الزام به تنظیم سند خودرو

الزام به تنظیم سند خودرو چگونه است؟

همانطور که می‌دانید، یکی از معتبرترین و قاطع ترین دلایل برای اثبات مالکیت هرنوع مالی سند مالکیت آن می باشد. بر اساس ماده ۳۳۸ قانون مدنی به محض منعقد شدن بیع بین خریدار و فروشنده، خریدار مالک مبیع و فروشنده مالک ثمن مال مورد معامله می‌گردد و چنانچه هر یک از طرفین از اجرای تعهدات خود پیروی نکند، طرف مقابل می‌تواند دعوایی را علیه وی مطرح کرده و وی را به اجرای تعهدات قراردادی خود ملزم نماید. به جرأت می‌توان گفت، یکی از پرتکرارترین دعاوی مطرح شده در مراجع قضایی مربوط به الزام به تنظیم سند خودرو می‌باشد.

هنگامی که خودرویی بر اساس یک مبایعه‌نامه بین فروشنده و خریدار منعقد می‌شود، فروشنده موظف است که سند خودرو را به نام فروشنده تنظیم نماید.‌ اما در بسیاری از موارد پیش می‌آید که فروشنده یا مالک خودرو از تنظیم سند خودرو به نام خریدار امتناع می‌ورزد، در این صورت است که خریدار می‌تواند با مراجعه به مراجع قضایی الزام به تنظیم سند خودرو توسط فروشنده را درخواست نماید.

در ادامه به نحوه درخواست الزام به تنظیم سند خودرو، مرجع قضایی صالح رسیدگی به آن، نمونه دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو و هر آنچه که به این موضوع مربوط است، می پردازیم پس با ما همراه شوید.

می توانید جهت کسب اطلاعات تخصصی تر نیز از مشاوره حقوقی تلفنی آوای وکیل بهره مند گردید.

الزام به تنظیم سند خودرو

خریدار خودرو تحت چه شرایطی می‌تواند دعوای الزام به تنظیم سند مطرح نماید؟

همانطور که اشاره شد، گاهی فروشنده یا مالک خودرو از اجرای تعهدات قراردادی خودداری کرده و سند خودرو را به نام خریدار نمی‌زند. در این صورت است که خریدار می‌تواند، دعوای الزام به تنظیم سند را مطرح نماید، اما خوب است بدانید که جهت طرح چنین دعوایی، وجود شرایطی لازم است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

یکی از شرایط مهمی که در طی آن خریدار می‌تواند، دعوای فوق الذکر را مطرح نماید، آن است که یک مبایعه نامه بین خریدار و فروشنده منعقد شده باشد. همچنین لازم است که تاریخی جهت تنظیم سند خودرو به صورت دقیق در قرارداد قید شده و علاوه بر آن نیز ضروری است که خریدار گواهی مبنی بر عدم الزام عدم حضور فروشنده در دفاتر اسناد رسمی مبنی بر تنظیم سند خودرو را در دست داشته باشد تا بتواند جهت طرح دعوا به مراجع قضایی صالح مراجعه نماید.

 

چگونگی طرح دعوای الزام به تنظیم سند

جهت طرح دعوای الزام به تنظیم سند، لازم است که خریدار دادخواستی مبنی بر الزام به تنظیم سند توسط فروشنده یا مالک خودرو و همچنین تامین خواسته مبنی بر منع نقل و انتقال خودرو را همراه با کلیه خسارات قانونی که به وی وارد شده است را از دادگاه درخواست نماید.‌ شایان ذکر است که جهت طرح چنین دعوایی، هزینه دادرسی بر اساس میزان خواسته باید پرداخته شود. لازم به یادآوری است که معمولاً جهت طرح هر دعوایی در مراجع قضایی لازم است که شما حتما در سامانه ثنا ثبت نام نموده و برای تنظیم و ثبت دادخواست خود به یکی از دفاتر خدمات قضایی محل خود مراجعه نمایید.

