مشاوره حقوقی تخلفات پزشکی

مشاوره حقوقی جرایم پزشکی

شاید تا به حال، عده بسیاری را در اطراف خود دیده باشید که پس از مراجعه به پزشک و درمان یا انجام عمل جراحی به هر دلیلی از پزشک خود و عملکرد او راضی نیستند. این واقعه را بیشتر در انجام عمل‌های جراحی زیبایی شاهد هستیم. گاهی پیش می‌آید که پزشک در درمان بیمار خود کوتاهی کرده یا از وی خطایی سر می‌زند که در این صورت، امکان احقاق حق بیمار توسط مراجع قضایی وجود دارد. جرایم پزشکی انواع مختلفی دارند و جهت احقاق حق در این زمینه لازم است که حتما از یک فرد آگاه و باتجربه در زمینه طرح انواع دعاوی جرایم پزشکی استفاده شده و از مشاوره حقوقی جرایم پزشکی بهره‌مند شوید. چنانچه تمایل دارید در زمینه مشاوره حقوقی جرایم پزشکی اطلاعاتی را بدست آورید تا آخر این مقاله با ما همراه شوید.

 

جرایم پزشکی

همانطور که گفته شد، گاهی ممکن است که در روابط بین پزشک و بیماران نیز خطایی رخ داده و جرایم پزشکی توسط پزشک مربوطه به وقوع بپیوندد. حتی در صورتی که پزشک قبل از انجام عمل جراحی خود از بیمار یا از ولی وی امضای برائت بگیرد، باز هم در صورت قصور پزشکی، مسئولیت کیفری را خواهد داشت، که مشاوره حقوقی جرایم پزشکی در آن به داد فرد خواهد رسید. جرایم پزشکی انواع مختلفی را شامل می‌شود که پزشک در صورت قصور و اثبات آن قطعا دارای مجازات کیفری خواهد بود. پزشک وظایف خاصی را بر عهده دارد که چنانچه به وظایف خود به عمد یا به علت قصور و کوتاهی عمل نکند، بیمار می تواند از طریق مراجع قضایی از وی شکایت کرده و به حق قانونی خود دست پیدا کند، به طور مثال پزشک وظیفه دارد که اسرار بیماران را در قبال دیگران افشا نکند، همچنین صدور گواهی خلاف واقع توسط پزشک جز جرایم پزشکی می باشد یا به طور مثال، چنانچه پزشک در صورتی که لازم نباشد، اقدام به عمل جراحی کند این مورد نیز یکی از جرایم پزشکی به حساب می‌آید. چنانچه خدای ناکرده در ارتباط با پزشک خود با خطا یا قصوری مواجه شدید، بهتر است که هر چه سریعتر از مشاوره حقوقی جرایم پزشکی استفاده کنید. در ادامه بیشتر در رابطه با قصور پزشکی صحبت خواهیم، پس تا آخر این نوشتار با ما همراه باشید. نیاز به مشاوره حقوقی جرایم پزشکی نیز در ادامه مشخص می شود.

 

منظور از قصور پزشکی چیست؟

در دنیای پزشکی و در ارتباط میان پزشک و بیمار نیز ممکن است، مشکلات و خطاهایی صورت بگیرد و آن نتیجه معمول که انتظار می‌رود از درمان بدست نیاید و تبدیل به نیاز مشاوره حقوقی جرایم پزشکی شود. کلمه قصور از نظر لغوی به معنای کوتاهی، خبط، بد خدمتی، سستی وخطا می‌باشد. بدین ترتیب هرگونه خطا، بی مبالاتی و بی احتیاطی پزشک در انجام درمان بیمار یا مراقبت‌های پس از عمل جراحی وی نوعی از قصور پزشک محسوب می‌شود که سبب نارضایتی یا گاهی اقدام به طرح شکایت توسط بیمار را فراهم می‌آورد.

 

آیا قصور پزشکی همان تقصیر پزشکی است؟

خیر. شاید عده زیادی تصور کنند، وقتی سخن از قصور یا خطای پزشک به میان می‌آید، منظور همان تقصیر پزشکی است. اما خوب است بدانید که این دو از جهات مختلفی با هم تفاوت دارند. همان‌طور که اشاره شد، قصور پزشکی نوعی از خطا،‌ بی‌احتیاطی یا بی‌مبالاتی پزشک می‌باشد که سهوا و بدون هیچگونه عمد و سونیتی اتفاق می‌افتد. اما در تقصیر پزشکی برخلاف آن، خطای پزشک همراه با سونیت، قصد و اراده قبلی و بطور عمدی می‌باشد.مشاوره حقوقی جرایم پزشکی در هر دو شرایط به داد خواهد رسید.

