درخواست مهریه بدون طلاق

مطابق احکام اسلامی به محض انعقاد عقد نکاح اسلامی ، حقوقی به زن تعلق می گیرد. زن پس از انعقاد این عقد مالک بر حقوق خود می شود و میتواند آن را دریافت کند. یکی از این حقوق مهریه است. تصور عموم بر این است که مهریه صرفا پس از طلاق قابل گرفتن است. اما درخواست مهریه بدون طلاق نیز امکان پذیر است . البته در مورد نحوه ی مطالبه و زمان گرفتن این حق در انواع مهریه تفاوت ایجاد می شود که در ادامه به آن می پردازیم و همچنین لازم به ذکر است درخواست مهریه بدون طلاق بهتر از از طریق توافق میان زن و شوهر صورت بگیرد. اما در هر صورت اگر بر سر دریافت مهریه میان طرفین اختلاف افتاد زن میتواند از طریق قانون اقدام به درخواست مهریه کند که البته این امر مزایا و معایب مربوط به خود را برای زندگی مشترک دارد. در ادامه ی این مقاله به شرح مهریه و دریافت آن می پردازیم.

مهریه و اقسام آن

از نظر حقوقی مهریه مالی است که پس از انعقاد عقد اسلامی به مالکیت زن در میاید . به موجب ماده ی 1082 قانون مدنی : به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.” به موجب این ماده مهریه جزو ما یملک زوجه است و درخواست مهریه بدون طلاق نیز جایز است. مهریه ای که تعیین می شود به موجب قانون باید مالیت داشته باشد. منظور از مالیت داشتن مهریه دارای ارزش معاملاتی بودن است. اموالی که ارزش معاملاتی ندارند و مالیت نداشته باشند نمی توانند به عنوان مهریه تعیین شوند. مهریه ی رایج در سطح کشور ، سکه ی تمام بهار آزادی است. البته مهریه میتواند هر مال دیگری نیز تعیین شود . خانه ، زمین و امثالهم میتوانند به شرط توافق طرفین به عنوان مهریه ی تعیین شوند. مهریه میتواند از قبل عقد تعیین شده و در عقد نامه ذکر شود که به آن مهر المسمی می گویند. همچنین مهریه میتواند پس از عقد تراضی شود . ماده ی 1086 قانون مدنی در این مورد بدین صورت نوشته شده است :” اگر در نکاح دائم مهر ذکر نشده یا عدم مهر شرط شده باشد نکاح صحیح است و طرفین میتوانند بعد از عقد مهر را به تراضی معین‌ کنند و اگر قبل از تراضی بر مهر معین بین آن ها نزدیکی واقع شود زوجه مستحق مهرالمثل خواهد بود.”  در تعیین مهرالمثل وضعیت زن و شرایط وی مد نظر قرار میگیرد. اگر پیش از تعیین مهریه میان زوجین نزدیکی رخ ندهد مهر المتعه تعیین میگردد. در مهر المتعه بر خلاف مهر المثل شرایط و توانمندی مالی مرد مد نظر قرار میگیرد نه شرایط زن .در تمامی انواع مهریه های مذکور میتواند درخواست مهریه بدون طلاق مطرح شود. در حقیقت درخواست مهریه ربطی به طلاق یا جدایی ندارد و جزوی از حق زن است که باید پرداخت شود .

تقسیم بندی دیگری از مهریه وجود دارد که مبنی بر زمان پرداخت مهریه است. مهریه از نظر زمان پرداخت بر دو قسم عند المطالبه و عند الاستطاعه است. مهریه ی عند المطالبه ، مهریه ای است که زن هر موقع آن را درخواست کند باید پرداخت شود. در این نوع مهریه میتواند درخواست مهریه بدون طلاق باشد. مهریه عند الاستطاعه مهریه است که پرداخت آن منوط به توانمندی مالی مرد است. در مهریه عند المطالبه درخواست زوجه شرط دریافت مهریه است در حالی که در مهریه ی عند الاستطاعه توانمندی مالی مرد در پرداخت مهریه شرط است. مهریه رایج در کشور ما مهریه عند المطالبه است. در ادامه به شرایط گرفتن مهریه و نحوه ی مطالبه ی قانونی آن می پردازیم.

