چگونه می توان هم طلاق گرفت هم مهریه

چگونه می توان هم طلاق گرفت هم مهریه ؟

یکی از شلوغ ترین مراجعه قضایی و دادگاه ها که امروزه مملوء از پرونده های مختلف است ، دادگاه خانواده می باشد. این دادگاه برای رسیدگی به انواع مشکلات خانواده صلاحیت دارد که یکی از آن ثبت درخواست طلاق و رسیدگی به آن می باشد. متاسفانه بیشتر پرونده های این مرجع قضایی مربوط به درخواست و صدور حکم طلاق می باشد که از مشکلات جامعه نشئت می گیرد. درخواست طلاق از طرف زن و مرد با ابهامات زیادی همراه است. برای مثال این سوال که چگونه می توان هم طلاق گرفت هم مهریه یکی از مهم ترین سوالاتی است که در زمان درخواست طلاق برای زوجه به وجود می آید .

اگر نمی دانید که چگونه می توان هم طلاق گرفت هم مهریه این مطلب را از دست ندهید چرا که در این مطلب به طور کامل به ان می پردازیم. همچنین شما می توانید برای کسب اطلاعات دقیق و قانونی در مورد شرایط خود با گروه آوای وکیل تماس بگیرید و به مشاوره حقوقی بپردازید.

چگونه می توان هم طلاق گرفت هم مهریه

چگونه می توان هم طلاق گرفت هم مهریه را دریافت کرد ؟

راه های مختلفی برای گرفتن حکم طلاق وجود دارد ولی همه ی آن ها این امکان را به شما نمی دهد که هم حکم طلاق را دریافت نمایید و هم مهریه را مطالبه و دریافت کنید. تضمینی ترین راهی که می توان هم طلاق گرفت و مهریه را دریافت نمود از طریق طلاق غیر توافقی می باشد که در ادامه بدان می پردازیم.

از طریق طلاق غیر توافقی چگونه می توان هم طلاق گرفت هم مهریه ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که اگر موفق به دریافت حکم طلاق یکطرفه شوید در این صورت بدون مشکل می توانید مهریه خود را به طور کامل دریافت کنید. اگر دادگاه بدون توافق قانع گردد که حکم طلاق را صادر نماید در این صورت زوج نیز مکلف به پرداخت مهریه می گردد.

راه های گرفتن طلاق یکطرفه و مهریه به صورت همزمان به این شرح می باشد :

عدم پرداخت نفقه از جانب مرد

در قانون مدنی ذکر شده است که اگر مرد نفقه زن خود را پرداخت نکند دادگاه زن را وکیل در مطلقه ساختن خود می کند و همین پاسخ به این سوال است که چگونه می توان هم طلاق گرفت هم مهریه . شرایط اقدام از طریق این راه به این شرح می باشد :

  • این حق وجود دارد که زن به دادگاه خانواده مراجعه کرده  و درخواست نفقه کند .
  • دادگاه در ابتدا مرد را محکوم به پرداخت مهریه می کند و اگر باز مرد از پرداخت نفقه امتناع ورزید دادگاه زن را در دریافت حکم طلاق و مطلقه ساختن خویش وکیل می کند.
  • اینکه از این طریق چگونه می توان هم طلاق گرفت هم مهریه بسته به اثبات آن دارد و شما برای اقدام از این طریق باید مدارک مستند و معتبری مبنی بر عدم دریافت نفقه در اختیار داشته باشید.

چگونه می توان هم طلاق گرفت هم مهریه

گرفتن طلاق و مهریه از طریق شروط مندرج در عقد نامه

یکی دیگر از راه هایی که در پاسخ به این سوال که چگونه می توان هم طلاق گرفت هم مهریه مطرح می شود در ماده 1119 قانون مدنی ذکر گردیده است :

  • به طور کلی در عقد نامه شروطی ذکر می گردد و اگر هر یک از طرفین این شروط را رعایت نکند این امکان وجود دارد که طرف دیگر بتواند به صورت یکطرفه اقدام به دریافت حکم طلاق کند.
  • از مصادیق مثال های این ماده ، شرط عدم غیبت طولانی یا عدم اتخاذ همسر دیگر است و اگر زوج این شروط یا هر شرط دیگری را رعایت نکند ، زوجه می تواند هم حکم طلاق را بگیرد و هم مهریه را دریافت نماید.
  • این شروط حتما باید در عقد نامه نوشته شده باشد .
  • شما باید احراز شدن شرایط مخالف با شروط ذکر شده در عقد نامه را به نحوی به دادگاه اثبات نمایید که برای اینکار بهتر است از وکیل مربوطه استفاده نمایید.

