معایب طلاق از طرف مرد

معایب طلاق از طرف مرد

ازدواج و زندگی مشترک همیشه به نتیجه ی مطلوب نمی رسد و گاهی با بن بست رو به رو می شود . در چنین مواقعی که با وجود تلاش طرفین ، نتیجه ای برای ادامه ی زندگی حاصل نمی شود ، طلاق تنها راه پیش رو خواهد بود. طلاق در معنی به پایان قانونی ازدواج اطلاق می شود و به دو صورت توافقی و غیر توافقی انجام می شود . معایب طلاق از طرف مرد یا زن ، چیزیست که باید پیش از اقدام به آن توجه کرد.

همچنین در طلاق توافقی ، طرفین برای طلاق توافق داشته و با رضایت این امر را انجام می دهند نیز معایبی وجود دارد. مرد نیز به عنوان یکی از طرفین می تواند در خواست طلاق ثبت کند ، اما پیش از آن باید از معایب طلاق از طرف مرد اگاهی داشته باشد که در این مقاله به طور کامل به توضیح آن می پردازیم.

طلاق از طرف مرد به موجب ماده ی 1133 قانون مدنی اینگونه پیش بینی شده است :” مرد می تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید .” اکثر افراد با استناد به این ماده تصور می کنند که هیچ مانعی برای طلاق دادن زن وجود ندارد. این درحالی است که این دسته از افراد از معایب طلاق از طرف مرد اطلاعاتی ندارند. یافتن بهترین وکیل

معایب طلاق از طرف مرد

مهم ترین معایب طلاق از طرف مرد

در این قسمت به 3 مورد از مهم ترین معایب طلاق از طرف مرد می پردازیم :

1-آوردن دلایل محکمه پسند برای طلاق

در گذشته به موجب قانون مدنی ، مرد در هر زمانی که اراده می کرد می توانست همسر خود را طلاق دهد و در این زمینه هیچ محدودیتی وجود نداشت. اما در سال های گذشته تغییراتی در قانون پدید آمد که مطلق بودن این قانون را تغییر داد. قانون گذاران کشور ، این ماده را به دور از عدالت پنداشتند و تغییراتی در قانونی ایجاد کردند. یکی از مهم ترین معایب طلاق از طرف مرد که به موجب تغییر قانون ایجاد شد به این شرح می باشد :

مرد نیز مانند زن باید درخواست طلاق بدهد و دلایل اعسار و دشواری در زندگی خود را برای دادگاه بیان کند. یعنی ذکر کند که به چه علتی زندگی برای او دشوار شده است و قادر به ادامه زندگی با همسر خود نیست. از آنجا که در قانون شرایط خاصی مقرر نشده است ، گاهی رویه دادگاه ها مانند گذشته می باشد و صرف درخواست طلاق موجب صدور حکم می باشد. اما ممکن است دادگاه درخواست طلاق و دلایل مرد را برای طلاق کافی نداند و حکم را صادر نکند.

2-بزرگترین معایب طلاق از طرف مرد ؛ تادیه حقوق زن

الف-پرداخت مهریه

یکی دیگر از معایب طلاق از طرف مرد این است که اگر مرد درخواست داده باشد مهریه ی زن باید به طور کامل پرداخته شود. تا بر سر تمامی دیون مرد به زن توافق صورت نگیرد دادگاه اقدام به صدور حکم طلاق نمی کند . در ادامه ی ماده ی 29 قانون حمایت از خانواده در چنین گفته شده است :

” ثبت طلاق موکول به تادیه حقوق مالی زوجه است. طلاق درصورت رضایت زوجه یا صدور حکم قطعی دایر بر اعسار زوج یا تقسیط محکوم به نیز ثبت می‌شود. “

ممکن است زن مهریه خود را ببخشد اما به طور معمول در زمانی که مرد درخواست طلاق می دهد ، زن مهریه خود را به طور کامل مطالبه می کند و تا این حق تادیه نشود ، امکان صدور حکم طلاق نیست. در این مورد از معایب طلاق از طرف مرد ، در صورتی که بتوانید اعسار خود را برای پرداخت مهریه به صورت یکجا اثبات کنید ، تقسیط مهریه صورت می گیرد .

ب-تادیه نفقه و اجرت المثل

وقتی از معایب طلاق از طرف مرد صحبت می کنیم پرداخت تمامی حقوق زن مد نظر است. در هنگام طلاق ، زن مستحق دریافت اجرا المثل ایام زوجیت می باشد که برای کارهایی است که خارج از وظایف همسری بوده ولی او انجام داده است.

مطابق تبصره ی ماده ی 336 قانون مدنی اجرت المثل ایام زوجیت اینگونه تعریف می شود :

“چنانچه زوجه کارهایی را که شرعا به عهده وی نبوده و عرفا برای آن کار اجرت‌المثل باشد، به دستور زوج و با عدم قصد تبرع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه اجرت‌المثل کارهای انجام گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حکم می‌نماید.”

