شعب دیوان عدالت اداری

شعب دیوان عدالت اداری

در بین مراجع قضایی یکی از مهم ترین مراجع که رویکردی اداری- قضایی دارد ، دیوان عدالت اداری می باشد و پرونده های مهمی برای رسیدگی به این دیوان ارجاع داده می شوند. مانند هر دادگاه دیگری مانند دادگاه های حقوقی یا دادگاه های کیفری این مرجع رسیدگی نیز از شعب های مختلفی برخوردار می باشد که هر کدام وظایفی به عهده دارند. ما در این مطلب قصد داریم تا به شعب دیوان عدالت اداری بپردازیم و اطلاعات مورد نیاز شما در مورد این دیوان را در اختیارتان قرار دهیم. با ما در این مطلب همراه باشید.

اما پیش از آن در صورتی که برای حل و فصل مشکل خود به دیوان عدالت اداری ارجاع داده شده اید به شما پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات تخصصی با وکیل دیوان عدالت اداری به مشاوره بپردازید.

شعب بدوی دیوان عدالت اداری

این شعبه توسط رئیس یا علی البدل اداره می شود که بسته به سابقه ای که در دیوان عدالت اداری دارد به این سمت منتسب می شود. این شعبه اولین دادگاهی است که برای رسیدگی مقدماتی به دادخواست طرح شده تشکیل می شود و مانند روند هر دادگاه دیگری بر اساس مدارک ، مستندات و دلایل مربوطه صدور حکم می پردازد. حکم این دادگاه به طور مستقیم وارد مرحله اجرایی نمی شود و قابل تجدید نظر است که در صورتی که هر یک از طرفین به رای صادر شده اعتراض نمایند برای رسیدگی مجدد به شعبه ای دیگر از شعب دیوان عدالت اداری ارجاع داده می شود.

شعب دیوان عدالت اداری

شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری

این شعبه از شعب دیوان عدالت اداری وظیفه رسیدگی مجدد به پرونده در صورت اعتراض به حکم بدوی را دارد. این شعبه که با حضور دو عضو رسمیت پیدا می کند از یک رئیس و دو مستشار تشکیل می شود و به نوعی به هم به منظور رسیدگی مجددا به رای صادره در مرحله بدوی تشکیل می شود و هم جنبه ای نظارتی بر روی عملکرد دادگاه های بدوی دارد. به همین علت در روند رسیدگی در این شعبه دقت بیشتری به خرج داده می شود.

باید بدانید که احکام صادره از شعبه تجدید نظر وارد اجرای احکام می شوند و قطعی می باشند.

وظیفه شعب دیوان عدالت اداری

ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که شعب دیوان عدالت اداری به چه پرونده هایی رسیدگی می کنند و چه وظایفی بر عهده دارند. به طور کلی دیوان عدالت اداری وظیفه رسیدگی به شکایت های و دادخواست های طرح شده علیه نهاد های اداری را بر عهده دارد. در حقیقت در این دسته از پرونده ها خوانده ، یکی از نهاد های اداری ، ضابطین اداری ، نیروی اجرای احکام یا … می باشند و شکایت علیه ادارات صورت می گیرد.

به همین علت به طور کلی پرونده هایی که به دیوان عدالت اداری ارجاع داده می شوند از اهمیت زیادی برخوردار بوده و عملکرد شعب دیوان عدالت اداری از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. 

امکان اتخاذ وکیل بازنشسته دیوان عدالت اداری از طریق گروه حقوقی آوای وکیل برای شما امکان پذیر شده است و بدین منظور کافیست با ما تماس حاصل نمایید.

دیوان عدالت اداری از چه شعبی تشکیل شده است ؟

به طور کلی می توان گفت که دیوان عدالت اداری از دو شعبه ی بدوی و تجدید نظر تشکیل شده است.

وظیفه شعب دیوان عدالت اداری چیست ؟

دیوان عدالت اداری وظیفه رسیدگی به شکایات و دادخواست هایی که علیه ادارات یا ضابطین آنها طرح شده است را بر عهده دارد.

اهمیت کدام شعبه از شعب دیوان عدالت اداری بیشتر می باشد ؟

از آنجا که شعبه تجدید نظر هم جنبه نظارتی بر احکام صادره در دادگاه بدوی را دارد و هم احکام آن وارد مراحل اجرایی می شود از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد.

4.6/5 - (39 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.