 

مشاوره حقوقی جرایم پزشکی

با مفهوم قصور پزشکی آشنا شدیم. حال بهتر است به ذکر این مهم بپردازیم که قصور پزشکی چه مواردی را شامل می‌شود؟

همان‌طور که پیش از این نیز اشاره کردیم، قصور پزشکی به معنای هرگونه غفلت، بی‌احتیاطی و سهل‌انگاری پزشک در انجام وظایفش می‌باشد. علاوه‌بر آن چنانچه پزشکی اقدام به افشای اسرار و رموز بیمارش نماید، به هر نوعی بیمار خود را فریب داده یا گمراه کند، در حین درمان و انجام وظیفه خویش مقررات و اصول شرعی، قانونی و علمی را رعایت نکند، اقدام به انجام تبلیغات گمراه‌کننده کرده و اعمالی خلاف شئونات اسلامی و اخلاقی را مرتکب گردد؛ همه این‌ها نوعی از قصورات پزشکی بوده که پزشک مرتکب، محکوم به مجازات آن خواهد شد. مشاوره حقوقی جرایم پزشکی همراه شما خواهد بود.

 

آیا گرفتن زیرمیزی هم از انواع قصور پزشکی است؟

خیر. شاید دیده یا شنیده باشید که پزشکانی نیز به هر علتی اقدام به گرفتن زیرمیزی یا همان سهم‌خواری در پزشکی مینمایند. حال خوب است بدانید که این عمل جز قصورات پزشکی به حساب نیامده و خود تخلفی جداگانه می‌باشد. این تخلف، نوعی تخلف انتظامی به حساب می‌آید و از طریق سازمان تعزیرات حکومتی یا هیأت‌های انتظامی نظام پزشکی قابل پیگیری می‌باشد.

 

مرجع قضایی صالح در جرایم قصور پزشکی

یکی از مسایل مهم جهت طرح هرگونه شکایت، انتخاب مرجع قضایی صالح به رسیدگی آن  می‌باشد. مرجع قضایی صالح به رسیدگی جهت پرونده‌های قصور پزشکی، دادگاه‌های عمومی، انقلاب و شورای حل اختلاف می‌باشد. البته لازم به ذکر است که در شهرهایی چون تهران و برخی از مراکز استان‌ها، دادسرای جداگانه‌ای با نام دادسرای ویژه پزشکی و دارویی به اینگونه پرونده‌ها اختصاص داده شده است.

 

جرم قصورات پزشکی دارای جنبه عمومی است!

شایان ذکر است، تخلفاتی که جز قصورات پزشکی به شمار می‌روند به جز موارد استثنایی، علاوه‌بر جنبه خصوصی دارای جنبه عمومی نیز می‌باشند.مشاوره حقوقی جرایم پزشکی راهنماییتان خواهد کرد

 

مشاوره حقوقی اثبات قصور پزشکی

می‌دانیم که برای اثبات هرگونه جرمی نیاز به اثبات آن بوسیله قراین، دلایل و شواهد لازم و کافی می‌باشد. قصور پزشکی و اثبات آن نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. بدین صورت، چنانچه شخصی قصد داشته باشد که از پزشک معالج خود اقدام به طرح شکایت نماید، لازم است که با به همراه داشتن مدارک لازم چون مدارک هویتی، اوراق بستری بودن بیمار، فیش‌های واریزی و… به مرجع قضایی ذیصلاح مراجعه نماید.

اثبات و بررسی اینگونه تخلفات بوسیله کارشناسان کمیسیون نظام پزشکی و پزشکی قانونی انجام می‌گردد. و مشاوره حقوقی جرایم پزشکی  همراهتان خواهد بود.

 

چه مجازاتی برای قصور پزشکی در نظر گرفته شده است؟

همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد، بررسی و معاینه جهت اثبات قصور پزشکی توسط کارشناسان پزشکی قانونی و کمیسیون نظام پزشکی انجام می‌شود و چنانچه اثبات گردد، پزشک معالج مرتکب هرگونه خبط  و سهل‌انگاری شده است به میزان خطایی که انجام داده، محکوم به پرداخت دیه یا جزای نقدی خواهد شد.

همچنین چنانچه پزشک، مرتکب تخلفات انتظامی شده باشد به مجازات مربوط به آن محکوم خواهد شد که برخی از این مجازات‌ها عبارتند از؛

 

  1. ابطال پروانه پزشک متخلف
  2. تذکر یا توبیخ شفاهی
  3. منع از اشتغال
  4. توبیخ کتبی پزشک
  5. طبابت در شهرهای خاص
  6. تعلیق پروانه طبابت به طور محدود و….

