طلاق توافقی بدون مشاوره

اگر زوجینی قصد گرفتن طلاق دارند باید بدانند که طلاق و روند گرفتن آن از تشریفاتی برخوردار است. این تشریفات بدین علت است که بالا بودن آمار طلاق در هر جامعه ای از معایب آن جامعه محسوب می شود. به همین منظور بر عکس عقد نکاح که به سرعت و بدون اتلاف وقت انجام می شود ، جدایی و گرفتن حق طلاق با تشریفات و مراحل مختلفی همراه است که طرفین برای گرفتن حکم طلاق مجور به طی کردن آن هستند. در قانون حمایت از خانواده ذکر شده است که هیچ زوجی با مراجعه ی مستقیم به دفترخانه نمیتوانند طلاق را ثبت کنند و حتما برای ثبت طلاق باید با توسل به گواهی عدم سازش اقدام کرد. در طلاق گواهی عدم سازش از جانب دادگاه خانواده صادر می شود و دریافت منوط به طی کردن مراحل مشخص شده توسط قانون است. یکی از این مراحل شرکت زوجین در جلسات مشاوره طلاق است که در سال های اخیر اجباری شده است و بدون آن حکم طلاق و یا گواهی عدم سازش صادر نمی شود. اما بسیاری از طرفین به منظور سرعت بخشیدن به جدایی و جلوگیری از اتلاف وقت به گرفتن طلاق توافقی بدون مشاوره تمایل دارند. ممکن است درظاهر این امر غیر ممکن باشد ولی راه های قانونی وجود دارد تا طلاق توافقی شما بدون مشاوره انجام بگیرد که این کار از طریق وکیل میسر می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد این مقاله را از دست ندهید.

مراحل طلاق توافقی

اگر شما به دنبال طلاق فوری و ارزان هستید ، طلاق توافقی بهترین گزینه است. در این نوع از جدایی طلاق با رضایت طرفین صورت می گیرد که به همین علت مقدار تنش و جدال همچنین اسیب های روحی به اشخاص کمتر است. همچنین طلاق توافقی به علت رضایت طرفین در سرعت بیشتری انجام می شود و هزینه های آن نیز کمتر است.

در طلاق توافقی بدون مشاوره ، ابتدا باید درخواست طلاق یک طرفه به شعبه دادگاه خانواده محل سکونت ارائه شود. پس از ارائه ی این درخواست دادگاه برای حضور طرفین در محضر قاضی زمان تعیین میکند. پس از برگزاری این جلسه دادگاه به پرسیدن سوال هایی مبنی بر علت طلاق ، توافقی بودن یا نبودن طلاق و سایر این موارد می پردازد . در اینجا اظهارات شما برای اینکه طلاق توافقی تعیین شود اهمیت دارد. اگر طلاق غیر توافقی شناخته شود نیاز به مراجعه به مشاوره طلاق توافقی نیست ولی در هر حال زمان گرفتن حکم طلاق بسیار طولانی می شود. پس اگر به دنبال طلاق توافقی بدون مشاوره هستید در بیان اظهارات خود دقت کنید. در مرحله ی بعدی شما باید به انجام داوری و مشاوره بپردازید . در مورد مشاوره و نحوه انجام طلاق توافقی بدون مشاوره در ادامه به تفصیل توضیح می دهیم.

داوری یکی از مراحلی است که گزارش آن در سرعت تاثیر بسیاری دارد ولی انجام آن چندان دشوار نیست . در ماده ی 27 قانون حمایت از خانواده چنین نوشته است :

در كليه موارد درخواست طلاق، به جز طلاق توافقي، اه دادگ بايد به منظور ايجاد صلح و سازش موضوع را به داوري ارجاع كند. دادگاه در اين موارد بايد با توجه به نظر داوران رأي صادر و چنانچه آن را نپذيرد، نظريه داوران را با ذكر دليل رد كند .