 

مرجع قضایی صالح به رسیدگی

یکی از مهمترین مسائل در طرح هر نوع دعوا در مراجع قضایی انتخاب مرجع قضایی صالح به رسیدگی آن می‌باشد. جهت طرح دعوای الزام به تنظیم سند خودرو از آنجا که یک مال منقول می‌باشد، لازم است که به دادگاه عمومی حقوقی محل اقامت خوانده یعنی همان دادگاه محل اقامت فروشنده یا مالک خودرو یا محل انعقاد قرارداد مراجعه شود. البته لازم به ذکر است که در موارد نادری که قیمت ماشین کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد، می‌توان به شورای حل اختلاف نیز مراجعه نمود.

 

هزینه دادرسی

بد نیست بدانید که هزینه دادرسی در دعاوی اموال منقول بر اساس میزان خواسته خواهان می‌باشد. بدین صورت که چنانچه میزان خواسته تا مبلغ ۲۰ میلیون تومان باشد، دو و نیم درصد آن هزینه دادرسی بوده و چنانچه میزان خواست بیش از این مبلغ باشد که معمولا نیز همینطور است، سه و نیم درصد آن هزینه دادرسی می‌باشد.

 

منظور از تأمین خواسته چیست؟

همانطور که اشاره شد، برای دعوای الزام به تنظیم سند خودرو لازم است که شما درخواست تامین خواسته نیز نمایید. حال ممکن است برایتان سوال پیش آید که منظور از تامین خواسته چه می باشد؟ ممکن است فروشنده یا مالک خودرو پیش از تنظیم سند خودرو به نام شما خودرو را به نام شخص دیگری نیز کرده یا خودرو را به نام دیگری انتقال دهد! جهت جلوگیری از چنین اقدامی شما بهتر است که درخواست تامین خواسته نمایید.

 

چنانچه تاریخ دقیق تنظیم سند رسمی در قرارداد قید نشود، تکلیف چیست؟

همانطور که گفته شد، بهتر است که در قرارداد فروش خودرو تاریخ دقیقی برای تنظیم سند رسمی خودرو یا حضور طرفین در دفاتر اسناد رسمی قید شود. حال چنانچه چنین تاریخی در قرارداد قید نشود، تکلیف چیست؟ در این صورت می‌توانید، اظهارنامه‌ای مبنی بر حضور فروشنده و تنظیم سند رسمی را به وی ابلاغ نمایید و چنانچه فروشنده از چنین اقدامی خودداری نماید، نسبت به طرح دعوا علیه او اقدام کنید.

 

نمونه دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی خودرو

همان‌طور که گفته شد، برای طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی خودرو لازم است که دادخواستی تنظیم و تقدیم به مرجع قضایی صالح مربوط به آن بشود. در ادامه نمونه دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی را بیان می کنیم.

 

مشخصات طرفین

خواهان: نام، نام خانوادگی، نام پدر، کد ملی، نشانی.

خوانده: نام، نام خانوادگی، نام پدر، کد ملی، نشانی.

وکیل یا نماینده: در صورت حضور وکیل یا نماینده لازم است که مشخصات دقیق وی نیز قید شود.

تعیین خواسته: الزام به تنظیم سند خودرو….. شماره…… با انضمام کلیه خسارات قانونی.

دلایل و منضمات: فتوکپی مصدق مبایعه‌نامه مورخ ….. و مدارک اثباتی پرداخت ثمن، گواهی مبنی بر عدم حضور فروشنده در دفتر اسناد رسمی.

 

شرح خواسته:

ریاست محترم مجتمع قضایی….

با سلام

احتراما به استحضار می‌رساند…

 

اینجانب… برابر قرارداد مورخ … یک دستگاه اتومبیل سواری/ وانت… مدل… رنگ … سیستم …. شماره پلاک… شماره شاسی …. شماره موتور … را از خوانده محترم خریداری کرده و تمامی تعهدات قراردادی خود را ایفا کرده و مبلغ …. را جهت ثمن معامله به خوانده پرداخت نموده‌ام، اما متاسفانه خوانده مذکور از ایفای تعهدات قراردادی خود خودداری ورزیده و نسبت به تنظیم سند خودرو اقدامی نکرده است. بنابراین با عنایت به مراتب فوق صدور حکم مبنی بر الزام خوانده به تنظیم سند خودرو به انضمام جمیع لوازم و لواحق شرعیه و عرفیه و خسارات و هزینه دادرسی دعوای مطروحه مورد استدعا می‌باشد.