 

چگونه دیه در قصور پزشکی تعیین می‌گردد؟

یکی از پرسش‌های مهمی که در این رابطه اغلب برای افراد شاکی مطرح می‌گردد، آن است که تعیین دیه در قصور پزشکی چگونه است و بر چه اساسی محاسبه می‌گردد؟

با توجه به آنکه امور پزشکی جز اعمال بسیار دقیق، خطیر، حساس و پراهمیت به حساب می‌آید درصورت وقوع هرگونه تقصیر و خطا، تعیین میزان دیه آن نیز جز امور بسیار دقیق، تخصصی و مهم به شمار می‌رود. معیار محاسبه میزان دیه نیز براساس میزان خطا و تقصیر پزشک متخلف و نظریه کارشناس پزشکی قانونی می‌باشد. جهت درخواست مطالبه دیه قصور پزشکی لازم است که از مشاوره حقوقی جرایم پزشکی تیم تخصصی حقوقی ما استفاده نمایید.

مشاوره حقوقی تخلفات پزشکی

مشاوره حقوقی در خصوص مجازات تخلفات پزشکی

در این مقاله به انواع جرایم پزشکی و همچنین بررسی مفهوم قصور پزشکی پرداختیم. حال ممکن است، برایتان جالب باشد که بدانید، چنانچه پزشک از وظایف خود تخلف نماید یا به عبارت دیگر سبب بروز تخلفات پزشکی شود چه مجازاتی برای وی در پی دارد؟ خوب است، بدانید برای تخلفات ناشی از اعمال پزشکی در صورتی که قصور پزشک ثابت شود، وی موظف است که دیه بیمار را پرداخت نماید، همچنین پزشک در صورت افشای اسرار بیمار خود بر اساس ماده ۶۴۸ قانون مجازات اسلامی مجازات از سه ماه و یک روز تا یک سال حبس یا یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال تا شش میلیون ریال جزای نقدی به نفع  دولت را در پی خواهد داشت.

مشاوره حقوقی رایگان تخلفات پزشکی با وکیل متخصص

همانطور که در مفاد این مقاله گفته شد، امور و اعمال مختلف پزشکی نیز ممکن است منجر به تخلفات و جرایم پزشکی گردد که در صورتی که با قصور پزشک همراه باشد، بیمار یا ولی وی می‌تواند از طریق مراجع قضایی حق قانونی خود را مطالبه نماید، اما لازم است که برای انجام این امور از یک وکیل خبره، متخصص و متبحر جرایم و تخلفات پزشکی استفاده کرده و از مشاوره‌های حقوقی رایگان وی استفاده شود تا بتوان به بهترین نحو ممکن و در کوتاه‌ترین زمان به حق قانونی خود دست پیدا کنیم.

کلام آخر…

از اینکه با ما همراه بودید، متشکریم. همان‌طور که شاهد بودید در این نوشتار به بررسی و تفسیر کامل انواع قصور پزشکی و مجازات آن پرداختیم. حال چنانچه در این زمینه با پرسشی مواجه شدید، در بخش نظرات پاسخگوی شما خوبان خواهیم بود. همچنین در صورتی که خدای ناکرده در ارتباط با پزشک خود با نوعی از جرایم پزشکی یا تخلفات و قصور پزشکی مواجه شدید، می توانید از مشاوره های حقوقی رایگان جرایم پزشکی وکلا، مشاوران و کارشناسان متبحر و متخصص تیم حقوقی ما که سال‌های سال در این زمینه فعالیت دارند، استفاده نمایید. ما در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان خواهیم بود.مشاوره حقوقی جرایم پزشکی را به کار ببندید.

 

منظور از قصور پزشکی چیست؟

در دنیای پزشکی و در ارتباط میان پزشک و بیمار نیز ممکن است، مشکلات و خطاهایی صورت بگیرد و آن نتیجه معمول که انتظار می‌رود از درمان بدست نیاید و تبدیل به نیاز مشاوره حقوقی جرایم پزشکی شود. کلمه قصور از نظر لغوی به معنای کوتاهی، خبط، بد خدمتی، سستی وخطا می‌باشد

چگونه دیه در قصور پزشکی تعیین می‌گردد؟

با توجه به آنکه امور پزشکی جز اعمال بسیار دقیق، خطیر، حساس و پراهمیت به حساب می‌آید درصورت وقوع هرگونه تقصیر و خطا، تعیین میزان دیه آن نیز جز امور بسیار دقیق، تخصصی و مهم به شمار می‌رود. معیار محاسبه میزان دیه نیز براساس میزان خطا و تقصیر پزشک متخلف و نظریه کارشناس پزشکی قانونی می‌باشد.

در صورت قصور پزشکی چه رخ می دهد؟

برخی از این مجازات‌ها عبارتند از؛

ابطال پروانه پزشک متخلف
تذکر یا توبیخ شفاهی
منع از اشتغال
توبیخ کتبی پزشک
طبابت در شهرهای خاص
تعلیق پروانه طبابت به طور محدود و....

4.7/5 - (107 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.