زن بعد از چند سال می تواند طلاق بگیرد

زن بعد از چند سال می تواند طلاق بگیرد ؟

طلاق همیشه یکی از سخت ترین اقداماتی بوده است که هم برای زوجه و هم برای زوج مشکلات زیادی را به وجود می آورد. اما این روند دریافت حکم طلاق همیشه برای بانوان سخت تر از آقایان بوده است و این به علت قوانینی است که در گذشته وجود داشته اند. به همین علت مدت زمان گرفتن طلاق از طرف زن همیشه یکی از دغدغه های این افراد بوده است و به همین علت ما در این مطلب همراه شماییم تا به این سوال که زن بعد از چند سال می تواند طلاق بگیرد بپردازیم.

همیشه تصور شده است که زن ها نمی توانند به تنهایی طلاق بگیرند و اجازه مرد لازم می باشد. هر چند که در گذشته این موضوع تا حدودی صادق بوده است اما با تغییراتی که در قانون به وجود آمده است می توان اذعان داشت که زن نیز می تواند از طریق قانونی اقدام به دریافت حکم طلاق کند. اما مدت زمان آن چقدر طول می کشد ؟ در این مطلب به طور کامل به این سوال که زن بعد از چند سال می تواند طلاق بگیرد می پردازیم پس با ما در این صفحه همراه باشید.

پیش از مطالعه این مطلب خوب است بدانید که از طریق این صفحه می توانید در مورد راه های طلاق سریع از طرف زن را نیز مطالعه نمایید : سریع ترین راه طلاق از طرف زن.

همچنین در صورت تمایل می توانید از طریق مشاوره حقوقی طلاق به کسب اطلاعات لازم در مورد روند و مدت زمان صدور حکم طلاق نیز بپردازید.

زن بعد از چند سال می تواند طلاق بگیرد

مدت زمان طلاق از طرف زن

بسته به نوع طلاق مدت زمان طلاق از طرف زن می تواند متفاوت باشد. اگر طلاق توافقی باشد طبیعتا مدت زمان زیادی به طول نمی انجامد این حکم را می توان حتی ظرف دو هفته نیز دریافت کرد. به همین علت این راه را سریع ترین راه طلاق به شمار می آورند. اما وقتی این سوال که زن بعد از چند سال می تواند طلاق بگیرد مطرح می شود معمولا منظور طلاق غیر توافقی می باشد که شرایط صدور آن در قانون به طور کامل ذکر شده است.

به تصریح ماده 1130 قانون مدنی ، هر گاه زن برای ادامه به زندگی با مرد دچار عسر و حرج شود ، دادگاه با اثبات و احراز عسر و حرج اقدام به صدور حکم طلاق می نماید. در این ماده برخی از مصادیق عسر و حرج نیز ذکر شده است که به این شرح می باشد :

  • 1.ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت شش ماه متوالی و یا نه ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه.
  • 2- اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلا وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است.
  • 3- محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر.
  • 4- ضرب و شتم یا هرگونه سوءرفتار مستمر زوج که عرفاً با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد.
  • 5- ابتلای زوج به بیماری‌های صعب‌العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه‌ی صعب‌العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید.

اما همانطور که گفتیم این بند ها به عنوان مصداق تعیین شده اند در صورتی که شرایط دیگری وجود داشته باشد و دادگاه تشخبص دهد که موجب سختی و مشفت زوجه شده است در این صورت دادگاه بازهم حکم طلاق را صادر می کند. اینکه زن بعد از چند سال می تواند طلاق بگیرد بسته به این دارد که اولا کدام یکی از بند های فوق صادق باشد و دوما اثبات آن توسط زن چقدر طول بکشد. برای مثال در صورت غیبت شوهر همانطور که تصریح داشته شده است 6 ماه زمان نیاز است.

همچنین در مورد بند 3 باید در نظر داشته باشید که برای حکم طلاق نیاز نیست 5 سال صبر کنید و صرف محکومیت مرد به 5 سال امکان دریافت حکم طلاق را میسر می سازد حتی اگر یک ماه از زمان اجرای محکومیت گذشته باشد.

زن بعد از چند سال می تواند طلاق بگیرد

طبیعتا هرچه زودتر شما بتوانید عسر و حرج خود را به دادگاه اثبات کنید ، مدت زمان صدور کم طلاق نیر سریع تر می باشد و حتی ممکن است به یک سال  نیز نرسد.  شایان ذکر است که در صورتی که از طریق وکیل طلاق اقدام کنید می توانید مدت زمان دریافت حکم را تا مقدار بسیار قابل توجهی تقلیل دهید.

زن بعد از چند وقت می تواند طلاق را ثبت کند ؟

در مورد مدت زمان صدور کم تا حدودی صحبت کردیم. بحث دیگری که باقی می ماند مربوط به اجرای حکم می باشید. خوب است بدانید که به تصریح قانون برای اجرای صیغه طلاق حضور مرد لازم است. البته این تصور نیز اشتباه است که بدون حضور مرد نمی توان طلاق را ثبت کرد.

شما یک هفته پس از ابلاغ حکم باید با مراجعه به دفترخانه اقدام به ثبت طلاق کنید. اگر مرد در این زمان حضور پیدا نکند ، دفترخانه برای اجرای صیغه طلاق او را احضار می کند و اگر باز هم از مراجعه امتناع ورزید صیغه طلاق بدون حضور مرد اجرا می شود و سپس ثبت طلاق به او ابلاغ می گردد.

به همین علت باید گفت مدت زمان ثبت طلاق پس از صدور حکم معمولا زیاد طول نمی کشد و در مدت زمان کوتاهی می توان این حکم را ثبت کرد.

ما در این مطلب سعی داشتیم تا به طور کامل به این سوال که زن بعد از چند سال می تواند طلاق بگیرد پاسخ دهیم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

آیا زن می تواند به تنهایی طلاق بگیرد ؟

بله این امکان وجود دارد که بدون حضور مرد اقدام به گرفتن حکم طلاق نمایید.

آیا طلاق از طرف زن طول می کشد ؟

بسته به شرایط پرونده ممکن است حکم طلاق را سریع دریافت کنید و یا به مدت زمان زیادی نیاز باشد.

چگونه سریع تر طلاق بگیریم ؟

به شما پیشنهاد می کنیم برای تسریع روند طلاق از یک وکیل خوب در این زمینه کمک بگیرید.

4.4/5 - (37 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.