شرایط طلاق از طرف زن

شرایط طلاق از طرف زن

هر ازدواجی لزوما به نتیجه مطلوبی نمی رسد و طبیعی است که هر از یک طرفین در نتیجه ی وقوع رخداد هایی در طول زندگی زناشویی ، حیات مشترک خود را قابل ادامه دادن نبینند. شرع و قانون ما با پیشبینی این موضوع راهی قانونی برای جدایی زن و شوهر تعریف کرده است که از آن با نام طلاق یاد می شود. طلاق می تواند همراه با توافق یا یک طرفه باشد که هر کدام شرایط مخصوص به خود را دارد. معمولا آقایان برای طلاق نیاز به احراز شدن شرایط خاصی ندارند ، اما برای بانوان شرایط طلاق از طرف زن وجود دارد که باید با توجه به آن اقدام نمود.

هرچند که در اصلاحیه قانون ما ذکر شده است که آقایان نیز باید برای طلاق مدارک و ادله محکمه پسندی ارائه دهند ، اما در عمل همچنان مشاهده می شود که طلاق از طرف مرد بسیار آسان تر از شرایط طلاق از طرف زن می باشد. در این مقاله ما به ذکر راه های طلاق از طرف زن می پردازیم و شرایط هر کدام را برای شما بیان می کنیم. با ما در این مطلب همراه باشید.

راه های طلاق از طرف زن

به طور کلی راه های طلاق از طرف زن بر سه قسم می باشد :

که در این مطلب شرایط طلاق از طرف زن در هر مورد را به تفصیل بیان می کنیم.

راه های طلاق از طرف زن

شرایط طلاق از طرف زن در قانون مدنی (طلاق یکطرفه)

یکی از مهم ترین راه های طلاق از طرف زن که به صورت غیر توافقی و بدون نیاز به حضور مرد نیز می باشد در مواد قانون مدنی پیشبینی شده است. در صورت احراز شدن این شرایط زن می توان حکم طلاق را از دادگاه خانواده دریافت نماید که در این قسمت به آن می پردازیم :

این دسته از راه های طلاق از طرف زن در تبصره ماده 1133 قانون مدنی ذکر گردیده است :

 “زن نیز می تواند با وجود شرایط مقرر در مواد (۱۱۱۹)، (۱۱۲۹) و (۱۱۳۰) این قانون، از دادگاه تقاضای طلاق نماید.”

عدم تادیه نفقه از راه های طلاق از طرف زن :

ماده 1129 قانون مدنی برای زن حق طلاقی قائل گردیده است که ناشی از عدم تادیه نفقه می باشد :

“در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجراء حکم محکمه و الزام او بدادن نفقه زن می‌ تواند برای طلاق به حاکم ‌رجوع کند و حاکم شوهر او را اجبار به طلاق مینماید ‌همچنین است در صورت عجز شوهر از دادن نفقه.”

شایان توجه است که :

  • طلاق از این طریق مراحلی دارد:
  1. ابتدا شما باید شکایت خود را از بابت عدم دریافت نفقه به دادگاه ببرید و با مدارکی آن اثبات فرمایید.
  2. در مراحل اول دادگاه با نظر کارشناسی قوه قضاییه اقدام به تعیین مقدار نفقه می کند و مرد را محکوم به پرداخت آن می کند.
  3. اگر مرد باز از پرداخت آن امتناع ورزید ، زوجه می تواند با استناد به ماده 1129 قانون مدنی اقدام به دریافت طلاق نماید.
  • در قانون مجازات اسلامی تصریح داشته شده است که اگر مرد از دادن نفقه امتناع ورزید شکایت کیفری نیز می تواند صورت بگیرد که مجازات حبس را به دنبال خواهد داشت.

شرایط طلاق از طرف زن در ماده 1119 قانون مدنی :

در ماده 1119 قانون مدنی یکی از مهم ترین راه های طلاق از طرف زن را ، عدم رعایت شروط ذکر شده در عقد نامه در نظرع گرفته است که مصادیق آن را نیز می توان در خود ماده مشاهده نمود :

“طرفین عقد ازدواج میتوانند هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر بنمایند مثل اینکه شرط شود هر گاه شوهر زن دیگر بگیرد یا درمدت معینی غائب شود یا ترک انفاق نماید یا بر علیه حیات زن سوء قصد کند یا سوء رفتاری نماید که‌ زندگانی آن ها با یکدیگر غیر قابل تحمل شود زن وکیل و وکیل در توکیل باشد که از اثبات تحقق شرط در محکمه و صدور حکم نهائی خود را مطلقه‌ سازد.”

شایان توجه است که :

  1. این ماده به یکی دیگر از راه های طلاق از طرف زن یعنی حق و وکالتنامه طلاق اشاره می کند که در ادامه به آن می پردازیم.
  2. هر شرطی با توافق طرفین می تواند در شروط عقدنامه ذکر گردد به شرط آنکه خلاف قوانین نباشد و در صورت عدم رعایت آن طرفین حق طلاق خواهند داشت.
  3. در این دسته از شرایط طلاق از طرف زن ، باید ادله و مدارک محکمه پسندی جهت اثبات ادعا به دادگاه ارائه شود.
  4. در این راه طلاق از طرف زن نیازی به حضور زوج نمی باشد.

شرایط طلاق از طرف زن

شرایط طلاق از طرف زن در ماده 1130 قانون مدنی :

و اما مهم ترین راه های طلاق از طرف زن که تا کنون دست آویز زنان زیادی از جامعه برای جدایی بوده است در این ماده ذکر گردیده است. این ماده به احراز شدن شرایطی میپردازد که عرصه زندگی مشترک را بر زوجه تنگ می کند و در حقیقت ادامه زندگی را برای او غیر ممکن می سازد.

