طرح شکایت در دیوان عدالت اداری

طرح شکایت در دیوان عدالت اداری به چه صورت است؟

شاید گاهی برایتان پیش آمده باشد که از نهاد یا اداره دولتی خاصی یا مأمور دولتی به هر علتی از جمله عدم رعایت قوانین، عدم انجام وظایفشان، انجام اعمالی خارج از حدود اختیارات و… شکایتی داشته باشید و پیش خود فکر کرده باشید که چگونه می‌توان از این اشخاص یا این نهادها شکایت کرد؟ خوب است بدانید، دیوان عدالت اداری مرجعی است که براساس اجرای اصل ١٧٣ قانون اساسی جهت شکایات شما نسبت به چنین نهادها و مراجعی تشکیل شده‌است. در حقیقت می‌توان گفت، دیوان وظیفه رسیدگی به کلیه دعاوی اداری در رابطه با دولت را برعهده دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا به طور مفصل به موضوع طرح شکایت در دیوان عدالت اداری و هرآنچه که به این حیطه مربوط است، بپردازیم.

 

دیوان عدالت اداری

گاهی ممکن است، آیین‌نامه یا مقرره‌ای را خلاف قانون یا حق قانونی خویش دانسته و قصد شکایت علیه آیین‌نامه، یکی از کارکنان دولت یا یکی از مراجع دولتی را داشته باشید. دیوان عدالت اداری نیز مرجعی است که براساس اجرای اصل ١٧٣ قانون اساسی جهت طرح شکایات شما نسبت به آیین‌نامه خلاف قانون یا شرع، اداره دولتی و ماموران دولتی تشکیل شده است. دیوان عدالت اداری جهت رسیدگی به کلیه دعاوی دولتی چنانچه در قوانین خاص تکلیف دیگری برای آن مشخص نشده باشد، مجاز است که در تهران شعب مختلف دیوان را از جمله شعبه بدوی، تجدیدنظر، هیئت عمومی و هیئت‌های تخصصی را مستقر نماید.

 

دیوان عدالت اداری در کجا قرار دارد؟

دیوان عدالت اداری در تهران مستقر است که زیر نظر قوه قضائیه تشکیل شده‌است.

 

دیوان عدالت اداری دارای چند شعبه می‌باشد؟

دیوان عدالت اداری در حال حاضر دارای ۵٠ شعبه بدوی و ١٠ شعبه تجدیدنظر می‌باشد.

 

اعضای تشکیل‌دهنده دیوان عدالت اداری

خوب است بدانید که رسیدگی ماهیتی در هر دعوایی در شعب دیوان انجام می‌شود. اما اعضای تشکیل‌دهنده شعب دیوان عدالت اداری چه کسانی هستند؟ شعبه بدوی دیوان عدالت اداری از یک رییس یا دادرس علی‌البدل تشکیل شده‌است و شعبه تجدیدنظر آن نیز دارای یک رییس و دو مستشار می‌باشد.

 

دیوان عدالت اداری چه وظایفی را برعهده دارد؟

براساس ماده ١٠ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، وظایف و اختیاراتی برعهده دیوان عدالت اداری قرار داده شده‌است که در ادامه هریک از آن‌ها را برمیشماریم.

  1. رسیدگی به اعتراضات و شکایات از آرا کمیسیون موضوع ماده ١٠٠ قانون شهرداری‌ها از منظر نقض قوانین و مقررات.
  2. رسیدگی به اعتراضات و آرا کمیسیون‌های مالیاتی.
  3. رسیدگی به اعتراضات و شکایات افراد از موسسات و شرکت‌های مختلف دولتی، مانند شهرداری‌ها، سازمان تأمین اجتماعی، نهادهای انقلابی، شهرداری، وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و موسسات وابسته به آن.‌
  4. رسیدگی به اعتراضات و شکایات افراد از ماموران نهادها و موسسات اخیرالذکر.
  5. رسیدگی به اعتراضات و شکایات تصمیمات قطعی هیات‌های حل اختلافات کارگر و کارفرما.
  6. رسیدگی به اعتراضات و شکایات از آرا هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری.
  7. رسیدگی به اعتراضات و شکایات قضات.
  8. رسیدگی به اعتراضات کارکنان رسمی نهادهای اخیرالذکر مبنی بر تضییع حقوق استخدامی آن‌ها.