در ماده ی بعدی این قانون در مورد افراد واجد شرایط برای داوری توضیح داده است. این افراد از اقارب زوجین بوده و با نظر آن ها انتخاب می شوند و باید با مسائل شرعی و خانوادگی نیز آشنایی داشته باشند.

در موازات داوری اشخاص به انجام مشاوره ی امور خانواده نیز ارجاع داده می شوند . در ادامه به توضیح این جلسات و نحوه ی گرفتن طلاق توافقی بدون مشاوره می پردازیم.

 

طلاق توافقی بدون مشاوره

به موجب ماده ی 25 قانون حمایت از خانواده پیش از صدور حکم طلاق طرفین باید به مشاوره مراجعه کنند .کارشناس و مشاوران از افراد معتمد قوه ی قضاییه هستند و تشکیل مراکز مشاوره توسط قوه ی قضایی صورت گرفته است. در ماده ی مذکور قانون حمایت از خانواده چنین نوشته شده است:

“درصورتي كه زوجين متقاضي طلاق توافقي باشند، دادگاه بايد موضوع را به مركز مشاوره خانواده ارجاع دهد.در این موارد موارد طرفين مي توانند تقاضاي طلاق توافقي را از ابتداء در مراكز مذكور مطرح كنند. ”

در صورت عـدم انصراف متقاضي از طلاق، مركز مشاوره خانواده موضوع را با مشخص كردن موارد توافق جهت اتخاذ تصميم نهائي به دادگاه منعكس مي كند.”

این جلسات به قصد سازش و ایجاد صلح میان طرفین تشکیل می شود. همانطور که در مقدمه ذکر شد جوامع سعی میکنند تا حد امکان برای صدور حکم طلاق و صدور گواهی عدم سازش مانع تراشی کنند. دادگاه نیز سعی می کند با تشکیل این جلسات طرفین را از ایجاد طلاق منصرف کند و به زندگی مشترم خود بازگرداند . هرچند که ممکن است بازگشت به زندگی غیرممکن باشد اما دادگاه به موجب قانون باید مراحل طلاق توافقی را انجام دهد.

همانطور که ذکر شد با اینکه حضور در جلسات مشاوره الزامی است اما وکیل میتواند به جای موکل خود حضور یابد و در حقیقت طلاق توافقی بدون مشاوره انجام شود .

 

عذر موجه برای عدم حضور یکی از راه هایی است که با توسل به آن می توان طلاق توافقی بدون مشاوره انجام داد و از حضور در جلسات مشاوره سر باز زد. اگر یکی از طرفین به علت مشکلی اعم از روحی ، جسمی و غیره نتواند در جلسه مشاوره شرکت کند عذر او موجه خواهد بود. در این زمان وکیل طرف با در دست داشتن گواهی معتبر مبنی بر عدم امکان حضور موکل وی ، به جای او در جلسات شرکت می کند. در این مواقع کارشناس و مشاور امور خانواده با توجه به اظهارات و بیانیه های وکیل طلاق اقدام به صدور حکم  می کند. به همین منظور نیز به شما پیشنهاد می شود در طلاق توافقی با وکیل اقدامات لازم را انجام دهید. در صورتی که تمایل به حضور در هیچ کدام از مراحل طلاق نداشته باشید وکیل طلاق میتواند به نمایندگی از شما همه ی مراحل را طی کند.

راه دیگر گرفتن طلاق توافقی بدون مشاوره از طریق درخواست طلاق یک طرفه است. در حقیقت در این روش از جانب زن یا مرد درخواست طلاق داده می شود و در دادگاه طلاق یک طرفه به طلاق توافقی تبدیل می شود و در تهران در این نوع طلاق های نیازی به مشاوره نیست . در نهایت رای دادگاه با توجه به توافق طرفین و یا توافق آنها صادر می شود.  بهتر است برای اقدام در این مورد از طریق وکیل طلاق اقدام کنید تا طلاق توافقی بدون مشاوره انجام دهید.

