مراجعه می کند، کارکشته باشد، در صورت مصمم بودن و قاطعیت نیت فرد می تواند افراد را به خواسته خود برساند. چرا برای درخواست طلاق از طرف زن به وکیل مراجعه کنیم؟ به هر صورت پیشنهاد می شود، حتی اگر افراد دلایل موجهی برای درخواست طلاق دارند، به یک وکیل طلاق توافقی مجرب مراجعه کنند.

چرا که یکی از موارد مهم در دادگاه داشتن وکیلی است که بتواند از حقوق زوجه دفاع کند و کامل به قوانین و حقوق خانواده آگاه باشد. در این صورت است که حتی اگر در روند دادگاه به مشکل بر بخورید، یک وکیل خوب می تواند به راحتی به افراد کمک کند.

اولین نفری باشید که امتیاز می دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.