 

رسیدگی در دیوان عدالت اداری به چه صورت انجام می‌پذیرد؟

جهت طرح شکایت در دیوان عدالت اداری، ابتدا لازم است که دادخواستی را تنظیم کرده و به دفتر شعبه دیوان عدالت اداری تقدیم نمایید. پس از آن مدیر دفتر شعبه موظف است، آن را تکمیل کرده و سپس به قاضی شعبه ابلاغ نماید. قاضی شعبه دیوان نیز اقدام به بررسی پرونده نموده و چنانچه پرونده را کامل تشخیص دهد، دستور خود را مبنی بر ابلاغ دادخواست و ضمایم آن به طرف شکایت صادر کرده تا پس از ابلاغ در جریان رسیدگی قرار بگیرد.

پس از آنکه دادخواست به طرف شکایت ابلاغ شد، وی موظف است که ظرف مدت ١ ماه پاسخ خود را اعلام نماید و چنانچه طرف شکایت در این مدت بدون داشتن عذر موجه پاسخ خود را اعلام نکند، شعبه رسیدگی‌کننده وی را از ٣ ماه تا ١ سال از انجام خدمات دولتی محروم می‌نماید. لازم به ذکر است که عدم پاسخ طرف شکایت مانع رسیدگی در دیوان عدالت نبوده و با این وجود نیز شعبه به بررسی تمامی ادله و مدارک، رای خود را صادر خواهد کرد.

 

آیا رأی دیوان عدالت اداری قابل تجدیدنظر است؟

بله. خوب است بدانید که رای صادر شده توسط دیوان عدالت اداری برای افراد مقیم ایران  ظرف مدت ٢٠ روز و برای افراد مقیم خارج از ایران ظرف مدت ٢ ماه قابل تجدیدنظر در هریک از شعب تجدیدنظر دیوان می‌باشد.

 

طرح شکایت در دیوان عدالت اداری

حال با این تفاسیر ممکن است برایتان سوال پیش آید که چگونه می‌توانیم، شکایت خود را در دیوان عدالت اداری مطرح نماییم؟

لازم به ذکر است که طرح شکایت در دیوان عدالت اداری همانند سایر دعاوی، نیازمند تقدیم دادخواست و همچنین پرداخت هزینه دادرسی می‌باشد. توجه داشته باشید که شرایط شکلی تنظیم دادخواست جهت طرح دعوا در دیوان عدالت اداری همانند سایر دعاوی می‌باشد.

 

در چه صورت در طرح دعوا در دیوان عدالت اداری تنظیم دادخواست ضرورت ندارد؟

توجه داشته باشید، چنانچه دعوایی در سایر مراجع مطرح شده و این مراجع نیز با صدور قرار عدم صلاحیت، پرونده را به دیوان عدالت اداری ابلاغ نمایند، در این صورت نیازی به طرح و تقدیم دادخواست و همچنین پرداخت هزینه دادرسی نمی‌باشد.

 

نحوه تنظیم دادخواست در دیوان عدالت اداری

همان‌طور که گفته شد، برای طرح شکایت در دیوان عدالت اداری نیازمند طرح و تنظیم دادخواست می‌باشیم. تنظیم دادخواست در دیوان عدالت اداری نیز همانند سایر دعاوی در سایر مراجع قضایی شرایط شکلی مختص به خود را دارد. به طور مثال در قسمت اول دادخواست تنظیم باید نام و مشخصات هویتی کامل شخص خواهان و همچنین خوانده ذکر شود.‌ مشخصاتی از جمله؛ نام و نام خانوادگی، کد ملی، نشانی، نام پدر، شماره تلفن. همچنین در صورتی که وکیل، نماینده یا قائم مقام قانونی شخص خواهان اقدام به طرح دادخواست در دیوان عدالت اداری نماید، لازم است که مشخصات وی نیز در دادخواست قید شود. در مرحله دوم تنظیم دادخواست، لازم است که شرح خواسته را بیان نمایید. توجه داشته باشید که شرح و موضوع خواسته باید کاملاً روشن، واضح، صریح و همچنین خلاصه باشد. در قسمت آخر دادخواست نیز لازم است که شخص خواهان یا وکیل یا نماینده یا قائم مقام قانونی وی آن را به امضا و اثر انگشت ممهور نمایند.

لازم به ذکر است که جهت طرح دادخواست در دیوان عدالت اداری مدارک هویتی از جمله؛ شناسنامه و کارت ملی شخص خواهان و چنانچه شکایت از طرف وکیل یا نماینده وی انجام پذیرد، مدارک مثبت سمت وی ضروری می باشد. همچنین چنانچه خواهان شخص حقوقی باشد، پروانه کسب یا تولید معتبر و آگهی ثبت شرکت ضروری است.

 

برگ دادخواست طرح شکایت در دیوان عدالت اداری را از کجا می‌توان تهیه نمود؟

برگ دادخواست طرح شکایت در دیوان عدالت اداری را از طریق سامانه اطلاع‌رسانی اینترنتی دیوان عدالت اداری و همچنین دفاتر پستی در سراسر کشور می‌توان تهیه نمود.