درخواست مهریه بدون طلاق

در وهله ی اول لازم به ذکر است دریافت مهریه میتواند توافقی و از طریق سازش باشد. این امر مزایا و معایب مربوط به خود را دارد. از مزیت آن این است که سریع تر و راحت انجام میشود. معایب توافق و سازش ممکن است مربوط به زمان پرداخت و قطعیت در پرداخت باشد.

ممکن است بخواهید به صورت قانونی درخواست مهریه بدون طلاق را داشته باشید . لازم به ذکر است که در قانون برای دریافت مهریه و ضمانت پرداخت آن راه هایی در نظر گرفته شده است که شما با طی کردن آن می توانید به حق خود برسید . در ماده ی 1085 قانون مدنی چنین نوشته است : زن می‌تواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند مشروط بر این که مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود. ” در این ماده ی صراحتا ذکر شده است اگر زن مهریه خود را دریافت نکند میتواند از انجام وظایف زناشویی خویش خود داری کند. بدیهی است که نوع مهر مد نظر در این قانون مهریه ی عند المطالبه است. همچنین شایان ذکر است در صورتی که زن وظایف خویش را در نتیجه ی عدم دریافت مهریه انجام ندهد ، همچنان مستحق دریافت نفقه خواهد بود. هرچند در ماده ی بعدی این قانون چنین نوشته شده است : “اگر زن قبل از اخذ مهر به اختیار خود به ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد قیام نمود دیگر نمی‌تواند از حکم ماده قبل استفاده کند مع‌ ذلک حقی که برای مطالبه‌ ی مهر دارد ساقط نخواهد شد.” مطابق این ماده اگر زن به وظایف خویش عمل کند دیگر نمیتواند مطابق ماده ی 1085 عمل کند و اگر ایفای وظایف خویش را متوقف کند به عنوان زن ناشزه مستحق دریافت نفقه نخواهد بود . اما در هر حال همچنان حق درخواست مهریه بدون طلاق برای وی باقی است و وی میتواند در صورت عدم سازش با همسر خویش از طریق مراجع ذی صلاح اقدام کند.

وکیل دریافت مهریه

اگر بعد از درخواست مهریه از طرف زن ، زوج همچنان از دادن آن خود داری کرد زن میتواند اقدام به اجرا گذاشتن مهریه کند. در به اجرا گذاشتن مهریه تا مقدار 110 سکه ی بهار ازادی ضمانت اجرای کیفری وجود دارد. یعنی از طریق این 110 سکه می توان حکم جلب مرد را گرفت. اما اگر این 110 سکه پرداخت شود دیگر نمیتوان جلب مرد را گرفت. این نوع درخواست مهریه بدون طلاق یا با طلاق میتواند باشد و ضمانت اجرای کیفری آن ربطی به جدایی ندارد. هرچند توصیه می شود اگر به اجرا گذاشتن مهریه و گرفتن جلب زوج به منظور ارتقا ی سطح زندگی مشترک یا تادیب زوج می باشد ، از انجام آن خود داری کنید. ولی اگر از هدفتان از درخواست مهریه بدون طلاق ، دریافت مقدار مهریه است میتواند از طریق وکیل دریافت مهریه اقدام به عمل کنید.