طلاق توافقی بدون مشاوره

راه دیگر که راه آخر محسوب می شود توسل به وکالتنامه ی طلاق است. از این طریق نیز میتوانید طلاق توافقی بدون مشاوره انجام دهید. هرچند که با توسل به حق طلاق نوع جدایی توافقی تلقی نمی شود اما در حقیقت دادن حق طلاق به این معنی است که مرد در صورت خواست زن مبنی بر طلاق ، با وی توافق دارد. در این روش طلاق در هیچ مرحله ای نیاز به حضور زوج  نیست و زوجه به تنهایی میتواند حکم طلاق را دریافت کند. اگر زوجه نیز وکیل داشته باشد نیاز به حضور وی نیز نیست.

در نهایت پس از صدور گواهی عدم سازش و صدور حکم طلاق طرفین یا وکلای آنها با مراجعه به دفاتر ثبت طلاق اقدام به جاری شدن صیغه ی طلاق میکنند. اگر زوجه حضور نیابد مرد یا وکیل وی اقدام به ثبت طلاق و جاری شدن صیغه ی طلاق می کند و در نهایت این مورد را به زن اطلاع میدهد. اما اگر زوج یا وکیل وی حضور نیابد زن به تنهایی نمیتواند طلاق را ثبت نهایی کند.

  • ممکن است گرفتن طلاق توافقی بدون مشاوره کمی بیشتر طول بکشد ولی معمولا زمان آن زیاد طولانی نمی شود.
  • تنها جایی که نیاز به حضور زوج است در زمان گرفتن گواهی عدم بارداری است.
  • اگر زن باردار باشد ولی طرفین همچنان بر سر طلاق موافق باشند حکم طلاق صادر می شود و باردار بودن زن مانعی برای صدور حکم نمی باشد.
  • قاضی پیش از صدور حکم طلاق مکلف است برای مهریه ، اجرت المثل ایام زوجیت و حضانت فرزندان تعیین تکلیف کند . همچنین در صورت بخشش مهریه یا پرداخت مهریه مستلزم ثبت قانونی آن است.

طلاق توافقی فوری و ارزان

این بدیهی است هر شخصی برای طلاق هم به زمان آن و هم به هزینه های آن توجه می کند. اگر به هر دلیلی به وکیل نیز نیاز داشته باشید هزینه های مربوط به وکالت نیز به یکی از دغدغه های شما نیز تبدیل می شود. به همین علت طلاق فوری ارزان برای شما به یک راه مناسب تبدیل می شود. سایت آوای وکیل و تیم حقوقی آن با ارائه ی بهترین وکیل طلاق توافقی به شما کمک میکند.

در زمان طلاق شما قطعا با چالش های روحی مواجه می شوید به همین علت تا حد امکان سعی می کنید تا تعداد حضور شما کم باشد و حکم طلاق نیز در سریع ترین زمان دریافت شود. شما با توسل به وکیل طلاق توافقی نیاز به حضور در هیچ کدام از مراحل طلاق ندارید. از آنجا که شما به یک فرد متخصص نیز متوسل شدید ، می توانید اطمینان یابید در سریع ترین زمان حکم جدایی را دریافت می کنید. برای دریافت حکم طلاق توافقی بدون مشاوره و بدون هر گونه اتلاف وقت به سایت آوای وکیل مراجعه کنید.

داوری چیست؟

تلاشی که اقارب برای ایجاد صلح و سازش میان طرفین میکنند .

در طلاق توافقی تکلیف مهریه و حضانت فرزندان چه می شود ؟

قاضی پیش از صدور حکم طلاق به تعیین تکلیف برای مهریه و حضانت فرزندان می پردازد.

طلاق توافقی چه مقدار طول می کشد؟

اگر توسط فرد غیر متخصص باشد شاید یک ماه به درازا بکشد اما به توسل به وکیل یک هفته الی بیست روز.

4.5/5 - (103 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.