 

مهلت تقدیم دادخواست در دیوان عدالت اداری چقدر است؟

یکی از پرسش های مهمی که معمولاً مطرح می‌شود، آن است که ما تا چه اندازه مهلت داریم که دادخواست یا طرح شکایت خودمان را در دیوان عدالت اداری تقدیم نماییم؟ لازم است بدانید، پس از انکه آرا و تصمیمات قطعی دیوان عدالت اداری به شما ابلاغ شود، چنانچه در داخل کشور باشید، مدت سه ماه و چنانچه در خارج از کشور اقامت داشته باشید، مدت ۶ ماه برای طرح دادخواست و شکایت در دیوان عدالت اداری مهلت دارید.

 

 

آیا ورود و جلب ثالث در دیوان عدالت اداری ممکن است؟

بله. در دیوان عدالت اداری امکان ورود و جلب ثالث وجود دارد.

 

آیا در دیوان عدالت اداری امکان طرح دعوای متقابل وجود دارد؟

خیر. در دیوان عدالت اداری امکان طرح دعوای متقابل وجود ندارد.

 

آیا شخص ثالث در دیوان عدالت اداری امکان اعتراض دارد؟

خیر. امکان اعتراض شخص ثالث در دیوان عدالت اداری وجود ندارد.

 

در چه صورت در دیوان عدالت اداری قرار رد شکایت صادر می‌شود؟

شایان ذکر است، گاهی اوقات در صورت وجود شرایطی قبل از آنکه دادخواست به طرف شکایت ابلاغ شود، قرار رد شکایت توسط دیوان عدالت اداری صادر می شود که در ادامه به ذکر هر یک از این شرایط می‌پردازیم.

  1. چنانچه علل و موجبات رسیدگی به شکایت در دیوان عدالت اداری منتفی شده باشد.
  2. چنانچه خواهان در دعوای مطروحه ذینفع نباشد.
  3. چنانچه خواهان دارای اهلیت قانونی نباشد.
  4. چنانچه شکایت متوجه طرف دعوا نباشد.
  5. چنانچه شکایت خارج از موعد قانونی مطرح شده باشد.
  6. چنانچه شکایت با همان موضوع و با همان اشخاص قبلاً مطرح شده و حکم قطعی نیز صادر شده باشد.

 

هزینه دادرسی در دیوان عدالت اداری

به جرأت می توان گفت، یکی از مهم‌ترین مسائل در طرح هر شکایتی هزینه آن می باشد. هزینه شکایت در دیوان عدالت اداری طبق تعرفه سال ١۴٠٠ در مرحله بدوی برابر با ٢٠٠ هزار ریال تمبر دادگستری می باشد که باید در صفحه اول دادخواست اصلی الصاق شود. همچنین در مرحله تجدیدنظر و اعاده دادرسی نیز الصاق ۴٠٠ هزار ریال تمبر دادگستری ضروری می‌باشد. همچنین توجه داشته باشید که برای تصدیق و پیوست هریک از مدارک ذکر شده به دادخواست پرداخت ١۵ هزار ریال تمبر دادگستری برای هر برگ لازم است.

 

در نهایت…

از همراهی شما کاربران گرامی کمال تشکر را داریم. همان طور که شاهد بودید در این مقاله به بررسی طرح شکایت در دیوان عدالت اداری پرداختیم. حال چنانچه در خصوص طرح شکایت در دیوان عدالت اداری پرسشی دارید یا نیازمند تنظیم دادخواست می‌باشید با ما و تیم تخصصی حقوقی ما در ارتباط باشید. ما در اسرع وقت پاسخگوی شما خوبان خواهیم بود.

برگ دادخواست طرح شکایت در دیوان عدالت اداری را از کجا می‌توان تهیه نمود؟

برگ دادخواست طرح شکایت در دیوان عدالت اداری را از طریق سامانه اطلاع‌رسانی اینترنتی دیوان عدالت اداری و همچنین دفاتر پستی در سراسر کشور می‌توان تهیه نمود.

آیا رأی دیوان عدالت اداری قابل تجدیدنظر است؟

بله. خوب است بدانید که رای صادر شده توسط دیوان عدالت اداری برای افراد مقیم ایران  ظرف مدت ٢٠ روز و برای افراد مقیم خارج از ایران ظرف مدت ٢ ماه قابل تجدیدنظر در هریک از شعب تجدیدنظر دیوان می‌باشد.

دیوان عدالت اداری دارای چند شعبه می‌باشد؟

دیوان عدالت اداری در حال حاضر دارای ۵٠ شعبه بدوی و ١٠ شعبه تجدیدنظر می‌باشد.

4.5/5 - (112 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.