جلسات مشاوره طلاق توافقی

طلاق در جوامع امروزی ذهن زوجین بسیاری را درگیر خود کرده است. در حقیقت ممکن است مشکلات زندگی ،طرفین ازدواج را به سمت جدایی سوق دهد و در نهایت کار آن ها را به طلاق بکشاند. هم در شرع اسلام و هم در قانون کشور از این امر حمایاتی صورت گرفته است. درست است که در نظام حقوقی ما طلاق امر قانونی شناسایی شده است اما هم در قانون و هم در دستگاه های قضایی سعی می شود تا حد امکان از جدایی طرفین جلوگیری به عمل آورده شود. در طلاق غیر توافقی ، قاضی راحت تر  میتواند برای طلاق مانع ایجاد کند. اما در طلاق توافقی که طرفین رضایت کامل دارند ، الزام به انجام تشریفات طلاق راه محاکم برای جلوگیری از جدایی زوجین است. یکی از تشریفات طلاق توافقی ، سوق دادن طرفین طلاق به سوی جلسات مشاوره طلاق توافقی است که در این مقاله بیشتر بدان می پردازیم.

مراحل طلاق توافقی

در ابتدا یکی از طرفین درخواست طلاق رو به محکمه ذی صلاح ارائه می دهد. در دادگاه و در محضر قاضی زوجین اعلام توافقی بودن طلاق می کنند. البته قاضی در آنجا سوال و جواب هایی در مورد زندگی و علت اختلاف انجام می دهد اما در نهایت آن هارا به انجام داوری و گذراندن جلسات مشاوره طلاق توافقی به عنوان تشریفات طلاق می فرستد.

در داوری فرد معتمد از جانب زوجین انتخاب می شود. معتمدین و نزدیکان زوجین به پا در میانی و ایجاد صلح و سازش میان طرفین رو میاورند و برای احیا کردن زندگی مشترک زوجین تلاش می کنند. در نهایت اگر این تلاش ها به نتیجه مطلوب نرسد ، باید گزارش این افراد مبنی بر عدم امکان ایجاد صلح و سازش به دادگاه ارائه شود. به موجب ماده ی  27 قانون حمایت از خانواده : در كليه موارد درخواست طلاق، به جز طلاق توافقي، اه دادگ بايد به منظور ايجاد صلح و سازش موضوع را به داوري ارجاع كند. دادگاه در اين موارد بايد با توجه به نظر داوران رأي صادر و چنانچه آن را نپذيرد، نظريه داوران را با ذكر دليل رد كند. در ماده ی 28 نیز ذکر شده است که اقارب طرفین طلاق باید حداقل سی سال داشته باشند و با مسائل شرعی و خانوادگی آشناییت داشته باشند.

در حین داوری طرفین به رفتن به جلسات مشاوره طلاق توافقی نیز سوق داده می شوند. در این جلسات مشاور و روانشناس معتمد دادگاه خانواده سعی در ایجاد صلح می کند و به حل مشکلات زوجین می پردازد. اگر نظر مشاور و روانشناس نیز مبنی بر عدم امکان صلح و سازش باشد ، این مورد را در طی یک گزارش به دادگاه اعلام می کند و پس از آن دادگاه اقدام به صدور حکم طلاق می کند . با صدور این حکم زوجین با مراجعه به یکی از دقاتر ثبت طلاق ، جدایی خود را ثبت قانونی می کنند.