و در نهایت مهم ترین راه برای پاسخ به این سوال که چگونه می توان هم طلاق گرفت هم مهریه در ادامه توضیح داده می شود.

احراز شرایط اعسار برای زن

این راه نیاز به ذکر شدن شرط خاصی در عقد نامه ندارد و در هر زمانی که به وجود بیاید زن می تواند از طریق اثبات آن به دادگاه حکم طلاق را دریافت نماید. اگر نمی دانید چگونه می توان هم طلاق گرفت هم مهریه ، ماده 1130 قانون مدنی را مطالعه نمایید :

در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی می‌تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند. چنانچه عسر و حرج مذکور در محکمه ثابت شود، دادگاه می‌تواند زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسر نباشد زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده می‌شود.

چگونه می توان هم طلاق گرفت هم مهریه

اینکه چگونه می توان هم طلاق گرفت هم مهریه دریافت کرد بسته به اثبات شرایط اعسار می باشد :

در تبصره ی این ماده اعسار و سختی زن به این صورت تعریف شده است ( : عسر و حرج موضوع این ماده عبارت است از به وجود آمدن وضعیتی که ادامه‌ی زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد . مصادیق عسر و حرج که در قانون نیز ذکر شده است به این شرح می باشد :

  • ۱- ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت شش ماه متوالی و یا نه ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه.
  • ۲- اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلا وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است.
  • ۳- محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر.
  • ۴- ضرب و شتم یا هرگونه سوءرفتار مستمر زوج که عرفاً با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد.
  • ۵- ابتلای زوج به بیماری‌های صعب‌العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه‌ی صعب‌العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید.

شایان ذکر است هر شرایط دیگری که عرصه زندگی را بر زوجه تنگ نماید و امکان ادامه ی زندگی را برای زوجه سخت کند ، در صورت تشخیص و تایید دادگاه امکان دریافت حکم طلاق را ممکن می سازد.

در این مطلب به طور کامل به این سوال که چگونه می توان هم طلاق گرفت هم مهریه را دریافت کرد پاسخ دادیم. از طریق راه های فوق این امکان برای شما میسر می گردد که البته سختی های مربوط به خود را دارد که نیاز به وکیل مربوطه را شدید تر می کند.

شایان ذکر است توافق میان طرفین نیز این موضوع را امکان پذیر می کند ، اما از آنجا که معمولا زوج به پرداخت مهریه و طلاق گرفتن به طور همزمان رضایت نمی دهد راه های بالا مناسب تر است تا بتوان هم طلاق گرفت و هم مهریه دریافت کرد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره حقوقی با وکیل طلاق با سایت حقوقی آوای وکیل تماس بگیرید.

گروه حقوقی عدل و حق با سابقه ممتاز در زمینه پرونده های خانواده و طلاق به شما در حل مشکلات حقوقیتان کمک می کند.

آِیا امکان گرفتن طلاق و مهریه به طور همزمان وجود دارد ؟

گرفتن مهریه و حکم طلاق ارتباطی با همدیگر ندارند و اگر بخشش مهریه صورت می گیرد در طلا توافقی با اراده طرفین است پس امکان دریافت همزمان مهریه وجود دارد مگر اینکه طرفین به نحو دیگری تراضی کنند.

از چه طریقی می تواند هم طلاق گرفت و هم مهریه ؟

اگر بتوانید حکم طلاق را به صورت یکطرفه دریافت کنید مرد مکلف به پرداخت مهریه نیز می شود.

گرفتن مهریه و طلاق به طور همزمان چقرد طول می کشد ؟

در این راه گرفتن مهریه و طلاق ، زمان تا حد زیادی بستگی به شرایط شما دارد و ممکن است سریع به نتیجه برسد یا مدت ها به طول بیانجامد.

4.3/5 - (44 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.