درخواست مهریه بدون طلاق

  1. نکته : با توجه به بالا رفتن قیمت سکه در سال های اخیر ممکن است در عمل مقدار کمتری از مهریه ضمانت اجرای کیفری داشته باشد.
  2. اگر مرد توامندی و استطاعت مالی برای پرداخت مهریه را داشته باشد ولی از پرداخت آن خود داری کند زوجه یا وکیل دریافت مهریه می تواند با ارائه ی مدارک و مستندات معتبر ، حکم توقیف اموال وی را تا زمان دریافت مهریه دریافت کند. لازم به ذکر است توقیف اموال فقط تا زمان دریافت 110 سکه نیست و اگر مرد توانمندی و استطاعت پرداخت کل مهریه را داشته باشد تا زمان پرداخت کامل مهریه اموال وی موقوفه باقی می ماند. بهتر از برای گرفتن حکم توقیف اموال از طریق وکیل دریافت مهریه اقدام کنید تا سریع تر به نتیجه ی مطلوب برسید.
  3. گرفتن مهریه تا 110 سکه بهار ازادی ضمانت اجرای کیفری دارد. ولی برای ما بقی آن میتوان تقسیط مهریه انجام داد. اگر مرد اعلام کند که برای پرداخت مهریه به عسر و حرج می افتد ، دادگاه با توجه به استطاعات مالی وی اقدام به قسط بندی دیه می کند.
  4. هزینه ی دادرسی و درخواست مهریه بدون طلاق بر عهده زوجه است.
  5. اگر مهریه دریافت شود باید در دفترخانه ثبت شود. اگر مهریه و دریافت آن ثبت محضری نشود ، گویی در کل پرداخت نشده است. مگر آنکه زوجه خود اقرار به دریافت مهریه کند.
  6. زوجه میتواند مقداری از مهریه را دریافت کند و مابقی آن را ببخشد. در این صورت هم مقدار دریافت شده و هم مقدار بخشیده شده باید در دفترخانه ثبت شود. همچنین شایان ذکر است در صورت بخشش مهریه امکان مطالبه ی مجدد آن در هیچ صورت موجود نخواهد بود.
  7. درخواست مهریه بدون طلاق یا با طلاق از نظر قانونی تفاوتی ندارد و در هر دو ، شیوه ی اقدام آن یکی است.
  8. دادگاه ذی صلاح برای درخواست مهریه بدون طلاق دادگاه خانواده است.
  9. چه عقد موقت باشد و چه نکاح دائم باشد مهریه از حقوق زوجه محسوب می شود و زن در هر دو نوع عقد از طریق قانونی می توان اقدام به دریافت مهریه کرد.
  10. در صورت فوت زوج ، مهریه از دیون ممتازه محسوب می شود و از ما ترک شوهر پرداخت می شود.

 

در این مقاله سعی شد تا نحوه درخواست مهریه بدون طلاق توضیح داده شود هرچند شیوه ی قانونی درخواست مهریه در قبل از طلاق و بعد از طلاق تفاوتی نمیکند. اگر از طریق صلح یا سازش نمیتوانید از همسر خود مهریه دریافت کنید بهتر است از طریق قانونی اقدام به درخواست مهریه بدون طلاق کنید. اگر قصد درخواست مهریه ی خویش را از طریق قانونی دارید بهتر از طریق وکیل دریافت مهریه اقدام کنید. با توسل به فرد متخصص حق شما سریع تر وصول می شود و راحت تر به نتیجه ی مطلوب خود دست می یابید. برای انجام مشاوره و گرفتن وکیل مد نظر خود میتوانید از طریق سایت آوای وکیل اقدام کنید.

دریافت چه مقدار از مهریه ضمانت اجرای کیفری دارد؟

تا 110 سکه ی بهار ازادی ضمانت اجرای کیفری دارد و حکم جلب مرد در آن دریافت می شود.

آیا می توان برای پرداخت مهریه حکم توقیف اموال مرد را دریافت کرد؟

بله . درصورتی که مرد از پرداخت مهریه خود داری کند درحالی که توانمندی مالی برای پرداخت آن را داشته باشد ، میتوان حکم توقیف اموال وی را دریافت کرد.

تفاوت مهریه عند المطالبه و عند الاستطاعه چیست ؟

در مهریه عند المطالبه دریافت مهریه مشروط به درخواست زوجه است در حالی که در عند الاستطاعه منوط به توامندی مالی مرد است.

4.5/5 - (107 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.