  • مدت زمان طی کردن این مراحل بسته به نوع و شرایط پرونده از یک هفته الی بیست روز متغیر است.
  • دادگاه پیش از صدور حکم طلاق از زوجین می پرسد که آیا برای حضانت فرزندان ، مهریه و اجرت المثل ایام زوجین نیز توافق دارند یا خیر. از انجا که طلاق توافقی است در این موارد از پیش میان طرفین مذاکره انجام شده است. اگر دادگاه تشخیص دهد که که زوجین بر سر این موارد با یکدیگر جدال دارند ممکن است روند طلاق را طولانی تر کند. در هر صورت پیش از صدور حکم طلاق باید در مورد تمامی حقوق زن و حق حضانت فرزندان تعیین تکلیف شود.
  • دادگاه خانواده ی محل سکونت در صلاحیت دادرسی به درخواست طلاق قرار دارد.
  • وکلا طرفین طلاق میتوانند تمامی مراحل فوق را بدون نیاز به حضور زوجین طی کنند.
  • گواهی عدم بارداری برای گرفتن حکم طلاق لازم است. اگر زوجه باردار باشد و این موضوع را از همسر خود پنهان کند و با توسل به اسناد جعلی بخواهد طلاق بگیرد مورد مجازات قرار می گیرد.
  • اگر زوجه در هنگام طلاق باردار باشد ولی باز زوجین برای طلاق توافق داشته باشند دادگاه حکم طلاق را صادر می کند اما مرد را محکوم به پرداخت نفقه ی زوجه تا زمان وضع حمل وی میکند.
  • بدون صادر شدن حکم طلاق از جانب دادگاه امکان مراجعه به دادگاه و ثبت رسمی طلاق نیست
  • پس از صدور گواهی عدم سازش و حکم طلاق ،  گواهی مذکور تا سه ماه اعتبار دارد و طرفین در این مدت باید برای ثبت طلاق به دفترخانه مراجعه کنند.

برای اگاهی از نحوه ی برگزاری جلسات مشاوره طلاق توافقی ادامه ی این مقاله را از دست ندهید.

 

جلسات مشاوره طلاق توافقی

جلسات مشاوره طلاق توافقی

به موجب ماده ی 25 قانون حمایت از خانواده :

“درصورتي كه زوجين متقاضي طلاق توافقي باشند، دادگاه بايد موضوع را به مركز مشاوره خانواده ارجاع دهد. در اين موارد طرفين ميتوانند تقاضاي طلاق توافقي را از ابتداء در مراكز مذكور مطرح كنند. در صورت عدم انصراف متقاضي از طلاق، مركز مشاوره خانواده موضوع را با مشخص كردن موارد توافق جهت اتخاذ تصميم نهائي به دادگاه منعكس ميكند .”

پس به موجب این ماده ، انجام مشاوره الزامی است و زوجین بدون حضور در جلسات مذکور نمی توانند از دادگاه حکم  طلاق بگیرند. در این جلسه مشاور معتمد دادگاه به ایجاد صلح و سازش میان طرفین می پردازد. همچنین مشاور با انجام پرسش و پاسخ به حل مشکلات طرفین می پردازد. سوالات مشاور طلاق توافقی متنوع است و در نهایت در مورد علت عدم سازگاری میان طرفین است. اگر با وجود انجام مشاوره باز هم میان طرفین صلح ایجاد نشد ، مشاور گزارشی از روند جلسات مشاوره طلاق توافقی  و همچنین نتیجه ی آن به دادگاه ارائه می کند. دادگاه در نهایت با برسی گزارش مشاوره و داوری ، اقدام به تصمیم گیری می کند.

تعداد جلسات مشاوره طلاق توافقی معمولا از 1 الی 5 جلسه متغیر است و با توجه به نظر به مشاور ممکن است بیشتر نیز باشد.

فوقا ذکر کردیم که وکیل تمامی مراحل طلاق توافقی را میتواند طی کند . ممکن است سوالی مطرح شود مبنی بر اینکه با وجود الزام حضور طرفین در جلسات مشاوره طلاق توافقی ، چگونه نیازی به حضور آنها در این جلسات نیست ؟

درست است که قانون انجام جلسات مشاوره طلاق توافقی را واجب دانسته است اما راه های کاملا قانونی است که نیازی به حضور طرفین نباشد.

اگر یکی از طرفین امکان حضور در جلسات را نداشته  باشند وکیل آن ها می تواند با ارائه ی گواهی مبنی بر عدم امکان حضور ، به جای آنها در جلسات شرکت کنند. این عدم امکان حضور ممکن است به دلیل مشکلات روحی ، جسمی و سایر مشکلات از این قبیل باشد که در این صورت وکیل با ارائه ی گواهی معتبر به جای موکل خود در جلسات مشاوره طلاق توافقی حضور به عمل می آورد.

