مرد تا چه مدت می تواند طلاق ندهد

مرد تا چه مدت می تواند طلاق ندهد ؟

طلاق همیشه یکی از سخت ترین وقایع زندگی هر کسی به شمار رفته است چرا که نه تنها از نظر روحی افراد بسیار تحت فشار قرار می دهد بلکه روند صدور و دریافت حکم طلاق نیز دشواری های مربوط به خود را دارد که بدون شک آن را در میان دشوار ترین مشکلات زندگی هر کسی قرار می دهد. در این زمان است سوالات متعددی در ذهن افراد به وجود می آید که یکی از آن مربوط به این است که مرد تا چه مدت می تواند طلاق ندهد ؟ 

در جامعه ما به علت قوانینی که در گذشته وجود داشته است چنین جا افتاده است که اگر مرد نخواهد طلاق بدهد ، زن نیز نمی تواند طلاق خود را از دادگاه بگیرد یا اگر هم بگیرد زمان زیادی به طول می انجامد ما در این مطلب همراه شماییم تا این سوال را برسی کنیم که مرد تا چه مدت می تواند طلاق ندهد. برای دریافت پاسخ این سوال با ما در این مطلب همراه باشید و به کسب اطلاعات لازم بپردازید.

خوب است بدانید که شما می توانید از طریق انجام  مشاوره حقوقی طلاق نیز می توانید به سوال های خود مبنی بر روند صدور حکم طلاق و ثبت آن نیز بپردازید حتی می توانید از مشاوره حقوقی تلفنی بهره مند گردید بدین منظور کافیست با گروه حقوقی آوای وکیل تماس بگیرید.

مرد تا چه زمان می تواند طلاق ندهد

آیا مرد می تواند طلاق ندهد ؟

در گذشته اگر مرد تمایلی به طلاق نداشت زن نیز به سختی می توانست این حکم را دریافت کند و حتی در موارد بسیاری این امر غیر ممکن بود. اما به موجب تغییر قوانینی که در قانون مدنی داشته ایم ، زن ها نیز می توانند به دریافت حکم طلاق نیز بپردازند و دادگاه نیز در صورت احراز شدن شرایط باید این حکم را صادر نماید.

در نتیجه در پاسخ به این سوال که آیا مرد می تواند طلاق ندهد باید گفت که خیر ! در صورتی که برای دادگاه احراز شود که زندگی با همسر شما مشقت و سختی به همراه دارد حکم طلاق را صادر می کند و مرد نمی تواند از اجرای این حکم جلوگیری کند. اما مدت زمان اجرای این حکم بدون شک همچنان برای شما نگرانی های زیادی ایجاد کرده است که در ادامه این مدت زمان را به طور کامل در ادامه شرح می دهیم.

مرد تا چه زمان می تواند از صدور حکم طلاق جلوگیری کند ؟

پاسخ این سوال به زمانی بر می گردد که هنوز گواهی عدم سازش یا حکم طلاق از طرف دادگاه صادر نشده است. وقتی مرد تمایلی به طلاق دادن ندارد ، نوع طلاق غیر توافقی تلقی می شود که تنها در صورت احراز شرایط موجود در قانون مدنی ، حکم طلاق صادر می شود. این شرایط در قوانین مدنی ما به این صورت آمده است :

در صورتی که وضع زندگی به گونه ای باشد که زن برای ادامه آن دچار عسر و حرج یا مشقت و سختی شود ، دادگاه حکم طلاق را صادر می کند. برخی از مصادیق عسر و حرج در قانون به این صورت آمده است :

  • 1.ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت شش ماه متوالی و یا نه ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه.
  • 2. اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلا وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است.
  • 3.- محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر.
  • 4.ضرب و شتم یا هرگونه سوءرفتار مستمر زوج که عرفاً با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد.
  • 5.- ابتلای زوج به بیماری‌های صعب‌العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه‌ی صعب‌العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید.

در نظر داشته باشید که این شرایط به صورت مصداقی تعیین شده است و در صورت احراز شرایط دیگر نیز زن می تواند با اثبات آن حکم طلاق را دریافت. در این زمان ، مرد نمی تواند طلاق ندهد و حکم طلاق صادر شده و زوجه می تواند با مراجعه به دفاتر ثبت طلاق اقدام به اجرای صیغه طلاق و ثبت جدایی نماید. به تیع چون مرد در چنین مواقعی نمی تواند از صدور حکم طلاق جلوگیری کند این سوال که مرد تا چه مدت می تواند طلاق ندهد نیز بی معنی می شود.

یکی دیگر از سوال هایی که در مورد مدت زمان طلاق ندادن مرد مطرح می شود این است که برای ثبت مرد تا چه زمانی می تواند از اجرای صیغه طلاق جلوگیری کند. در قسمت دوم این مطلب به این سوال می پردازیم.

مرد تا چه مدت می تواند طلاق ندهد

مرد تا چه مدت می توان طلاق ندهد ؟ (ثبت طلاق)

آنچه در قانون ما آمده است چنین تصریح دارد که مرد بدون حضور زن می تواند طلاق را ثبت کند اما زن برای ثبت طلاق به امضا همسر خود نیاز دارد. البته این تصریح قانونی به این معنی نیست که تا زمانی که مرد نیاید زن نمی تواند طلاق را ثبت کند. چرا که قانون برای حضور مرد مهلت تعیین کرده است و چناچه مرد در مهلت تعیین شده حضور پیدا نکند و عذر موجهی نیز نداشته باشد ، زوجه می تواند این طلاق را به صورت غیابی ثبت نماید.

بر اساس قانون پس از صدور حکم طلاق و ابلاغ آن ، ظرف یک هفته زوجین باید برای اجرای حکم در دفتر خانه حضور پیدا کنند. در صورتی که مرد از حضور در دفتر خانه امتناع ورزد ، دفتر خانه اورا برای اجرای حکم طلاق احضار می کند.

در صورت حضور او حکم اجرا می شود. در صورتی که حضور پیدا نکند و عذر موجهی هم نداشته باشد، دفتر خانه بدون حضور مرد صیغه طلاق را جاری می کند و به مرد ابلاغ می نماید. که مدت زمان آن بسته به پیگیری شما می تواند طولانی یا کوتاه تر باشد. اما در هر صورت با صدور حکم طلاق مرد مدت زمان زیادی نمی تواند طلاق ندهد.

امیدواریم به پاسخ سوال خود مبنی بر این مرد تا چه مدت می تواند طلاق ندهد پاسخ داده باشیم. شما می توانید برا کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

آیا مرد می تواند زن را طلاق ندهد ؟

خیر در صورتی که حکم طلاق صادر شود مرد نمی تواند از اجرای طلاق جلوگیری نماید.

آیا مرد می تواند مدت زمان صدور کم را طولانی تر کند ؟

اگر مرد تمایلی به طلاق نداشته باشد در این صورت طلاق غیر توافقی می شود که مدت زمان بیشتری طول می کشد.

مدت زمان دریافت طلاق بدون حضور مرد چقدر می باشد ؟

این مدت زمان بر اساس شرایط پرونده می تواند متفاوت باشد.

4.4/5 - (40 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.