همانطور که در ماده ی 29 قانون حمایت از خانواده ذکر شد ، اجرت المثل ایام زوجیت نیز در زمره ی حقوق زن به شمار می رود و تا پرداخت نشود حکم طلاق صادر نمی شود. نفقه نیز از سایر حقوق زن است که البته باید در ایام زوجیت پرداخت شود . اگر زوجه در دادگاه خانواده به اثبات برساند که در ایام زوجیت نفقه دریافت نکرده است دادگاه مرد را محکوم به پرداخت آن می کند و تا به طور کامل آن را پرداخت نکند حکم صادر نمی شود.

3-بارداری زن

به طور کلی بارداری مانعی برای دریافت حکم طلاق است. با این وجود اگر طرفین هر دو رضایت داشته باشند حکم طلاق با وجود بارداری نیز صادر می شود. اما در طلاق یک طرفه چنین نمی باشد. از مهم ترین معایب طلاق از طرف مرد این می باشد که اگر همسر او باردار باشد ، دادگاه در صدور حکم طلاق تعلل می کند. اگر همسر مرد حامله باشد و از طریق گواهی بارداری این مورد را به دادگاه اثبات کند ، صدور حکم طلاق به شدت دشوار می شود.

در گذشته چنین نبود و مرد در هر زمانی که اراده می کرد می توانست به دفاتر ثبت طلاق مراجعه کرد و صیغه طلاق را جاری کند. اما اکنون دادگاه باید درخواست طلاق را تایید کند که با وجود بارداری زن ، تایید درخواست طلاق و صدور حکم دشوار می باشد.

شایان ذکر است از دیگر معایب طلاق از طرف مرد در زمان بارداری زن این است که حتی اگر بتوانید به روش های مختلف و توسل به وکیل طلاق ، حکم طلاق را دریافت کنید ملزم می شوید تا زمان وضع حمل همسر خود ، به او نفقه بدهید.

معایب طلاق از طرف مرد

راه حل مواجه با معایب طلاق از طرف مرد

در این مقاله 4 مورد از مهم ترین معایب طلاق را از طرف مرد ذکر کردیم. هر چند که این معایب در روند دریافت حکم اختلالاتی وارد می کند اما راه هایی وجود دارد که می توان با این معایب کنار آمد.

1-توسل به وکیل طلاق یک طرفه

یکی از راه هایی که می توانید به وسیله آن از معایب طلاق از طرف مرد عبور کند و دریافت حکم را تسریع کنید ، استفاده از وکیل است. وکیل طلاق به خوبی می تواند شرایط زندگی را برای دادگاه شرح دهد و از طریق آن حکم طلاق را دریافت کند. در صورتی که موانعی از جمله بارداری همسر نیز وجود داشته باشد ، وکیل شما می تواند به مذاکره با مادر بپردازد تا برای طلاق رضایت دهد. حتی اگر مادر هم رضایت ندهد ، وکیل شما می تواند راهی برای صدور حکم طلاق پیدا کند.

2-تقسیط مهریه

اگر نمی توانید مهریه را به صورت یکجا پرداخت کنید باید گواهی اعسار دریافت کنید. با توجه به قیمت سکه در کشور ، معمولا دریافت گواهی اعسار راحت تر از گذشته صورت می گیرد و قسط بندی مهریه به شیوه انجام می شود که برای پرداخت آن دچار مشکل نشوید.

3-توافق با همسر

برای سایر موانع می توانید با همسرتان توافقاتی انجام دهید. برای مثال به ازای اعطای حضانت فرزندان ، برخی از معایب طلاق از طرف مرد را برطرف کنید. شایان ذکر است توافق یا همسر یک انتخاب می باشد که کار طلاق را آسان می کند. اگر توافق ممکن نیست یا قصد آن را ندارید ، بهتر است قانونی اقدام کنید.

یکی از بهترین کار هایی که برای از بین بردن این موانع می توانید انجام دهید ، دریافت وکیل است. با اتخاذ وکیل مناسب خود روند دریافت گواهی طلاق آسان تر می شود و سریع تر صورت می گیرد. کافیست برای اتخاذ وکیل مناسب خود با گروه حقوقی آوای وکیل تماس بگیرید.

آیا عدم رضایت زن در طلاق از طرف مرد تاثیری دارد؟

در عمل خیر - تاثیر چندانی ندارد

اگر زن در هنگام طلاق باردار باشد آیا حکم طلاق صادر می شود؟

اگر زن در زمان طلاق باردار باشد روند صدور حکم طلاق طولانی تر می شود. با این وجود اگر زن رضایت در طلاق داشته باشد مرد باید تا زمان وضع حمل زن ، به او نفقه بپردازد.

مهم ترین شرط طلاق از طرف مرد چیست ؟

مرد پیش از صدور حکم طلاق باید حقوق زن را به طور کامل بپردازد.

4.6/5 - (117 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.