 

محل امضا، مهر و اثر انگشت

 

زمان رسیدگی به دعوا و صدور حکم

یکی از پرسش‌های مهمی که معمولاً از سوی کاربران و موکلین گرامی در خصوص طرح دعاوی مختلف پرسیده می‌شود، آن است که زمان رسیدگی به دعوا و صدور حکم توسط مرجع قضایی صالحه چقدر می‌باشد؟ یا به عبارتی چقدر زمان می‌برد تا ما بتوانیم به حق قانونی خود برسیم؟ لازم به ذکر است که در این مورد نمی‌توان، هیچگونه پیش بینی نمود. چرا که با توجه به تعداد پرونده‌های زیادی که در هر یک از شعبات قضایی وجود دارد، معمولاً زمان رسیدگی تقریباً طولانی بوده و زمان دقیقی را نمی‌توان برای آن تخمین زد.

بدین ترتیب بهتر است که شما با درخواست تامین خواسته از وجود بسیاری از مشکلات و نقل و انتقالات احتمالی بعدی خودرو جلوگیری کرده و منتظر صدور حکم توسط مرجع قضایی بمانید. بد نیست بدانید که گاهی اوقات نیز ممکن است که برای درخواست تنظیم سند، نظر کارشناس مربوطه لازم می‌باشد که در این صورت زمان بیشتری نیز صرف خواهد شد.

 

وکیل دعوای الزام به تنظیم سند

همانطور که در محتوای این نوشتار به آن پرداختیم، معمولاً بسیار اتفاق می‌افتد که فروشنده خودرو از تنظیم سند به نام خریدار امتناع می‌ورزد، در این صورت است که شما باید دادخواستی مبنی بر الزام به تنظیم سند را مطرح نمایید. از آنجا که چنین دعاوی حقوقی معمولاً دارای حساسیت‌ها و پیچیدگی‌های خاص مربوط به خود می‌باشد، قطعاً توصیه می‌گردد که از یک وکیل پایه یک دادگستری که در این زمینه متخصص و متبحر می‌باشد، استفاده نمایید تا بتوانید به بهترین نحو ممکن به حق قانونی خود برسید.

البته لازم به ذکر است که قبل از رخ دادن چنین رویدادهایی بهتر است که برای تنظیم مبایعه نامه بین خود و مالک حتماً از یک وکیل خبره دادگستری استفاده کرده که تا حد ممکن از بروز بسیاری از اختلافات احتمالی در آینده جلوگیری شود.

 

در آخر…

از همراهی تمامی شما کاربران محترم و گرامی متشکریم. در این مقاله به بررسی نحوه طرح دعوای الزام به تنظیم سند خودرو پرداخته شد. امید است که مطالب موجود در این نوشتار برای شما عزیزان مفید و کاربردی واقع شده باشد. چنانچه در خصوص تنظیم سند خودرو و نحوه طرح دعوای آن و همچنین تنظیم دادخواست یا لایحه با مشکل یا سوالی مواجه می‌باشید از گروه تخصصی حقوقی آوای وکیل درخواست کمک و مشاوره نمایید.

گروه حقوقی آوای وکیل با بهره گیری از بهترین، خبره‌ترین و باتجربه‌ترین وکلای پایه یک دادگستری، مشاورین متخصص و کارشناسان ارشد حقوقی در خدمت شما عزیزان می‌باشند. لازم به یادآوری است که گروه وکلای آوای وکیل حتی بصورت غیرحضوری و تلفنی آن هم بصورت رایگان پاسخگوی شما خوبان خواهند بود. با ما تماس بگیرید.

چنانچه فروشنده خودرو اقدام به تنظیم سند نکند، باید چه کنیم؟

در این صورت می‌توانید، دادخواست الزام به تنظیم سند تنظیم نمایید.

کدام مرجع قضایی صالح به رسیدگی است؟

دادگاه حقوقی محل اقامت خوانده یا محل تنظیم قرارداد.

هزینه دادرسی دعوای الزام به تنظیم سند خودرو چقدر می‌باشد؟

چنانچه میزان خواسته شما تا مبلغ ۲۰ میلیون تومان باشد، دو و نیم درصد آن و چنانچه بیش از این مبلغ باشد، سه و نیم درصد آن هزینه دادرسی باید پرداخت گردد.

4.8/5 - (116 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.