چطور می توان مهریه را یکجا دریافت کرد؟

چطور می توان مهریه را یکجا دریافت کرد؟

مهریه یکی از حقوق ها مهم زن است که به موجب عقد نکاح به تملک او در می آید. این حق به دو صورت تعیین می شود. عند المطالبه و عند الاستطاعه که در مهریه عند الاستطاعه در زمانی که مرد توانمندی مالی برای پرداخت مهریه را دارد ، میتوان مهریه را دریافت کرد. اما در عند المطالبه که نوع رایجی از مهریه است در زمان درخواست مهریه ، شوهر باید آن را بپردازد. پس در پاسخ به این سوال که چطور می توان مهریه را یکجا دریافت کرد باید گفت که مهریه در حالت عادی باید به صورت یکجا برداخت شود زیرا این حق زن که به موجب انعقاد عقد نکاح به طور کامل به تملک زن در می آید. مهریه را یکجا باید پرداخت کرد مگر آنکه استطاعت مالی برای پرداخت مهریه به صورت یکجا وجود نداشته باشد.

در حقیقت زوج می تواند ادعا کند که برای پرداخت مهریه به صورت یکجا به سختی می افتد که در این صورت دادگاه حکم تقسیط مهریه را صادر می کند. برای تقسیط مهریه ، مرد باید حکم را تحت عنوان حکم اعسار دریافت کند. برای حکم اعسار زوج باید ثابت کند که از نظر مال نمی تواند تمامی مبلغ مهریه را به صورت یکجا پرداخت کند. پس از دریافت حکم اعسار دادگاه هم بر اساس شرایط مرد و هم بر اساس شرایط زن به تقسیط مهریه می پردازد. اگر هر کدام از طرفین از شیوه پرداخت اقساط ناراضی باشند در این صورت می توانند به آن اعتراض کنند.

توقیف اموال برای دریافت مهریه

ممکن است مرد بتواند مهریه را به صورت یکجا پرداخت کند اما از انجام این کار سر باز بزند و ادعا عدم توانمندی مالی کند. در این صورت زوجه می تواند لیستی از اموال مرد را به اجرای ثبت ببرد و حکم توقیف اموال را دریافت کند. به موجب این حکم تمامی اموال مرد به جز مستثنیات دین توقیف می شود . منظور از مستثنیات دین اموالی است که در صورت توقیف ، مرد برای زندگی و امرار معاش به سختی و اعسار می افتد. پس از توقیف اموال مرد ، زن باید به سرعت از طریق دادگاه به دریافت مهریه اقدام کند در غیر این صورت مرد می تواند حکم توقیف اموال را ملغی کند. پس از انکه اموال توقیف شد اگر مرد باز از دادن مهریه خودداری کرد زن، دادگاه از طریق مزایده اموال را به فروش می گذارد و مهریه زن را پرداخت می کند.

نکته : برای دریافت حکم توقیف اموال زن باید تامین مناسب به دادگاه بدهد. تعیین مقرر شده برای این مورد 5/3 کلیه سکه های مورد مطالبه است.

در پاسخ به سوال فوق باید گفت ، می توان مهریه را به صورت یکجا دریافت کرد و در حقیقت ، باید به صورت یکجا پرداخت شود مگر آنکه مرد اعلام اعسار کند.

4.3/5 - (101 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.