“در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی می‌تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند. چنان چه عسر و حرج مذکور در محکمه ثابت شود، دادگاه می‌تواند زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسر نباشد زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده می‌شود.”

تبصره (۱۳۸۱/۴/۲۹) – عسر و حرج موضوع این ماده عبارت است از به وجود آمدن وضعیتی که ادامه‌ی زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد و موارد ذیل در صورت احراز توسط دادگاه صالح از مصادیق عسر و حرج محسوب می‌گردد(در صورت احراز شدن این دسته از شرایط طلاق از طرف زن و یا موارد مشابه امکان دریافت حکم طلاق وجود دارد) :

  • ۱- ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت شش ماه متوالی و یا نه ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه.
  • ۲- اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلا وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است.
  • ۳- محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر.
  • ۴- ضرب و شتم یا هرگونه سوءرفتار مستمر زوج که عرفاً با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد.
  • ۵- ابتلای زوج به بیماری‌های صعب‌العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه‌ی صعب‌العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید.

شایان ذکر می باشد که اگر شرایط دیگری احراز گردد که زوجه دچار عسر و حرج گردد ، با تشخیص دادگاه امکان دریافت حکم طلاق وجود دارد. این راه طلاق از طرف زن موانع و سختی های زیادی به همراه خواهد داشت و بهتر از طریق وکیل طلاق یکطرفه مورد پیگیری قرار بگیرد.

شرایط طلاق از طرف زن از طریق وکالتنامه

حق طلاق یکی از مهم آسانترین راه های طلاق از طرف زن می باشد که بسیاری از افراد پیش از امضا عقدنامه یا در طول زندگی مشترک آن را دریافت می کنند. نکاتی که در مورد حق طلاق باید به خاطر داشته باشید به این شرح می باشد :

  • وکالتنامه جدایی به دو صورت محضری و عقدنامه ای اعطا می شود.
  • وکالت عقدنامه ای لزوما باید در زمان عقد اعطا شود ولی وکالتنامه محضری هر زمانی می تواند به زوجه داده شود.
  • برای معتبر شدن و قابل استفاده بودن وکالتنامه شروطی تعیین می شود برای مثال ذکر گردد که در صورت گرفتن همسر دیگر ، یا اعتیاد مرد یا … زن حق طلاق خواهد داشت.
  • هرچند که این روش یکی از بهترین راه های طلاق از طرف زن می باشد اما گاهی ممکن است برای دریافت حکم طلاق از طریق وکالتنامه شروط دیگری نیز ذکر شود برای مثال تصریح گردد در صورت بخشیدن مهریه یا اعطا حضانت فرزندان زن وکیل در طلاق خواهد بود.
  • این شرایط طلاق از طرف زن معمولا از جانب زوج تعیین می گردد.
  • برای دریافت طلاق از طریق وکالتنامه نیازی به حضور مرد نخواهد بود.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق گروه آوای وکیل اقدام به مشاوره حقوقی نمایید تا پرونده شما از بهترین مسیر قانون خود مورد پیگیری قرار بگیرد.

راه های طلاق از طرف زن

جدایی توافقی و شرایط طلاق از طرف زن

در نهایت این نوع از طلاق که به علت آسان و سریع بودن ترجیح بسیاری از زوجین و یکی از مهم ترین راه های طلاق از طرف زن می باشد. نکاتی که در مورد این راه باید بدانید به این شرح است :

  • طی کردن مراحل طلاق توافقی بسیار سریع می باشد و نهایتا تا 40 روز به نتیجه می رسند.
  • مواردی همچون حقوق زن و حضانت فرزندان باید پیش از صدور حکم طلاق مورد توافق قرار بگیرد و در مورد آن تعیین تکلیف شود در غیر این صورت حکم طلاق صادر نمی گردد.
  • ابتدا باید نمونه دادخواست طلاق توافقی ، باید از جانب یکی از طرفین به دادگاه ارسال شود.
  • این طلاق می تواند بدون حضور طرفین و با توسل به وکیل طلاق توافقی صورت بگیرد.

در این مطلب شرایط طلاق از طرف زن و راه های دریافت حکم آن را به تفصیل بیان کردیم. شایان ذکر است تمامی راه های طلاق از طرف زن ، موانع و دشواری های مربوط به خود را دارد که باید از طریق فرد متخصص مورد پگیری قرار بگیرد. بدین منظور شما می توانید با تماس با گروه آوای وکیل ضمن مشاوره حقوقی به اتخاذ وکیل مناسب خود نیز بپردازید.

 

 

طلاق از جانب زن چند روز طول می کشد ؟

طلاق یک طرفه از جانب زن بر اساس شرایط پرونده مدت زمان های متفاوتی را به خود اختصاص می دهد مگر اینکه به صورت توافقی یا به وسیله حق طلاق باشد که در این صورت مدت زمان بسیار کمی به طول می انجامد.

در چه صورت زن می تواند به صورت یکطرفه طلاق بگیرد؟

در صورتی که به نحوی با مدارک و اظهارات محکمه پسند ثابت نماید که در طول زندگی مشترک دچار اعسار شده است و قادر به ادامه دادن زندگی مشترک نیست.

آیا در طلاق از جانب زن مهریه نیز تعلق میگیرد ؟

بله زن در زمان طلاق می تواند مهریه خود را دریافت نماید مگر آنکه به نحوی دیگر میان زوجین تراضی شده باشد.

4.4/5 - (40 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.