همچنین در شعب دادگاه خانواده در تهران ممکن است تقاضا ی طلاق یک طرفه که نیازی به مشاوره ندارد در ذیل محاکم ذی صلاح برای رسیدگی به طلاق توافقی برسی شود. در صورتی که یکی از طرفین نخواهد در جلسات مشاوره طلاق توافقی شرکت کند . در این صورت درخواست طلاق از جانب یکی از طرفین ثبت می شود که در این صورت نیازی به حضور در جلسات مشاوره طلاق توافقی نیست ،و به علت توافق طرفین بر سر طلاق، این نوع جدایی در زمره ی طلاق توافقی به شمار می رود. البته در صورتی که یکی از طرفین از حضور در جلسات مشاوره طلاق توافقی خودداری کند وکیل او به جای او حضور می یابد و در نهایت گزارش مبنی بر اظهارات وکیل تنطیم می شود و رای دادگاه نیز مبنی بر بیانات وکیل وی صادر می شود.

در نهایت مطابق ادعای فوق نیازی به حضور طرفین در طلاق توافقی نیست و زوجین فقط برای امضای وکالتنامه در طلاق باید به وکیل خود مراجعه کنند.

پس از انجام مشاوره ی مذکور طرفین باید به دفترخانه مراجعه کرده و گواهی عدم سازش را تسلیم نمایند. مطابق ماده ی 35 قانون حمایت از خانواده اگر زوجین طی یک هفته برای جاری شدن صیغه ی طلاق به دادگاه مراجعه نکنند دفترخانه اخطاریه صادر می کند و به زوجین اعلام میدارد که برای جاری شدن صیغه ی طلاق به دفترخانه مراجعه کنند. اگر زوج در دفترخانه حضور به عمل نیاورد زن نمیتواند اقدام به ثبت طلاق و جاری شدن صیغه ی طلاق بپردازد مگر آنکه از طرف مرد حق طلاق داشته باشد. اگر زوجه در دادگاه حضور به عمل نیاورد مرد میتواند به تنهایی اقدام به ثبت کردن طلاق بکند و صیغه ی طلاق را جاری کند و پس از جاری شدن صیغه طلاق ، آن را به اطلاع زن برساند.

طلاق توافقی ارزان

هزینه ی طلاق توافقی در کل مربوط به پرداخت هزینه ی دادرسی و همچنین پرداخت هزینه جلسات مشاوره طلاق توافقی خواهد بود. در صورتی که طرفین نیاز به توسل به وکیل طلاق را نیز داشته باشند پرداخت حق الوکاله نیز از هزینه های طلاق توافقی محسوب می شود. ممکن است به علت آنکه به دنبال طلاق توافقی هستید از گرفتن وکیل خود داری کنید . اما لازم به ذکر است حضور وکیل میتواند سرعت گرفتن طلاق توافقی را افزایش دهد و از حضور شما در محیط پر تنش دادگاه نیز جلوگیری به عمل بیاورد. اگر نگران هزینه های مربوط به گرفتن وکیل طلاق هستید نیازی به نگرانی نیست. سایت آوای وکیل با ارائه ی انواع خدمات حقوقی از جمله طلاق به شما در گرفتن طلاق توافقی ارزان یاری می رساند.

گواهی عدم سازش تا چند وقت اعتبار دارد؟

تا سه ماه اعتبار دارد و پس از آن از اعتبار ساقط می شود

تعداد جلسات مشاوره طلاق توافقی چقدر است؟

از 1 تا 5 جلسع متغیر است و ممکن است بسته به نظر مشاور بیشتر نیز شود.

شرایط افراد برای داوری باید به چه صورت باشد؟

حداقل سی سال داشته باشند و با مسائل شرعی و خانوادگی آشنایی داشته باشند.

آیا در زمان بارداری زن نیز میتوان طلاق گرفت ؟

اگر دو طرف از بارداری زن اطلاع داشته باشند و باز طالب جدایی باشند ، مانعی برای صدور حکم طلاق وجود ندارد.

4.6/5 - (103 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.